F
F.d. 25182
Guest
Ja, nå er det vel noen som setter julematen i halsen, men slik er det.
I Sverige har dere en egen dieselkvalitet ift resten av Europa.
Dette henger sammen med at svenske myndigheter for mange år siden ønsket en mer miljøvennlig diesel enn resten av Europa.
De innførte derfor en standard som heter MK1 (miljøklasse 1).
Per i dag er det ikke stor forskjell på svensk MK1 og den dieselen som brukes i Norge og resten av Europa (EN590-diesel).
Hovedforskjellen er tettheten.
Dvs at svensk diesel er litt lettere enn europeisk (norsk) diesel. Med lavere tetthet følger lavere energiinnhold per liter, og dermed også økt forbruk. En tommelfingerregel er 2% høyere forbruk ved bruk av svensk vs norsk diesel. Tyngre kjøretøy kan oppleve enda høyere forbruk.
God Jul og et trafikksikkert Godt Nytt År til dere alle.
I Sverige har dere en egen dieselkvalitet ift resten av Europa.
Dette henger sammen med at svenske myndigheter for mange år siden ønsket en mer miljøvennlig diesel enn resten av Europa.
De innførte derfor en standard som heter MK1 (miljøklasse 1).
Per i dag er det ikke stor forskjell på svensk MK1 og den dieselen som brukes i Norge og resten av Europa (EN590-diesel).
Hovedforskjellen er tettheten.
Dvs at svensk diesel er litt lettere enn europeisk (norsk) diesel. Med lavere tetthet følger lavere energiinnhold per liter, og dermed også økt forbruk. En tommelfingerregel er 2% høyere forbruk ved bruk av svensk vs norsk diesel. Tyngre kjøretøy kan oppleve enda høyere forbruk.
God Jul og et trafikksikkert Godt Nytt År til dere alle.