• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Dieseltank som läcker

Vicky

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ålberga
HBK-Nr
34397
Medlemskap
2024
Hej alla
Vår LMC husbil,(Explorer Comfort, 2018 års modell) fick påbackning vid besiktning om att dieseltanken läcker. Vi hade själva inte märkt någonting, men tankat fullt strax innan besiktning. De trodde att det var en packning som behövde bytas ut (som satt ovanför tanken). Nu står den på verkstan och man har tittat på det och det verkar inte vara packningen iaf....de tror att det är någon "grej" som fattas ovanför packningen...någon som har haft liknande problem? i sånt fall vad är det som fattas???
undrar
Mats och Victoria

Trevlig helg önskas alla..och speciellt ni som kan åka iväg med era fordon :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej alla
Vår LMC husbil,(Explorer Comfort, 2018 års modell) fick påbackning vid besiktning om att dieseltanken läcker. Vi hade själva inte märkt någonting, men tankat fullt strax innan besiktning. De trodde att det var en packning som behövde bytas ut (som satt ovanför tanken). Nu står den på verkstan och man har tittat på det och det verkar inte vara packningen iaf....de tror att det är någon "grej" som fattas ovanför packningen...någon som har haft liknande problem? i sånt fall vad är det som fattas???
undrar
Mats och Victoria

Trevlig helg önskas alla..och speciellt ni som kan åka iväg med era fordon :)
Ett vanligt fel är att råttorna gnager på anslutningen på ovansidan av tanken, det innebär att det läcker när tanken är full, verkstaden vill troligen byta tanken ca15000kr, det är dock möjligt att täta dessa hål med rätt utrustning ,alternativt prata med försäkringsbolaget, säg att du har en tankläcka som kräver ombesiktning,
Tyvärr är detta ett inte helt ovanligt fel,råttorna tycks gilla att gnaga på plasten.
En möjlighet är att du kör slut på det mesta i tanken,torka av den på undersidan så den är ren,ombesiktiga bilen då den inte läcker med lite bränsle i tanken, MEN problemet kvarstår iallafall.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Vi har en ny Dethleefs som inte vill bli fulltankad.
Blir en pöl undertill vid tänkt fulltankning.

Skall lämnas in för kontroll innan garanti går ut.

Kenneth
 

Plutten 13

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Trosa
HBK-Nr
21403
Medlemskap
2024
Vid besiktning av min bil 08 fick jag påpekande om fukt runt bränslefiltret.
Det första besiktningen gjorde, dök i i motorrummet o lös med ficklampan på filtret.
Det var enligt dom var och varan som läckte diesel vi tank o filter.
Besiktningen hade fundering om det är reduktionen av bränslet som är orsaken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vid besiktning av min bil 08 fick jag påpekande om fukt runt bränslefiltret.
Det första besiktningen gjorde, dök i i motorrummet o lös med ficklampan på filtret.
Det var enligt dom var och varan som läckte diesel vi tank o filter.
Besiktningen hade fundering om det är reduktionen av bränslet som är orsaken.
Det är konstruktionen av dessa plastbehållare som är problemet,FIAT har bytt till bättre varianter nu.
 
Senast ändrad:

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hej alla
Vår LMC husbil,(Explorer Comfort, 2018 års modell) fick påbackning vid besiktning om att dieseltanken läcker. Vi hade själva inte märkt någonting, men tankat fullt strax innan besiktning. De trodde att det var en packning som behövde bytas ut (som satt ovanför tanken). Nu står den på verkstan och man har tittat på det och det verkar inte vara packningen iaf....de tror att det är någon "grej" som fattas ovanför packningen...någon som har haft liknande problem? i sånt fall vad är det som fattas???
undrar
Mats och Victoria

Trevlig helg önskas alla..och speciellt ni som kan åka iväg med era fordon :)
Det finns en "gummihatt" på ovansidan på tanken. Den gillar mössen att äta upp med resultat att det skvätter upp diesel då man kör.
Har bytt på min bil 2200:- kostade det och tog ca 3 timmar. Tanken måste tas ner. Enligt bilprovningen och Fiat är detta ett vanligt fel.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Vid besiktning av min bil 08 fick jag påpekande om fukt runt bränslefiltret.
Det första besiktningen gjorde, dök i i motorrummet o lös med ficklampan på filtret.
Det var enligt dom var och varan som läckte diesel vi tank o filter.
Besiktningen hade fundering om det är reduktionen av bränslet som är orsaken.
Även jag fick påbackning av läckage vid bränslefiltret på min -07, ett vanligt fenomen på dessa plastbehållare, filtret var bytt på verkstad förra året av en erkänt duktig verkstad, men minsta lilla fel vid montering av packningen gör att de kan börja läcka när som helst, är en usel konstruktion helt enkelt, skickade efter en helt komplett ny behållare med monterat filter och satte dit, 1 100:- på amazon.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Även jag fick påbackning av läckage vid bränslefiltret på min -07, ett vanligt fenomen på dessa plastbehållare, filtret var bytt på verkstad förra året av en erkänt duktig verkstad, men minsta lilla fel vid montering av packningen gör att de kan börja läcka när som helst, är en usel konstruktion helt enkelt, skickade efter en helt komplett ny behållare med monterat filter och satte dit, 1 100:- på amazon.
Vanligt fel med dess är att man inte använder rätt verktyg och rätt moment . Plastringen ska dras med 30Nm och det är lätt med rätt verktyg.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Jag vet vad som är problemet med den här konstruktionen, en tätning som ligger löst utanpå filterhuset som den gängade ringen sedan skall täta mot, som gjort för att gå fel.
Oavsett om man använder rätt verktyg eller ej så är problemet att om tätningen rör på sig eller sträcks som en gummisnodd när du gängar på ringen runt tätningen så riskerar du att den börjar läcka förr eller senare.

Hade man haft en U-kanal i filterhus och lock för en vanlig O-ring och den gängade ringen fick en låsning så hade antal fel gått ner rejält.
De senaste filterhusen i metall har ju en packning och bult mellan lock och hus, är nog ganska få som läcker med den konstruktionen.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Jag vet vad som är problemet med den här konstruktionen, en tätning som ligger löst utanpå filterhuset som den gängade ringen sedan skall täta mot, som gjort för att gå fel.
Oavsett om man använder rätt verktyg eller ej så är problemet att om tätningen rör på sig eller sträcks som en gummisnodd när du gängar på ringen runt tätningen så riskerar du att den börjar läcka förr eller senare.

Hade man haft en U-kanal i filterhus och lock för en vanlig O-ring och den gängade ringen fick en låsning så hade antal fel gått ner rejält.
De senaste filterhusen i metall har ju en packning och bult mellan lock och hus, är nog ganska få som läcker med den konstruktionen.
Gäller att smörja oringen så den inte dras med runt. Men plast är som sagt skit att använda till sådant man ska skruva av och på så ofta som det görs.
 
Toppen