• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselbakterier

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Dieselbakterier

Fick du inga onda blickar efter ditt ofrivilliga vattentapp;), det kan ju misstolkas för att vara gråvatten....

För det hände mig en gång på Ölands Skördefest..:oops:, plooof rakt ut på en asfaltsyta så det syntes riktigt fint också:cool:

Skämsigt som rackarns..

På tal om trådstarten så ställer jag alltid bilen med full tank efter varje utflykt, vara sig det är sista resan för säsongen eller bara en helgtripp.
Det kvittar ju när man tankar kostnadsmässigt så .......:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Dieselbakterier

Apropå dieselbakterierna.
Är det någon av er som stött på problemet?
Jag vet inte, men kanske är det ökad risk i husbil som ofta står still vinterhalvåret.

Är det någon som regelbundet förebygger problemet?, hur isåfall?

Bästa sättet är att omsätta dieseln (bukar inte vara nåt bekymmer sommartid åtminstonde), stå man still länge så är det dels att hålla dieseln ren, ex vis undvika kondens i tanken, enklast genom att fylla upp så ingen (fuktig) luft finns i tanken över vintern (risk att fukten kondenserar när det blir kallt).

Det finns "k-sprit" och andra tillsatser som minskar risken, enklaste sättet att hålla koll är via dieselfiltret som lätt kletar igen om det finns tillväxt. Finns även speciell diesel som innehåller mer diesel (o inte så mycket RME) som är tåligare, men det är ganska dyra/krångliga alternativ.

Har du kört på "nästan tom tank" och dieselfiltret inte kletar igen då, har du inga bekymmer.....

Toppen