• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltillsatser

F

F.d. 22252

Guest
Ja har man ite tankat så diesel själv och fått uppleva skillnaden i en motorsvag husbil fattar man inte skillnaden, det är i backarna som den är värd varenda krona.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det närmaste man kommer den tyska "underdieseln" här hemma är väl blankdiesel eller villaolja. Moderna commonraildieslar med partikelfilter är väl inte konstruerade att fungera så bra dessa bränslen tyvärr. Min erfrarenhet är att med blankdiesel eller villaolja i tanken blir min HB ( med mekanisk insprutning) pigg & stark som attan. Någon bränslebesparing har jag inte noterat men den är ju helt avhängig körstilen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det blir väl gärna så att man gasar lite mer när man kan, luftmotståndet straffar direkt.
Men det blir en skillnad när man ligger i lastbilsfilen på motorväg och bara följer trafiken, det som känns bra då är att man kan följa trafiken annars är man jämsides med en lastbil i flera kilometer uppför en backe. Sen tittar man på kilometerräknaren eftersom man nästan i min bil tankar fullt varje dag när man kör ner.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det närmaste man kommer den tyska "underdieseln" här hemma är väl blankdiesel eller villaolja. Moderna commonraildieslar med partikelfilter är väl inte konstruerade att fungera så bra dessa bränslen tyvärr. Min erfrarenhet är att med blankdiesel eller villaolja i tanken blir min HB ( med mekanisk insprutning) pigg & stark som attan. Någon bränslebesparing har jag inte noterat men den är ju helt avhängig körstilen.
Är Mk1 (blankdiesel) godkänd i moderna dieslar?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är Mk1 (blankdiesel) godkänd i moderna dieslar?
Ja, om dieseln fyller EN590.
Mao, det finns EN590 diesel som inte har bio-innehåll = blankdiesel.
Det finns även blankdiesel utan det problematiska RME, som ändå har 30-50% bio innehåll.
Detta åstadkomms med HVO inblandning.

Blankdiesel = ofärjad vätska.
RME blandad diesel är ........äppljuicefärgad.
 
F

F.d. 22252

Guest
Egentligen skulle diesel med en stor del av hvo ha en annan skattesats eftersom det inte är riktig diesel.
Det hela handla förståss mer om pengar än miljö och betalar jag för diesel räknar jag med att det är det jag tankar men så är det inte.
Min bil går sämst på terpentinpreem så den macken undviker jag, problemet är att de blivit så stora och tagit struptag på marknaden så man vet idag inte vad man tankar. Sen att tro att man kommer längre på miles eftersom de vill få folk att tro att det är tyskdiesel och ska vara dyrare är nog enbart reklamavdelningen som fått lite för fria tyglar.
Inte förrän jag ser ett opartiskt test kan jag tro att någon diesel ger mer mil än t.ex. spansk diesel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Att tro att dieselbilarna skulle vara gjorda för det svenska bränslet som vi är ganska ensamma om är helt fel, räcker att jänföra förbrukningssiffrorna som anges och som man inte kommer i närheten av på svensk diesel. Skulle man göra en mätning på motoreffekten skulle man säkert se att de där 150hk som står i pappren inte gäller här.
Än en gång vi har det sämsta bränslet i europa det märker man varje gång när man kör hem från södern, vid första tankningen så får man börja växla och gasa på ett annat sätt. Syns i plånboken också drar ju mer.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Min motor, common rail från 2004, tycker jag går bättre på Preems diesel. Den ryker inte på högt varv och stort gaspådrag. Med OK:s diesel ryker den markant i det läget.
När jag köpte den, efter 4000 mil, gick den dåligt på varvtal under 2000 och över 2800. Efter en tankning med Preems var det problemet borta.
Vad beror detta på? Flera här på forumet anser ju att deras diesel är botten.
 
F

F.d. 940

Guest
Har också en 2,8 2004 och kör alltid numer på Preem har inte märkt något negativt.
Sen är väl inte 1kr i rabatt tvi skit.
Vid vinterförvaring slår jag i en flaska biocid.
Arne.
 

Anders L Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
19869
Medlemskap
2024
Hej jag kör med pay back diesel optimerade Molly 2000 i min KIA ceed 2014 med bra resultat. Motorn låter bättre rycker mindre på lägre varv och drar drygt 0,5 dl mindre per mil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Bodde i många år bredvid en pappersfabrik där det fanns en massa otäcka saker svavel som man hostade kraftigt av när man cyklade förbi den delen av fabriken man såg hur löven vissnade på häckarna hur det blev frätskador i lacken på bilarna vid skolan hur man körde ut och spridde farlig lut på grusvägarna så det inte skulle damma som man sa då. Hur man släppte ut råterpentin i norrköpings stads vattentäkt.
Denna terpentin har man döpt om till tallolja och den får man när man tvättar pappersmassan med lut såvitt jag vet, inte omöjligt att rester av lut kan finnas i dieseln det kanske är det de skriver om som en renande effekt. Gör säkert rent men jag vill inte ha lut i min bil även mycket små mängder bryter effektivt ned oljefilmen i motorn. Terpentin kan säkert vara ett bättre bränsle än rapsolja man använde det mycket som lösningsmedel förr gjorde rent penslar och blandade färg med istället för lacknafta, gick ju bra ihop med linolja.
Det har trixats länge med tillsatser i bensin och diesel vem kommer i håg Caltex som körde med reklam att de hade boron i bränslet, kanske däför de bytte namn fick ju betala ersättningar för trasiga motorer.
Det som har hänt nu är att en del av politikerna som oftast inget vet eller kan har köpt hela konceptet i miljöns namn tyvärr är det nog så i verkligheten att man bidrar mer till nedsmutsningen med alla dessa inblandningar som gör att fordon drar 10% mer bränsle och ger mer skadliga utsläpp. Bara det att vegetabiliska oljor har en helt annan flampunkt borde få folk att fundera, vi använde 20% ricinolja och 80% metanol i modellmotorerna en stor del av oljan brann faktiskt inte upp utan kom ut i naturen.
När syntet oljan kom kunde man minska till mellan 5 -10% och oljan brann upp och bidrog till förbränningen, blev högre effekt.
Man ska nog inte tro att oljebolagen blandar ihop bränslet som när man blandar en grogg, för att få vegetabilisk olja och diesel att blanda sej krävs det tillsatser annars skulle de skikta sej efter ett tag. Hur man gör är nog ingen som vill tala om det är nog samma som med margarinframställningen där det förekommer bensin i processen.
Jag har skrivit det förut det handlar inte om miljö det handlar om pengar och vinster, ska verkligen preem få bygga ut sin fabrik och släppa ut en massa gifter i luften i en vacker och fin del av sverige. Med de vanligaste sydvästliga vindarna kommer det att sprida sej långt in över sverige.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det står rengöring men det är ju inte det det handlar om man kan ju inte hålla på och rengöra en motor hela tiden för att få högre effekt, detta är ju ett effekhöjande tillsatsmedel som säkert fungerar, med tanke på priset har jag svårt att tro att man ska få tillbaka pengarna.
Att det är giftigt är bara förnamnet, man ska inte få det på händerna när man tankar.
 
Toppen