• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselförbrukning - 1 liter/milen men jag kör under 0,8 ltr/m i Europa?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det på något sätt hemligt det som du i sånt fall vet och inte kan berätta, varför då säja att det är fel? För egentligen det som Ai skrev är ju gammal skåpmat och inget nytt t.ex. vet väl de flesta att en renegering orsakar större utsläpp det är ju så den är tänkt att fungera, att små partiklar behöver inte vara nano passerar filter är väl inget nytt om det inte var tillräckligt stora hål skulle de vara täta och inte fungera.
Diskusionen gäller om Mk1 ger renare avgaser än EN590 diesel ("Tysk diesel"), och det är det jag har svarat på.
Se den länkade rapporten.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Diskusionen gäller om Mk1 ger renare avgaser än EN590 diesel ("Tysk diesel"), och det är det jag har svarat på.
Se den länkade rapporten.
Michael. Jag litar mer på dig än AI.

Numera har jag 2 husbilsguru på detta fenomenala forum.

Jankro och Michael.

Jag bockar och bugar djupt för er kunskap...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tror på detta , Själv testat min förbrukning när jag kör till Heligehafen på inköpsresa, Visserligen på min xc70 . Första min tjej sa vad tyst bilen går här i Danmark . Började mäta nästa resa och märkte skillnad på Sverige o Danmark/Tyskland. Kommer inte ihåg men var en viss skillnad. Ska bli en ny test nu innan julresan ner .. Sen finns ju en massa andra faktorer typ mot vind med vind osv osv ...
Hehe. En faktor till... tyngre last på hemresan...:yes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Körde ifjol drygt 500 mil i Europa. Körde i år drygt 550 mil i Europa. Förbrukar ca 10 % mindre diesel vid båda resorna än här hemma.

Har längre körsträckor i Europa. Kör ungefär lika fort men upplever jämnare hastighet i Europa. Har dock mer stau och kökörning i Europa. Samtidigt är det oftare varmare i Europa. Vi upplever också oftast ett lägre däcksljud, vilket kan bero på mindre friktion, på vägarna i Europa. Jag har tidigare fått för mig att dieseln, i ex Tyskland, har ett betydligt större energiinnehåll, men tror faktiskt nu, att skillnaderna mer beror på körsätt, körsträckor, asfalt, temperatur, mm, än på skillnader i dieseln. OBS Jag tankar bara "standarddiesel", även i Europa.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Jag som kommer från Finland så märker att det far mer bränsle i Sverige, men det beror nog inte på diseln utan att man får kör enligt hastighetsskyltar med husbil i Sverige, andra länder har 80 km eller 100 km max med husbil över 3.5 t
 

Hinken

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37858
Medlemskap
2024
Jämför man svensk och europeisk disel så är det bara någon %-enhet som energiinnehållet skiljer
Tror man måste söka andra faktorer som skiljer. Att man kör längre etapper i jämn fart samt att trafiken gör att man oftare kör i ”draget” av ett annat fordon är det som påverkar förbrukningen
Jag åkte ungefär 300 mil i Tyskland och det var ungefär som hemma mellan 1,17 som lägst och 1,3 i normal körning med blandat med backar ,
lägst förbrukning hade jag i Danmark med svensk blankdiesel och det var ju platt landskap med 90km/h när jag åkte ned. Men är väldigt svårt att mät med någon noggrannhe. Vind, uppförsbackar, nedförsbacka, och allt möjligt. Min bil MB 3,0 liter 190 hk tar 1,5 Tim innan förbrukningen börjar plana ut
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Något som kanske förvånar, är temperaturens påverkan på luftmotståndet.
Ju varmare detso lägre luftmotsånd/förbrukning.
Därtill kommer att högre temperatur gör att växellåda, slutväxel/axlel och nav löper lättare ju varmare dom blir. Detta sparar också bränsle.

Om referensvärdet är 21 grader händer följande:
Vid 10 grader ökar luftmotståndet med 5%, förbrukningen ökar med minst 5%.
Vid -1 grad ökar luftmotståndet med 9%, förbrukningen ökar med minst 9%.

Det är ofta varmare söder om Malmö..........
 
Senast ändrad:
Toppen