• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Jag har försökt att mäta skillnad på förbrukning i Sverige jämfört med Danmark, Tyskland, Österrike, Italien. Har inte kunnat konstatera någon märkbar skillnad. Läser av vägmätaren vid varje tankning och noterar tankad volym. Har blivit lurad ett par gånger på att för mycket debiterats på kortet, men har tyvärr inte sett lägre förbrukning i utlandet. Tankar Preem i Sverige. Tror inte Preems diesel är bättre än de andra, men har ganska bra avtal.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Jag har försökt att mäta skillnad på förbrukning i Sverige jämfört med Danmark, Tyskland, Österrike, Italien. Har inte kunnat konstatera någon märkbar skillnad. Läser av vägmätaren vid varje tankning och noterar tankad volym. Har blivit lurad ett par gånger på att för mycket debiterats på kortet, men har tyvärr inte sett lägre förbrukning i utlandet. Tankar Preem i Sverige. Tror inte Preems diesel är bättre än de andra, men har ganska bra avtal.

Jag tror det du skriver ligger väldigt nära sanningen. Vad jag däremot är säker på är, att ni som blandar ut dieseln med diverse oljor. Har er bil partickelfilter så för guds skull sluta med det. Det kan bli kostsamt.
//Tommy
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Jag har försökt att mäta skillnad på förbrukning i Sverige jämfört med Danmark, Tyskland, Österrike, Italien. Har inte kunnat konstatera någon märkbar skillnad. Läser av vägmätaren vid varje tankning och noterar tankad volym. har inte sett lägre förbrukning i utlandet. Tankar Preem i Sverige. Tror inte Preems diesel är bättre än de andra, men har ganska bra avtal.
Har också alltid genom åren haft bra koll på tankningar/förbrukning med de fordon som jag nyttjat! Hälften av min årliga körsträcka (1000-1500mil) avverkas fö i Sve, resten i Tyskland, Holland, Frankrike, etc!

Baserat på mina fordonsjournaler (totalförbrukning över många tankningar) resp färddator, kan inte heller jag avläsa och säkerställda mätbara skillnader vid/mellan utförda tankningar i varje fall inte vid/under likvärdiga körförhållanden ... (kan aldrig i praktiken återskapas på allmän väg ... )!

För min del så tankar jag blandat St1, Jet, Preem, Tanka och OK/Q8 i Sverige = där det blir billigast. Det enda som gäller då jag tankar är att dieseln uppfyller std-normen "EN590" som "nästan" alla dieselmotorer är konstruerade för att använda och utan några extra "konstiga tillsatser"!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Jag har försökt att mäta skillnad på förbrukning i Sverige jämfört med Danmark, Tyskland, Österrike, Italien. Har inte kunnat konstatera någon märkbar skillnad. Läser av vägmätaren vid varje tankning och noterar tankad volym. Har blivit lurad ett par gånger på att för mycket debiterats på kortet, men har tyvärr inte sett lägre förbrukning i utlandet. Tankar Preem i Sverige. Tror inte Preems diesel är bättre än de andra, men har ganska bra avtal.


Jag har inte gjort några mätningar alls, mer observationer ....
Utanför Sverige brukar vi tuffa fram i dryga 100km/h på mätaren (93-95km/h verklig fart), i Sverige brukar vi ligga på 90 km/h (83-84km/h verklig fart).
Bränsleförbrukningen är då lägre i utlandet med full last.
Husbilen är en 3.1m hög alkovbil. Efter en tankning i Frankrike med någon dyrare premiumdiesel sjönk förbrukningen ytterligare en halv deciliter.

Peter :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Tycker att detta med olika förbrukningsuppgifter om olika sorters "diesel" och marknader är intressant! Mot bakgrund av att jag arbetat ca 30 år inom utveckling av kompletta tunga och lätta fordon inkl tillhörande motorer, så kollade jag olika dieselbränslens energiinnehåll.

Fick fram följande energiinnehåll för resp dieselbränsletyp mhj Google ... "enligt gröna bilisters drivmedelsfakta";
¤ Ren diesel = 9,96 Kwh/lit (= referensbränsle)
¤ Svensk diesel = 9,91Kwh/lit (inbl alt fame, RME alt talldiesel) // förbrukningen blir 0,5% högre, än vid användning av ren diesel
¤ Preems diesel = 9,82Kwh/lit (inbl talldiesel) // förbrukningen blir 1,8% högre, än vid användning av ren diesel

Talldiesel, Fame resp RME tillsatserna verkar ha i stort sett samma energiinnehåll dvs 9,10Kwh/lit, så där verkar det inte vara någon större skillnad (ref gröna bilister). 5-7% inblandning av dessa tillsatser borde inte leda till någon större påverkan av energiinnehållet i "ren diesel"???
Kanske finns andra och bättre uppgifter än de som jag råkade hitta???
 

Storemyr

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Vi får väl tanka ACP i fortsättningen hos Preem, undrar vad den innehåller?

Så här säger Preem:

Ni säger att min bil släpper ut upp till 31% mindre CO2 om jag tankar ACP Evolution Diesel. Hur menar ni?

När du kör med ACP Evolution Diesel minskar de fossila koldioxidutsläppen med upp till 31% jämfört med standarddiesel om man ser till hela produktionskedjan. Om man tittar på de faktiska utsläppen från din enskilda bil är den fossila koldioxidbesparingen ännu större. Vi har valt att ange ett procenttal som tar hänsyn till produktens sammantagna miljöpåverkan under hela livscykeln eftersom det är viktigt att se till helheten ur ett hållbarhetsperspektiv. Procenttalet avser minskningen av fossilt koldioxidutsläpp jämfört med standarddiesel enligt EU direktivet i en så kallad Well to wheel-analys.


Du bor nära källan så du kanske kan kolla upp det;)//Fredrik
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Kompletterar med lite ytterligare uppgifter betr energiinnehållet i olika sorters diesel;

¤ Mk1 (= ren diesel används i Sverige ), energiinnehåll = 9,80 Kwh/lit, */ 9,77
¤ Mk2 .................................................................. = 9,80 Kwh/lit, */ 9,77
¤ Mk3 (EU diesel, EN590) ........................................ = 9,95 Kwh/lit, */ 9,91

*/ Energiinnehållet med inblandning av 5% Fame blir, att EU dieseln (Mk3) har ett energiinnehåll som överstiger vår Svenska diesel med 1,4%! Denna skillnad är så liten (14cl) att jag tvivlar på att den är mätbar på allmänna vägar med de varierande omständigheter som råder där (olika vägbaneunderlag, vind, temperatur, luftfuktighet, mot/medlut, trafiksituation, mmm)!

Källa: http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/berakningsmodeller/
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Jag har inte gjort några mätningar alls, mer observationer ....
Utanför Sverige brukar vi tuffa fram i dryga 100km/h på mätaren (93-95km/h verklig fart), i Sverige brukar vi ligga på 90 km/h (83-84km/h verklig fart).
Bränsleförbrukningen är då lägre i utlandet med full last.
Husbilen är en 3.1m hög alkovbil. Efter en tankning i Frankrike med någon dyrare premiumdiesel sjönk förbrukningen ytterligare en halv deciliter.

Peter :)
Ungefär det jag kommit underfund med tuffar alltid fram i 95-100 verklig fart om lagen medger det.
Tankar alltid premiumdiesel om det finns och förbrukningen ligger drygt halv decilitern lägre i Tyskland och Frankrike.

Micke:confused:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.767
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Jag har alltid lägre dieselförbrukning söder om Puttgarden. Kanske har jag alltid medvind:confused:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Vanlig diesel är helt fri från prestationshöjande egenskaper, raffinaderier och grossister marknadsför ”vanligen” diesel som uppfyller ett minimum av ställda krav (enligt EN590). Dessa minikrav tillgodoser fordonstillverkares och staters behov, vilket drivmedelsproducenter och distributörer har att rätta sig efter och tillgodose med saluförda produkter.

Till skillnad mot premium blyfri bensin, har mig veterligt ”premium diesel” inga säkerställda prestandafördelar, utan påstås mer att med tiden göra ett ”bättre jobb med att rengöra ex bilens motor (sot, rostskydd, motv bränslenedbrytn, mm??) vilket möjligen "enligt mer eller mindre lösa påståenden" skulle kunna leda till bättre prestanda och ekonomi (placeboeffekt i nuläget, eller?)!

Mig veterligt finns inte heller någon enhetlig standard för vad som är ”premium diesel”, därför är det allt som återförsäljare och kunder vill att det skall vara!
Vem/vilka som helst kan alltså därmed utan hinder sätta ”premium” på sin pump/-ar!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.767
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Rätt! Man ska inte pinka i motvind:)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Jag håller med Relax om att yttre omständigheter nog har större inverkan i Tyskland än deras dieselkvalitet, åtminstone om man använder "standard dieseln".

Tror att deras vägbeläggning är slätare pga avsaknad av dubbar, samt att man kanske kör längre sträckor i jämn fart, samt mindre kallstarter.
Detta gör ju att man får en lägre snittförbrukning.

Skillnaden på deras diesel och vår är nog inte så stor nu längre.
I Tyskland har de flesta större mackar två versioner av diesel.

Dels den som bara heter diesel och är samma som den i lastbilspumparna (LKW).
Följer deras norm EN 590 och får innehålla upp till 7% Fame (Biobränsle).
Den har också annan sammansättning mellan 15 nov - 1 mars då den är vinteranpassad och skall klara minst -20.

Sedan har de en sk Premiumdiesel med diverse fantasifulla namn, t.ex. Shell V-Powediesel, Esso Supremediesel, Aral Ultimate diesel.
Dessa produkter har egna inblandningar, men gemensamt är att de inte har någon Biobränsle inblandat, samt de har högre Cetantal.
De är också vinterdugliga året runt ner till -24 ofta mer.
Kostar normalt 70 - 90 öre mer per liter.

Oljebolagen vill gärna att man köper den dyrare varianten, för då tjänar de ju mer....
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Förbrukningen har jag ingen åsikt om .Men kraften motorn blir bättre söder ut tycker jag .Det märks mer när man har en motorsvag bil.Vår gamla bil 90 Hk märktes stor skillnad .Vår nya bil 148 Hk märks det inte så mycket tycker jag .Jag tankar på det billigaste stället och inte premium
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Din bil bruker mer diesel hvis du fyller i Sverige

Det borde inte vara någon större skillnad.
Det jag reagerar på är att det går att se på den momentana förbrukningen att den sjunker någon eller ett par mil efter tankning i Tyskland, på samma sätt som den ökar efter första tankningen i Sverige. Således på samma underlag (såvida jag inte har extrem tur/otur med att vinden vänder 180° direkt efter tankning).

Peter :)
 
Toppen