• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltank

F

F.d. 2564

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,5td
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Fendt
Husbilsmodell: Fendt 688
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Hej igen!
Tack för tipsen ang. rökgasbegränsaren i en tidigare tråd. Har nu gjort en kort tur nu i helgen med nya membran och nytt bränslefilter. Dom gamla membranen var trasiga och i filtret var det kladdkaka! Efter provkörningar och justering av rgb. så tankade vi fullt i fredags och gav oss av, vårt mål var 20 mil hemifrån.

Bilen gick som en dröm! Efter 15 mil kom dom första rycken och kraften liksom avtog i motorn. Vi kom fram i fredagskväll och har tillbringat helgen vidTorsöbrons brofäste ( kan rekommenderas). På väg hem idag (Söndag) blev vi ordentligt omskakade dom sista 8 milen, trodde inte vi skulle komma hem. 300 meter hemifrån stannade bilen helt. Väntade ett par minuter och kunde sedan åka 150m. Samma visa igen och det var då 8 meter till garaget!

Nu till saken; Jag har förmodligen rejält med bakterier i tanken och ledningar. Det nya dieselfilteret är helt igensatt. Jag tänker nu ta ner tanken och alla ledningar och göra rent från bakterierna och vill då höra om någon har erfarenhet av detta. Alltid kul med tips och idéer! Finns det något stensäkert sätt att undvika detta i framtiden?

Vi hörs !
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Hum detta problem hade jag på min förra bil och jag köpte en flaska hos malte månsson och hälde i tanken och fixade filter
men medlet rensade bort alla djur och jag behövde inte skruva ned tanken

/MM
 
Toppen