• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselförbrukning - 1 liter/milen men jag kör under 0,8 ltr/m i Europa?

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
Vi har åkt från Kiel och är i Massiac i Frankrike.
Har haft förbrukning mellan 0,96 och 1,17
och kan inte se någon skillnad på svensk annat lands diesel.
Skillnaden för vår del beror mest på hur terrängen är, låg förbrukning= planare landskap, högre förbrukning = kuperat landskap samt det som #5 skriver.
Kör 5 ton hb,3 axlar, 2024
 

Rappe

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
37528
Medlemskap
2024
Nästa gång du åker ut i Europa så mät även ljudnivån i husbilen. Det är mindre grov asfalt så det rullar lättare och blir tystare. Där är orsaken. Vi tankade fullt i Göteborg åkte färja till Kiel, alltså körde på den svenska dieseln med lägre förbrukning, när vi senare tankade tysk, fransk och spansk diesel så blir det INTE lägre förbrukning
Tror på detta , Själv testat min förbrukning när jag kör till Heligehafen på inköpsresa, Visserligen på min xc70 . Första min tjej sa vad tyst bilen går här i Danmark . Började mäta nästa resa och märkte skillnad på Sverige o Danmark/Tyskland. Kommer inte ihåg men var en viss skillnad. Ska bli en ny test nu innan julresan ner .. Sen finns ju en massa andra faktorer typ mot vind med vind osv osv ...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.158
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nu renar ju ett partikelfilter inte 100% av partiklarna, utan någonstans mellan 85 och 99% ber på olika faktorer.
T.ex. lågt varvtal och kort körsträcka, då temperaturen i filtret inte blir tillräckligt hög, ger en sämre reningsgrad.
Fortsätter lite vid sidan om ämnet.
Varför skulle partiklarna kunna slinka igenom filtret bara för att temperaturen inte är hög? De är väl fortfarande för stora för att passera genom filtrets porer, så de stannar väl i filtret fram till dess att de förbränns när en regenering sker.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
På våran Europaresa i somras upplevde jag en skillnad mellan ”extra”-diesel och vanlig diesel. Inblandningen, vad den nu är borde väl göra nån skillnad, och tyckte dessutom att Essos och Shells diesel var bättre än andras. Mycket placebo kanske, men väljer tankstation, om möjlighet finns, efter dessa fantasier :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.655
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu renar ju ett partikelfilter inte 100% av partiklarna, utan någonstans mellan 85 och 99% ber på olika faktorer.
T.ex. lågt varvtal och kort körsträcka, då temperaturen i filtret inte blir tillräckligt hög, ger en sämre reningsgrad.

Jag håller trafikverkets analyser som mer trovärdiga än dina teorier.
Med modern motorteknik och avgasrening kan skillnaderna i PAH-utsläpp mellan MK1 och EN590 i princip vara försumbara. Utan någon miljö- eller hälsomässig skillnad mellan MK1 och EN590 är det tveksamt om det är möjligt att försvara olika skattesatser.
Läs gärna länken i inlägg #14.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.078
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det finns många faktorer som påverkar bränslaförbrukningen som tex.
- Medvind/motvind
- Hastighet
- Topografi
- Köra i baksug.
- Ojämnt gaspådrag.
Tänkte samma som du. Topografi har vi gott om tycker det är mycket upp och nerförsbackar i Sverige. Mest uppförsbackar...;)
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.078
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vår husbil hade lägre förbrukning i Europa förra året, ca 1.05-1.1 L/10km.
Fyllde fullt i Tyskland innan vi åkte färjan över till Sverige, körde slut på den Tyska soppan tills det lyste rött i instrumenteringen.
Tankade åter fullt och delade med kilometrarna - och den var tillbaka på ungefär samma förbrukning (1.2-1.25 l/10km) som innan europaresan.
Trots tysk diesel i tanken.
Är nog den grova asfalten i Serige som gör det
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.194
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Fortsätter lite vid sidan om ämnet.
Varför skulle partiklarna kunna slinka igenom filtret bara för att temperaturen inte är hög? De är väl fortfarande för stora för att passera genom filtrets porer, så de stannar väl i filtret fram till dess att de förbränns när en regenering sker.
Bl.a. så här svarar ChatGPT på frågan om utsläpp från DPF:
"Partikelutsläpp (PM), som sot och andra fasta partiklar, är de främsta föroreningarna som DPF är utformat för att fånga upp.
Filtret minskar partikelutsläppen med 85-99%. Dock kan mycket små mängder partiklar (främst nanopartiklar) fortfarande slippa ut, särskilt under regereringsprocessen när filtret bränner av de uppsamlade partiklarna."

"Under regereringsprocessen bränns de fångade partiklarna upp vid hög temperatur, Detta kan leda till tillfälliga ökningar av utsläpp av kväveoxider (NOx) och små mängder restpartiklar, särskilt om regenereringen sker vid ofullständiga förhållanden (t.ex. vid stadskörning där motorn inte når tillräckligt hög temperatur."
 

Jamtåständut

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Hörby
HBK-Nr
38648
Medlemskap
2024
Det och den nordiska toppografin.
Hastigheten var ungefär samma, där nere - som här hemma.
Har inte heller sett någon märkbar skillnad mellan Sverige och kontinenten. Topografi och vindriktning påverkar absolut mer. Sedan vet jag att högerfoten blir tyngre när jag är på väg hem eller ligger på transportsträcka i Sverige, det ger ett tydligt resultat i tanken. ;)
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
743
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det är välkänt att man inte kan lita på AI (ChatGPT tex) rakt av.
Man behöver ha fackkunskaper för att kunna sila ut det användbara, vilket vi här ser ett tydligt expempel på att det inte skett.
Eftersom du vet och tydligen sitter på fackuppgifterna skulle det vara intressant och dela med dig av dem beskrivet så en bonnläpp förstår?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.517
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bl.a. så här svarar ChatGPT på frågan om utsläpp från DPF:
"Partikelutsläpp (PM), som sot och andra fasta partiklar, är de främsta föroreningarna som DPF är utformat för att fånga upp.
Filtret minskar partikelutsläppen med 85-99%. Dock kan mycket små mängder partiklar (främst nanopartiklar) fortfarande slippa ut, särskilt under regereringsprocessen när filtret bränner av de uppsamlade partiklarna."

"Under regereringsprocessen bränns de fångade partiklarna upp vid hög temperatur, Detta kan leda till tillfälliga ökningar av utsläpp av kväveoxider (NOx) och små mängder restpartiklar, särskilt om regenereringen sker vid ofullständiga förhållanden (t.ex. vid stadskörning där motorn inte når tillräckligt hög temperatur."

Detta som beskrivs gäller bara när filtret regenereras, då ökas bränslet till motorn och avgastemp. stiger till ca.700grader och en regenerering startar, hur ofta detta inträffar beror bl.a på hur fordonet körs.

Kan berätta att jag köpte 2012 en helt ny asiatisk liten Cheva aveo med en Fiat dieselmotor.
Den skötte regenerering hyffsat bra, kom larm ibland, då var det dax att köra ut på en landsväg och ligga på högre varvtal i 10-15min, så gick larmet ur och en regenerering hade lyckats.
Monterade år 2 en dieseltrimbox, och det blev kaos med regenerering, ryckte ur boxen och slängde den i soporna.
Så tänk på det ifall ni har dpf.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.623
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tvivlar starkt på att någon här kan beräkna ett realistiskt värde, eftersom såååå många parametrar påverkar förbrukningen när man kör husbilen...

Jag vet själv en gång när jag köpte diesel i södra Bosnien Hercegovina och körde norrut via små vägar... Av okänd anledning visade det nästan 100km längre än normalt när tanken var tom (nästan)... Inser att alla de parametrar kan jag inte bara lägga in och sen tro att jag fick bättre diesel..
Visserligen är en parameter... Jag vet.. Svår att bortse ifrån...

Eller som många här i Hbk säger när elproblem uppstår.... Att mäta är att veta...
Lycka till :twitcy:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.655
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eftersom du vet och tydligen sitter på fackuppgifterna skulle det vara intressant och dela med dig av dem beskrivet så en bonnläpp förstår?
Jag har som FD diesel-motorlärare tillräckliga fackkunskaper för att se att, som det framkom, AI inte kom med sanningen i detta fall.

För att styrka detta, (vem kan lita på vad någon skriver,) refererar jag till en labbrapport som publicerats av Trafikverket.
Se #14.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.013
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Med förra bilen fick vi nästan 30% lägre förbrukning när vi åkte genom Tyskland, när det gick så körde vi fort, den husbilen körde vi alltid fort.
Om hela orsaken var bättre dieseln, vindar och vägnät eller allt sammantaget vet jag inte, men det blev långt mellan tankningarna.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
743
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har som FD diesel-motorlärare tillräckliga fackkunskaper för att se att, som det framkom, AI inte kom med sanningen i detta fall.

För att styrka detta, (vem kan lita på vad någon skriver,) refererar jag till en labbrapport som publicerats av Trafikverket.
Se #14.
Är det på något sätt hemligt det som du i sånt fall vet och inte kan berätta, varför då säja att det är fel? För egentligen det som Ai skrev är ju gammal skåpmat och inget nytt t.ex. vet väl de flesta att en renegering orsakar större utsläpp det är ju så den är tänkt att fungera, att små partiklar behöver inte vara nano passerar filter är väl inget nytt om det inte var tillräckligt stora hål skulle de vara täta och inte fungera.
 
Toppen