Sv: Diskriminering i kristinehamn.Ställplats !!!!
Om du ska anlägga allting som en Ställplats innebär och även ha personal där som kollar till det samt även ha avkastning på kapitalet så undrar jag hur du får ihop den kalkylen. Vore intressant att veta då saker och ting är väldigt dyrt att anlägga.
Nja, nu missförstår du nog mig.
Om vi gissar att en båtklubb, hamnförening eller vad det nu är för typ av markägare vill ha lite extrainkomster, finns platsen säkerligen redan för (vinterförvaring av båtar, parkeringsyta osv.) Då uppstår inga större kostnader för att erbjuda övernattningsmöjlighet för oss med husbilar.
Finns det också möjlighet att tömma gråvatten, kanske kemtoan och fylla färskvatten behöver det inte heller bli några större kostnader om dessa anslutningar redan finns.
De stora kostnaderna uppstår när jag börjar tänka på sanitetsbyggnader, och stora asfalterade parkeringsytor osv.
Jag tänker så här:
April 3 bilar i snitt under 15 dygn=45 bilar, Maj 3x31=93, Juni 4x30=120, Juli 15x31=465, Aug 10x31=310, Sept 5x30=150.
Tot blir det 1183 bilar och med en rimlig avgift på 100 kr blir det under året 118300 kr.
Inte illa ändå för en outnyttjad bit mark och för minimalt med arbete.
En ställplats vi gärna åker till ligger i ungefär de här nivåerna, och där har vi med husbilar bekostat en ny brygga och jag tror även en del av deras klubbhus, och dessutom får de liv och rörelse i sin hamn och minskat bus.
//Tommy