• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpris idag 10 mars

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Dieselpris idag 10 mars

Den här bilden har en rätt kul bakgrund. Jag hade helrenoverat en Suzuki GSX-R750 -85 i ca ett år och en fredagseftermiddag startade jag upp den, 750cc och 130hk samt en massa varvtal.. Jag hade ännu inte fått klart avgassystemet så det var öppet direkt från topplocket, men vilken musik! Kia kommer in till mej i verkstan (dörrarna stog öppna) och säger på ren Svenska med fingret till mej: Göran för helvete, tänk på grannarna!

F

F.d. 2549

Guest

Här på Ekerö - den kungligaste av kommuner - tar Statoil idag 13:34 för dieseln. Hälsn/AndersW

Hej Anders!
Nu tänker jag peka finger, medveten om den rekyl en sådan avfyring kan ge.

Jo du Anders. Var priset pr dl. eller?

Mot en god vän vågar man peka finger.

Hälsningar från en leende farbror Claes. Så är det.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Det höga dieselpriset är nog något vi får vänja oss vid. Omkring år 2010 kan vi räkna med att efterfrågan på diesel och bensin är högre än vad som kan produceras i Världen. Men ha tröst. Det pågår ett otroligt arbete på att få fram alternativa bränslen och det kommer.

Anledningen till bristen på olja är ju b.l.a. på utvecklingen i Indien och Kina. Om kinesen hade haft lika många bilar som amerikanen har så hade Kina förbrukat 125% av all olja som kan produceras idag.

Mvh/ Jan I:)

Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest

Jahaja, käre Farbror Claes, det fingret visste var det tog. Jag kan bara sänka mitt avhattiserade huvud och be om överseende. Denna gest riktar jag även till lektor M. vid Statens Polisskola uti Götebôrg. Han undervisade oss förhoppningsfulla polisaspiranter i ämnet svenska år 1963, dvs strax efter det andra världskriget. När det gällde vår kommande formuleringskonst, gav han oss rådet att alltid skriva som om vi skrev för i-i-t-r. Ja, han använde faktiskt det ordet och menade i en eufemistisk omskrivning: "fôlk som inte begriper så bra". Så till mitt fallissemang här ovan. På Statoils skylt i Träkvista på Ekerö stod det D (sannolikt avseende diesel) och 13:34 (sannolikt avseende kronor och öre per liter). Man kan ju aldrig vara riktigt säker. Därmed hoppas jag att visst ljus spridits över mitt meddelande. Hälsn/AndersW

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6657

Guest

Jag vill börja med att självklart skall alla möjliga inlägg spörsmålas,
men håller andå med "Toroter" vi får glädjas åt våra husbilar och svälja
bränslepriset. Sen det "Jaak 40" skrev att Kineser och många fler skaffar bil,
gör ju inte oljan billigare.

F

F.d. 6238

Guest

Och varför tror alla att oljan kommer att ta slut.
Det finns vissa personer som tror att oljan kommer att räcka så länge som Moder Jord producerar detta i ett oändligt kretslopp i Jordens innandöme. Vi har ju ett Kraftverk som kanske tillverkar olja. Utopi kanske, kanske inte, vem vet, ja jag vet inte, bara en fundering?:confused::confused::confused::confused::confused:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

det finns oändligt mycket oexploaterade olja på vårt klot men produktions/utvinningskostnaderna är så höga så att dom ej har kunnat exploaterats ännu
men med dagens höga oljepris, Brent och nymex noteringarna ligger över 100USD/fat sedan en vecka tillbaka, kommer nog snart nya projekt för utvinning igång
Ryssland och USA lurpassar på varandra om oljefyndigheterna i Antarktis t ex, utvinning av sand oil i Venezuela och Canada kommer igång osv
det som idag avgör priset vid pump är tillgång o efterfrågan på de raffinerade produkterna var för sig och inte som förr enbart råoljepriset
i förra veckan kom lagerrapporter från USA som visade låga lager av bensin o eldningsolja och det var bl a det som satte igång prisrallyt på diesel och som vi ser vid pump idag som ett högre pris på diesel än bensin
samtidigt måste man se sambandet mellan oljenoteringarna och den amerikanska valutan, ju lägre värde på USD desto högre råoljepris, i höstas ville ju en del av de oljeproducerade länderna byta valuta för oljehandel till en valuta som var mera gynnsam för dom, det blev inget av detta utspel liksom förra gången det kom upp, då också i samband med att den amerikanska valutan var svag
för några år sedan när vi fick betala upp till 11SEK/USD var oljepriset 35-45USD/fat, sedan har råoljepriset stigit dels på grund av ökad efterfrågan i världen, Kina o Indien t ex, men också på grund av försvagningen av den amerikanska valutan, så länge värlsdekonomin inte skadas så kommer detta nog att fortsätta

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Perspnligen tror jag inte oljan har någon längre framtid. Det är rätt att det finns mer olja i vissa bergartet men vi kommer inte åt den med dagens teknik. Det har inte träffats på någon ny oljekälla sedan 1996 av någon större storlek trots att det borras på hela vårt klot.
Det vi måste vänja oss vid är att driva våra husbilar med andra bränsle än fossila bränsle och det kommer inom en snar framtid alternativ. Dieselbilar är tacksamma att kunna konstruera om till altervativa bränsle.

Hoppas att jag inte lätt som en domedagsprofet

Mvh/ Jan I:)

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Det kan ju vara trevligt att åka opp till sina gammla hemtrakter! En tur ut till Älandsbro och Ulvviksvägen för att se hur mycket som ändrats på 30-40 år!!!!!! Som ung bodde jag på Granlid, norra sidan av Älandsfjärden. Granne med trädgårdsmästaren. Vi har fktiskt planerat att åka upp innan man blir för gammal för att köra husbil!
Tills vi ses ha det såbra.
Peter Heed

Sture & Solveig

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025

Det är inte så konstigt att bensin och disel rusar i höjden