Claes 105
HBK Medlem
Beteckningen är B0.Vilken betäckning har blankdiesel?
Hejs
Claes 105
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Beteckningen är B0.Vilken betäckning har blankdiesel?
Tror på detta , Själv testat min förbrukning när jag kör till Heligehafen på inköpsresa, Visserligen på min xc70 . Första min tjej sa vad tyst bilen går här i Danmark . Började mäta nästa resa och märkte skillnad på Sverige o Danmark/Tyskland. Kommer inte ihåg men var en viss skillnad. Ska bli en ny test nu innan julresan ner .. Sen finns ju en massa andra faktorer typ mot vind med vind osv osv ...Nästa gång du åker ut i Europa så mät även ljudnivån i husbilen. Det är mindre grov asfalt så det rullar lättare och blir tystare. Där är orsaken. Vi tankade fullt i Göteborg åkte färja till Kiel, alltså körde på den svenska dieseln med lägre förbrukning, när vi senare tankade tysk, fransk och spansk diesel så blir det INTE lägre förbrukning
Fortsätter lite vid sidan om ämnet.Nu renar ju ett partikelfilter inte 100% av partiklarna, utan någonstans mellan 85 och 99% ber på olika faktorer.
T.ex. lågt varvtal och kort körsträcka, då temperaturen i filtret inte blir tillräckligt hög, ger en sämre reningsgrad.
Nu renar ju ett partikelfilter inte 100% av partiklarna, utan någonstans mellan 85 och 99% ber på olika faktorer.
T.ex. lågt varvtal och kort körsträcka, då temperaturen i filtret inte blir tillräckligt hög, ger en sämre reningsgrad.
Läs gärna länken i inlägg #14.Med modern motorteknik och avgasrening kan skillnaderna i PAH-utsläpp mellan MK1 och EN590 i princip vara försumbara. Utan någon miljö- eller hälsomässig skillnad mellan MK1 och EN590 är det tveksamt om det är möjligt att försvara olika skattesatser.
Tänkte samma som du. Topografi har vi gott om tycker det är mycket upp och nerförsbackar i Sverige. Mest uppförsbackar...Det finns många faktorer som påverkar bränslaförbrukningen som tex.
- Medvind/motvind
- Hastighet
- Topografi
- Köra i baksug.
- Ojämnt gaspådrag.
Är nog den grova asfalten i Serige som gör detVår husbil hade lägre förbrukning i Europa förra året, ca 1.05-1.1 L/10km.
Fyllde fullt i Tyskland innan vi åkte färjan över till Sverige, körde slut på den Tyska soppan tills det lyste rött i instrumenteringen.
Tankade åter fullt och delade med kilometrarna - och den var tillbaka på ungefär samma förbrukning (1.2-1.25 l/10km) som innan europaresan.
Trots tysk diesel i tanken.
Det och den nordiska toppografin.Är nog den grova asfalten i Serige som gör det
Bl.a. så här svarar ChatGPT på frågan om utsläpp från DPF:Fortsätter lite vid sidan om ämnet.
Varför skulle partiklarna kunna slinka igenom filtret bara för att temperaturen inte är hög? De är väl fortfarande för stora för att passera genom filtrets porer, så de stannar väl i filtret fram till dess att de förbränns när en regenering sker.
Det är inte mina teorier. Det mesta är hämtat från ChatGPTJag håller trafikverkets analyser som mer trovärdiga än dina teorier.
Har inte heller sett någon märkbar skillnad mellan Sverige och kontinenten. Topografi och vindriktning påverkar absolut mer. Sedan vet jag att högerfoten blir tyngre när jag är på väg hem eller ligger på transportsträcka i Sverige, det ger ett tydligt resultat i tanken.Det och den nordiska toppografin.
Hastigheten var ungefär samma, där nere - som här hemma.
Det är inte mina teorier. Det mesta är hämtat från ChatGPT
Eftersom du vet och tydligen sitter på fackuppgifterna skulle det vara intressant och dela med dig av dem beskrivet så en bonnläpp förstår?Det är välkänt att man inte kan lita på AI (ChatGPT tex) rakt av.
Man behöver ha fackkunskaper för att kunna sila ut det användbara, vilket vi här ser ett tydligt expempel på att det inte skett.
Bl.a. så här svarar ChatGPT på frågan om utsläpp från DPF:
"Partikelutsläpp (PM), som sot och andra fasta partiklar, är de främsta föroreningarna som DPF är utformat för att fånga upp.
Filtret minskar partikelutsläppen med 85-99%. Dock kan mycket små mängder partiklar (främst nanopartiklar) fortfarande slippa ut, särskilt under regereringsprocessen när filtret bränner av de uppsamlade partiklarna."
"Under regereringsprocessen bränns de fångade partiklarna upp vid hög temperatur, Detta kan leda till tillfälliga ökningar av utsläpp av kväveoxider (NOx) och små mängder restpartiklar, särskilt om regenereringen sker vid ofullständiga förhållanden (t.ex. vid stadskörning där motorn inte når tillräckligt hög temperatur."
Jag har som FD diesel-motorlärare tillräckliga fackkunskaper för att se att, som det framkom, AI inte kom med sanningen i detta fall.Eftersom du vet och tydligen sitter på fackuppgifterna skulle det vara intressant och dela med dig av dem beskrivet så en bonnläpp förstår?
Är det på något sätt hemligt det som du i sånt fall vet och inte kan berätta, varför då säja att det är fel? För egentligen det som Ai skrev är ju gammal skåpmat och inget nytt t.ex. vet väl de flesta att en renegering orsakar större utsläpp det är ju så den är tänkt att fungera, att små partiklar behöver inte vara nano passerar filter är väl inget nytt om det inte var tillräckligt stora hål skulle de vara täta och inte fungera.Jag har som FD diesel-motorlärare tillräckliga fackkunskaper för att se att, som det framkom, AI inte kom med sanningen i detta fall.
För att styrka detta, (vem kan lita på vad någon skriver,) refererar jag till en labbrapport som publicerats av Trafikverket.
Se #14.