• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diskriminering i kristinehamn.Ställplats !!!!

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2025
Var i kristinehamns ställplats fredag till lördag och fick betala 175kr.
Och på söndags kväll var det ett repotage på Värmlandsnytt.
Där berättade hamnchefen att båtarna betalade 150kr/per natt.......
Är inte det diskriminering så säg:(:(:(:(:(:(:(

Puss o kram
Johnny o Lisa

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: Diskriminering i kristinehamn.Ställplats !!!!

Markplats dyrare än vattenplats

Mvh
larsemil

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi har stått där ett antal gånger pga närheten till Husbilslandet...om jag minns rätt så kostade det 140-150 kr förra året...men vi betalar gladeligen det som krävs för att stå där. Vi tycker att det är en jättefin ställplats med ett fräscht servicehus och trevlig personal.

/Carola

F

F.d. 29925

Guest

Vet ej, men tror att det är dyrare att anlägga kaj och bryggor än att kratta en grusplan.:confused:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ingen annan kategori campare klagar så mycket på priser som Husbils ägarana dom skall helst ha allt gratis, det är inte konstigt att Husbilarna får så dåligt ryckte hoss allmänheten, det är ju båtägarna som ansvarar för hamnen varför skulle dom lååta ett antal snåla Husbilsägare använda den billigare än båtägarna, gärna en motivering till varför.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Båtägarna har så många alternativa övernattningsmöjligheter, nästan varenda ö i hela skärgården har fina gratis naturhamnar! Husbilsfolket har inte på långa vägar samma möjligheter.
Ett skäl tiil att husbilarna skulle ha lägre avgift är att deras närvaro kan skrämma bort alla skumma typer som besöker båthamnarna nattetid!

Jappe

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ett försvar för att det åtminstonne skulle kunna vara samma pris för husbilar som för gästande båtar är att marken redan finns för vinterförvaring av båtar. Markkostnaden bortfaller alltså. Sedan är husbilarna ett inkomsttillskott till verksamheten som inte drar med sig så stora utgifter i drift, möjligen lite högre slitage och förbrukning.

Sedan har vi, som Jappe skrev, bevakningen. Står det ett par husbilar så väljer kanske den oärlige att välja annan plats för sin verksamhet.

T

Teddi

Guest

Båtägarna har så många alternativa övernattningsmöjligheter, nästan varenda ö i hela skärgården har fina gratis naturhamnar! Husbilsfolket har inte på långa vägar samma möjligheter.
Ett skäl tiil att husbilarna skulle ha lägre avgift är att deras närvaro kan skrämma bort alla skumma typer som besöker båthamnarna nattetid!

Jappe

precis som du skriver jappe,,ja har en krok ute vid en hamn i kungsbacka,,hårdnackat har dom varit emot husbil,, hamnen ligger öde om natten,,inget folk i sikte,:)inbrott-inbrott,

ock dom tackar heller inte nej till en bättre ekonomi,,men runt 200 spänn,inget för mej,,kanske för nån annan,,
vi får se,,ove,,

F

F.d. 1565

Guest

Jappe

Jag hävdar motsatsen. Som båtägare har jag långt färre platser att välja på då de flesta öar inte går att lägga till vid av olika orsaker. Blåser från fel håll, för grunt, tomter överallt m.m. Som nybliven husbilsägare har jag hittat hur många fina platser som helst att stå gratis på, även i centrala Stockholm.
Husbilsägare är inga vakter i båtklubbar nattetid, däremot har de flesta båtklubbar egna nattvakter som håller ett vakande öga på sina klubbar och även gästande husbilar.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag hävdar motsatsen. Som båtägare har jag långt färre platser att välja på då de flesta öar inte går att lägga till vid av olika orsaker. Blåser från fel håll, för grunt, tomter överallt m.m. Som nybliven husbilsägare har jag hittat hur många fina platser som helst att stå gratis på, även i centrala Stockholm.

Jag vet inte hur det är i Stockholms skärgård men på Västkusten finns det hur många naturhamnar som helst! Jag har väldigt svårt att tro att det inte finns gott om naturhamnar i Stockholms skärgård. Skulle det ändå vara fallet så är det ju väldigt trist! Båtliv utan tillgång till naturhamnar är inte mycket till båtliv!

Jappe

T

Teddi

Guest

det är ju ändå ett argument som vi kan använda oss utav tycker ja,de finns ju hamnar där dom dragit in på nattvaktis för medlemmarana,,bara för att vi finns till,,sen e de ju inte så att vi ska ligga vakna på nätterna,,vi finns där som ett vakande öga i den mån vi kan,,ja har kommit långt med detta själv,,

vi får inget gratis,,bjud på dej själv så får du minst en kram tillbaka kanske t.o.m. en puss,,:D:D,

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Det verkar vara en allmän trend att ställplatsavgifterna har ökat ganska mycket de senaste två åren, och man kan undra varför?

Det kanske är dags att vi drar öronen åt oss, och väljer platser med bättre prisbild.

Behöver vi ställplatser med fina duschar och toaletter?

Prismässigt tycker jag att en ställplats har nått taket om avgiften överstiger 150 kr/dygn, mer acceptabelt är väl någonstans mellan 75-120 kr per dygn.

Jag resonerar så att huvudsaker är att det finns en plats där vi är välkomna, och gärna möjlighet att tömma, och fylla vatten.

//Tommy

F

F.d. 13449

Guest

Det verkar vara en allmän trend att ställplatsavgifterna har ökat ganska mycket de senaste två åren, och man kan undra varför?

Det kanske är dags att vi drar öronen åt oss, och väljer platser med bättre prisbild.

Behöver vi ställplatser med fina duschar och toaletter?

Prismässigt tycker jag att en ställplats har nått taket om avgiften överstiger 150 kr/dygn, mer acceptabelt är väl någonstans mellan 75-120 kr per dygn.

Jag resonerar så att huvudsaker är att det finns en plats där vi är välkomna, och gärna möjlighet att tömma, och fylla vatten.

//Tommy
Om du ska anlägga allting som en Ställplats innebär och även ha personal där som kollar till det samt även ha avkastning på kapitalet så undrar jag hur du får ihop den kalkylen. Vore intressant att veta då saker och ting är väldigt dyrt att anlägga.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Jappe
:twitcy:Jappe, Jappe! Det är ingen som förbjuder dig att ställa dig med din husbil på precis samma platser som båtfolket står med sia båtar eller andra flytetyg, naturhamn eller anlagd........:twitcy:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Om du ska anlägga allting som en Ställplats innebär och även ha personal där som kollar till det samt även ha avkastning på kapitalet så undrar jag hur du får ihop den kalkylen. Vore intressant att veta då saker och ting är väldigt dyrt att anlägga.

Nja, nu missförstår du nog mig.

Om vi gissar att en båtklubb, hamnförening eller vad det nu är för typ av markägare vill ha lite extrainkomster, finns platsen säkerligen redan för (vinterförvaring av båtar, parkeringsyta osv.) Då uppstår inga större kostnader för att erbjuda övernattningsmöjlighet för oss med husbilar.

Finns det också möjlighet att tömma gråvatten, kanske kemtoan och fylla färskvatten behöver det inte heller bli några större kostnader om dessa anslutningar redan finns.

De stora kostnaderna uppstår när jag börjar tänka på sanitetsbyggnader, och stora asfalterade parkeringsytor osv.

Jag tänker så här:

April 3 bilar i snitt under 15 dygn=45 bilar, Maj 3x31=93, Juni 4x30=120, Juli 15x31=465, Aug 10x31=310, Sept 5x30=150.

Tot blir det 1183 bilar och med en rimlig avgift på 100 kr blir det under året 118300 kr.

Inte illa ändå för en outnyttjad bit mark och för minimalt med arbete.

En ställplats vi gärna åker till ligger i ungefär de här nivåerna, och där har vi med husbilar bekostat en ny brygga och jag tror även en del av deras klubbhus, och dessutom får de liv och rörelse i sin hamn och minskat bus.

//Tommy

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vet inte vad ni diskuterar för priser och för vad, för mig finns ytterligheter betr camping-/stannande-/ställplatser;

¤ Campingar i Sverige med priser mellan 150-450:-/dygn, för hyfsade till överdådiga havsnära campingar.
¤ "Så kallade ställplatser(?)" i Sverige med priser mellan 0-240:-/dygn, det senare priset för ex Delsjön Gbg som inte är överdådig, inte central utan mest bara dyr(?). Det verkar vara mest sådana platser typ Delsjön som "nyplaneras(?)" och då blir mitt val camping vid "behovssituationer".

Tycker att max pris för en "HB-stannandeplats centralt" borde planaras till samma pris som en vanlig parkeringsplatsavgift x 2 utan service! Motiv en HB kräver normalt 2 p-bilsplatser inkl överhäng, det tycker jag vore en rimlig grund för avgiftsberäkning!

Tömma, tanka tanka vatten, mm har jag inga krav på överallt där jag stannar, de behoven finns högst 2 ggr/vecka. Det finns campingar, bensinstationer, vägverkets anläggningar ... den servicen räcker för mig i alla fall, allt annat måste givetvis kosta och bekostas (av någon).

Oftast parkerar jag gratis men har råd att betala, vill dock få "valuta för pengarna" och det kan jag aldrig få på "så kallade ställplatser" om priset ligger över 100:-/dygn (oavsett service)!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man förbereder sin husbil ordentligt behöver man knappast några separata ställplatser med massor av dyr service, börja med att komplettera batteribanken till kanske 200 A, byt till ledlampor genomgående utan att därför öka på antalet lampor så att hela vinsten går förlorad! Skaffa en mindre?!:wideeyed: LED-tv samt komplettera med ett par rejäla solceller så fixar sig strömförsörjningen ca 9 månader per år. Skaffa sedan en eller två extra toakasetter om inte fast tank finns, så klarar man några dagars stillastående utan problem, ta sedan in på en camping var 4-5:e dag och töm tvätta, duscha m.m.
Allt finns ju i husbilen, det är bara att anpassa så att det fungerar efter eget behov! :)

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2025

Vi har stått där ett antal gånger pga närheten till Husbilslandet...om jag minns rätt så kostade det 140-150 kr förra året...men vi betalar gladeligen det som krävs för att stå där. Vi tycker att det är en jättefin ställplats med ett fräscht servicehus och trevlig personal.

/Carola

Varför!!! dom har ökat priset för att jämna ut priset mot campingen,enligt turistinformationen:(:(:(:(

puss o kram
johnny o Lisa

Toppen