• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare

BOlsson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
16835
Medlemskap
2024
Felsökningshjälp önskas. Vi har dieselvärmare ebensprächer i vår Chausson 515. Fungerade klockfritt i våras. Nu startar inte värmen. Bara fläkten som går i gång men själva värmaren tänder inte.
Vi har diesel så det är inte det som felar. Det blåser ut luft i alla utblåsen. Allt ser ok ut. Hittar dock ingen säkring som kan höra till. Var sitter den isf.
Tack på förhand.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.823
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Lossa på bränsleledningen från värmaren Pump. Kommer det bränsle?

Vanligt att pumpen kärvar efter långt uppehåll.

Man kan starta värmaren och knacka lätt på den med hammare. Då kanske den funkar.

Det är bra att köra värmaren 10 minuter varje månad för att hålla brännaren i bra skick.. ofta krånglar det när det stått länge
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Man kan höra på pumpen om den fungerar. Det är en "kolvpump" som klickar när den går. Så var det i alla fall på min EB som jag hade i båten. Hade problem av liknande typ där pumpen inte gick. Det visade sig var kontrollkortet som hade lagt av. Det är ganska lätt att byta.

Fråga en EB-reparatör. Det finns ganska gott om dom. Kolla på eberspächers hemsida vilka som finns nära dig.

MVH
Hans
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Har du full dieseltank?
På min HB var det så att det var för lite i tanken för att värmare skulle starta, hörs konstigt men när jag hade tankat upp HB så efteråt gick värmaren. Om det har något med att min tank rymmer 135 L vet jag inte.
 

BOlsson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
16835
Medlemskap
2024
Vi har följt alla råden och försökt få igång eländet men utan att lyckas. Nu väntar verkstad nästa vecka. De har kollat och beställt hem grejer. Ett filter va tätt och något med glödstiftet. Dessutom var givaren eller vad det heter på panelen trasig. Den gav full värme hur vi än ställde den. Och det var något vi märkte av i vintras. Värmaren var nästan FÖR bra.
så snart är vi på rull igen. Men nu är ju dieseln så dyr så det går väl inte att åka iaf. Tack för alla råden.
 
Toppen