• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diskriminering i kristinehamn.Ställplats !!!!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Diskriminering i kristinehamn.Ställplats !!!!

:twitcy:Jappe, Jappe! Det är ingen som förbjuder dig att ställa dig med din husbil på precis samma platser som båtfolket står med sia båtar eller andra flytetyg, naturhamn eller anlagd........:twitcy:

Nja, jag tycker det verkar besvärligt och jag tror inte att min husbil flyter särskilt bra!

Jappe

T

Teddi

Guest

Om man förbereder sin husbil ordentligt behöver man knappast några separata ställplatser med massor av dyr service, börja med att komplettera batteribanken till kanske 200 A, byt till ledlampor genomgående utan att därför öka på antalet lampor så att hela vinsten går förlorad! Skaffa en mindre?!:wideeyed: LED-tv samt komplettera med ett par rejäla solceller så fixar sig strömförsörjningen ca 9 månader per år. Skaffa sedan en eller två extra toakasetter om inte fast tank finns, så klarar man några dagars stillastående utan problem, ta sedan in på en camping var 4-5:e dag och töm tvätta, duscha m.m.
Allt finns ju i husbilen, det är bara att anpassa så att det fungerar efter eget behov! :)

det bästa inlägget på länge,,men intet nytt,,ja tror att problemet är att de finns för mycke husbil i förhållandetill platser,,
ock då är vi "procentuella# åt alla håll,,ju mer bilar,,desto större chans till nedskräp,,,,osv,,vi förlorar mer platser än de kommer till,vi är dubbelt så många medlemmar sen ja kom in i klubben men mindre folk som är aktiva o hjälper till,,

,
det är aldrig fel med synpunkter,,speciellt inte dom negativa,,ARBETSHANDSKAR???

ni får gärna såga mej på mitten,,men ja står för detta o lite till,,ove,,

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Här kommer några intressanta siffror om gästhamnen i Kristinehamn. Alla siffror kommer från turistchefen Öhman i Kristinehamn.

Antalet gästnätter för båtar sjönk med 30% till 300 nätter
Antalet gästnätter för husbil ökade med 30% till 1300 nätter

På båtarna tar man in: 300 x 150:- = 45 000:-
På husbilarna blir det: 1300 x 175:- = 227 500:-

Frågan är om man ska kalla den för gästhamn med plats för husbilar eller tvärtom...:D

F

F.d. 1565

Guest

Om man förbereder sin husbil ordentligt behöver man knappast några separata ställplatser med massor av dyr service, börja med att komplettera batteribanken till kanske 200 A, byt till ledlampor genomgående utan att därför öka på antalet lampor så att hela vinsten går förlorad! Skaffa en mindre?!:wideeyed: LED-tv samt komplettera med ett par rejäla solceller så fixar sig strömförsörjningen ca 9 månader per år. Skaffa sedan en eller två extra toakasetter om inte fast tank finns, så klarar man några dagars stillastående utan problem, ta sedan in på en camping var 4-5:e dag och töm tvätta, duscha m.m.
Allt finns ju i husbilen, det är bara att anpassa så att det fungerar efter eget behov! :)

Amen! :)

Naturligtvis är det så. Vi har en liten plåtis som fått en batteribank 240 Ah, ledlampor överallt, har gasolkylskåp, en fristående solcell på 80W som kan riktas rakt mot solen m.m. Det enda som drar någon ström att tala om är datorn som även fungerar som tv med sin 17,3 tums skärm samt värmarens fläkt ifall den nu går. Allt som allt ger solcellen mer än jag tar, åtminstone den ljusa tiden av året och kommande vinter kompletterar jag med ett Hondaverk. Förstår faktiskt inte alls varför man absolut vill ha en elstolpe. Det var just elstolpen jag ville slippa när jag köpte husbil, att vara totalt oberoende och självförsörjande är min melodi.
Och som sagt, att jämföra med båtlivet låter sig inte göras. Stockholms skärgård är tillsammans med Ålands och Åbolands skärgårdar, den största i hela världen med över 100 000 öar som faktiskt är nedslipade bergstoppar av världens äldsta bergskedja. Många naturhamnar finns det så klart, men det finns 269 båtklubbar i Saltsjön -Mälaren båtförbund och otaliga båtar som ska samsas om dem. Men vägstumpar med parkeringsmöjligheter finns i överflöd och är som sagt gratis.
Jag vet inte hur det fungerar i Kristinehamn, men i Stockholm är de flesta båtklubbar ideella föreningar som inte tillåter icke medlemmar innanför grindarna. Således måste man först bli medlem och kvittera ut nyckel mot deposition. Vidare finns sällan avlopp kopplat till kommunalt nät, utan det är septitank (även i centrala stan) av den anledningen finns heller ingen dusch eftersom det inte är tillåtet att släppa ut duschvattnet direkt i sjön.

Ju mer jag läser i detta forum, desto mer förvånas jag av att så många vill ha och ha, men inte ge och ge.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Relax har en god ide når det gjelder pris for husbil kontra personbil, det er klart at vi trenger 2 P-plasser på lengden, men dagens personbil-parkeringer er oftest rundt 250 cm bred og vi kjører biler på 220 til 240 cm (om det ikke er monster US og Liner med 250 bredde) så en burde godta 3 ganger personbil takst for spesiellt oppmerkede plasser for husbiler.

Om det skiltes at på disse plassene gjelder det denne høyere taksten uansett hvilken bil en setter på plassen så blir de tilgjengelige for husbilene. Er det ikke slik skilting og praksis så står husbilplassene fulle av Mini og andre småbiler - dette er erfaringen fra kjøpesenter med oppmerking for husbiler!

Toppen