• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselvärmare som komplement

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag har tänkt installera en dieselvärmare (typ Webasto 2000 STC) som komplement till Truma gasol med elpatron som det är i våran husbil, (halvintegrerad Hymer/Fiat 2021). Dieselvärmaren monteras under pssagerarstolen och blåser in värme bakåt i bodelen. Har läst allt jag hittat om detta men jag har inte hittat något om hur man bäst kan köra dieselvärmaren med bibehållen ventilation/cirkulation i husbilen. Kan man ställa in Truman på enbart fläkt med cirkulation av inneluften och/eller kan man ställa in den på på vanlig drift men med lägre temp (t ex 10C) än vad vad dieselvärmaren ger, t ex 20C. Får man då cirkulation med fläkten i Truman hela tiden eller stänger fläkten också av när gasolpannans termostat slår av pannan?
Är det någon som vet hur detta kan fungera? Tacksam för tips och råd.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag har tänkt installera en dieselvärmare (typ Webasto 2000 STC) som komplement till Truma gasol med elpatron som det är i våran husbil, (halvintegrerad Hymer/Fiat 2021). Dieselvärmaren monteras under pssagerarstolen och blåser in värme bakåt i bodelen. Har läst allt jag hittat om detta men jag har inte hittat något om hur man bäst kan köra dieselvärmaren med bibehållen ventilation/cirkulation i husbilen. Kan man ställa in Truman på enbart fläkt med cirkulation av inneluften och/eller kan man ställa in den på på vanlig drift men med lägre temp (t ex 10C) än vad vad dieselvärmaren ger, t ex 20C. Får man då cirkulation med fläkten i Truman hela tiden eller stänger fläkten också av när gasolpannans termostat slår av pannan?
Är det någon som vet hur detta kan fungera? Tacksam för tips och råd.
Herre gud.!!!... Varför har ingen svarat på detta inlägg....
Jag har inte längre någon truma i husbilen, men din bil är ju från 21 då bör du ha den digitala truman, och vad jag har läst/hört så kan du köra den på bara cirkulation....
Webasto diesel värmare vet jag inget om, kan lite om Kina diesel heater och de jag stötte på där går det inte att bara köra cirkulation på luften....

Hoppas du får tydligare svar...

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag skrev om min installation den 6 jan 2025 i en annan tråd:

”Jag har nyligen (för tre månader sedan) låtit en verkstad montera en Webasto STC 2000 under passagerarstolen i Fiat-hytten på vår Hymer -21.
Det fungerar bra. Förutom termostatstyrningen, det blir efter att tag 5-6 varmare än inställt gradantal så det måste justera ned på panelen.
Tänkte först montera en billig "Kina-värmare" men bestämde mig för en Webasto som en auktoriserad märkes verkstad fick montera.
Jag tänkte på garantier och säkerhet i relation till vad husbilen är värd - om det skulle hända något oförutsett med värmaren och installationen.”

Cirkulation av luften får man antingen om man kör Truman på elpatronen och fläkten i läge eco eller high. Om man inte har tillgång till någon el så vrider man termostaten på Truman till Off då ändras menyn på fläkten på Truman till 1 - 10 så man kan välja hastigheten på fläkten. (Detta fick jag lära mig av en kunnig medlem i husbilsklubben, det finns alltså en annan tråd kring detta ämne.)

Kan väl tillägga att verkstaden sa att dom blev tvungen att tillverka en konsol/låda som var 6 cm hög så att utblåset bakåt från värmaren kom ut i rätt höjd. Det var tydligen en ”grop” i plåt-golvet under plywoodskivan på golvet. Strömmen togs ifrån bodelsbatterierna. (Jag har 330A Lithium.) Bränslet tas direkt från tanken med ett sk dykrör.

Det fungerar som jag skrev bra. På flera sätt. När man har tillgång till el i Spanien och Portugal så är det oftast bara 6A säkring så man kan bara köra Truman på 1/2 effekt (=900W). På halv effekt ger Truman så mycket värme så att den håller 10 grader varmare inne i husbilen än utetemperaturen. Och på nätterna kan det bli ganska svalt även där nere. Då är det bara att slå på Webaston så får man snabbt varm och gott. Och står man utan el så är det ju bra att köra värmaren hela tiden om man vill det. Den stora fördelen är att man sparar gasol. Det är bara på några ställen som man kan få svenska flaskor fyllda där nere. För oss har det nu gått EN 10 kg flaska på tre månader till kylen och matlagningen :=)

En ”nackdel” med Webaston monterad inomhus är att den låter när den drar på värme. Det beror på hur känslig man är för störande ljud. Jag störs inte alls av detta ”skorrande” men jag hör ganska dåligt. Hustrun brukar dock påtala att den låter illa. Så det är individuellt hur man påverkas av denna störning.

Toppen