• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselbakterier

F

F.d. 52945

Guest
Hej, en liten fundering, jag har en femlitersdunk med diesel som jag har haft i hussbilen i tre år...jag tvekar att använda den för jag har hört att gammal diesel är lika med dieselbakterier.
Hur gör ni andra med er gamla diesel?
Mvh
ArTii

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Dieselbakterier

Om du har dieselbakterier i bränslet så visar det sig som slem. Kör bränslet genom ett melittafilter så ser du om dieseln är angripen. Om inte så häll det på tanken. Har du bakterier/alger i dieseln så kan du elda med den. En bra grej är att tillsätta detta i tanken emellanåt & framför allt vid längre stopp/avstälningar. Dieselbiocid, bil - Biltema

Bennie

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Dieselbakterier uppträder endast om det finns vatten/kondens i dieseln. Har den förvarats i sluten behållare är det riskfritt.

F

F.d. 50037

Guest

Ett vintertids : Tunap Microflex 983 som säljs hos Fiat Professional verkstäder som bl.a. binder kondensvatten i tanken och motverkar tillväxt av bakterier i tanken. skall även vara bra vid körning.

F

F.d. 53498

Guest

OK jag vet att det delvis är off topic, men varför har du 5 liter diesel i en dunk.

Jag kommer minst 800 km på en tank. Jag har en färddator som talar om hur långt jag kan köra på den dieseln som finns kvar.

Man jobbar stenhårt för att göra bilarna säkrare och säkrare även på brandrisksidan. Så ställer folk en lös 5 litersdunk i bakluckan.

I Tyskland är det straffbart att få soppatorsk på autobahn, det borde det vara här oxå. Jag blir ganska ilsk när man en morgon ser en bil stå och skvätta med en reservdunk på söderleden och skapa en kö på 4-5 km som det lätt och snabbt blir i rusningstrafik.

Så det så.

F

F.d. 58939

Guest

Dieselbakterie:

tankmonster.jpg

F

F.d. 53498

Guest

Men man vet väl hur mycket diesel m,an har i tanken. Det andra värmen eller dyligt drar ju inte litervis diesel. Så nog borde man ha förutsättningar att att med lite koll klara sitt dieselbehov utan reservdunk. Det har ju tydligen inte behövts i det här fallet på 3 år.

Ursäkta jag lägger mig i något jag inte har med att göra men jag tror att man tar med saker i hb som är helt onödiga. Jag tror att man tar med saker av rutin och utan eftertanke.

F

F.d. 58939

Guest

Det andra värmen eller dyligt drar ju inte litervis diesel.

Det beror på hur kallt det är. En Webasto AirTop drar ca 1 dl per kW och timme.

Om man råkar passera den perfekta lediga naturplatsen att stanna till för natten på så vill man stanna där just där och då, inte behöva köra kanske 5-10 mil för att hitta en mack för att först fylla tanken, och sedan återvända till samma plats efter en timme eller två, bara för att finna att det redan blivit mörkt och/eller platsen blivit upptagen.
Med en dunk med sig så är man säker på att komma vidare nästa morgon, även om natten skulle bli råkall och man just då inte hade så många litrar kvar. Vitsen med husbil är att kunna vara spontan med var man stannar, att inte behöva planera allt minutiöst.

Webasto Caravan :: Ofta ställda frågor / Kunskapsdatabas

F

F.d. 52945

Guest

OK jag vet att det delvis är off topic, men varför har du 5 liter diesel i en dunk.

Jag kommer minst 800 km på en tank. Jag har en färddator som talar om hur långt jag kan köra på den dieseln som finns kvar.

Man jobbar stenhårt för att göra bilarna säkrare och säkrare även på brandrisksidan. Så ställer folk en lös 5 litersdunk i bakluckan.

I Tyskland är det straffbart att få soppatorsk på autobahn, det borde det vara här oxå. Jag blir ganska ilsk när man en morgon ser en bil stå och skvätta med en reservdunk på söderleden och skapa en kö på 4-5 km som det lätt och snabbt blir i rusningstrafik.

Så det så.

Den som är fullständigt felfri kan kasta första stenen....om det känns bra!
Med vänlig hälsning
ArTii

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Då är jag nog ännu värre som, trots 120lit tank, kör runt med reservdunk m diesel :wub: Inte nog med det, har även reservdäck. Men jag har både stort garage och inga viktproblem i min 3,5tonnare.
Gillar inte att "tappa brallorna" speciellt som jag ofta är singelåkare, så jag kör med både hängslen o livrem :D

Gladde faktiskt både Tyska polisen och medtrafikant när det var jätte"stau" i Kasselbackarna för något år sedan. Efter ett antal timmar på "kör 10m stanna, kör 10m stanna" osv fick bilen framför mig tomt på diesel. Då kom min 10lit dunk till användning.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Nu får jag kalla kårar med tanke på vår "ca" 75 liters standard dieseltank som vi inte kunde byta mot 100 liters i efterhand (skulle kostat skjortan)! Motorvärmaren (eber) går på diesel, kanske inte så ofta, men Truma kombi D6E kommer nog att jobba en hel del. 5-liters dunk är brandfarlig och kanske t.o.m. luktar så nu vet jag inte hur vi ska klara våra strapatser utan större påföljder. Dieselbakterier förefaller vara det minsta problemet i sammanhanget...

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Nu får jag kalla kårar med tanke på vår "ca" 75 liters standard dieseltank som vi inte kunde byta mot 100 liters i efterhand (skulle kostat skjortan)! Motorvärmaren (eber) går på diesel, kanske inte så ofta, men Truma kombi D6E kommer nog att jobba en hel del. 5-liters dunk är brandfarlig och kanske t.o.m. luktar så nu vet jag inte hur vi ska klara våra strapatser utan större påföljder. Dieselbakterier förefaller vara det minsta problemet i sammanhanget...

Du behöver inte vara orolig för dieselns brandfarlighet. Den har en flampunkt på över 60 grader vilket betyder att dieseln i dunken måste ha den temperaturen för att kunna avge brännbara gaser. Detta att jämföra med bensin som har flampunkt på ca -40 grader. Lukten kan ju vara otrevlig men dagens diesel luktar ju nästan ingenting.

F

F.d. 53498

Guest

Ledsen, jag hade bara en åsikt. Den står jag för, men alla gör som dom vill.

Jag har sett vad som händer om man häller en kaffekopp vatten i varm olja, Fy fan.
Bettan och Bertil, jag antar att det är Bertil. Jag menar vid en olyckshändelse och en reservdunk flyger iväg. Jag tror inte heller på brännbara gaser i normalfallet. Men tyvärr är livet inte bara normalfall. Det finns ett bra tankesätt när man pratar om riskhantering. Planera för det värsta, hoppas på det bästa. Tänk" worst case senario".

För min del vill jag bara att för min familj vill jag göra det så säkert jag bara kan. Då tar jag bort reservdunkar och jag stänger oxå av gasen när jag/vi kör.

Jag gör ju givetvis inget fel i trafiken, men man kan ju möta någon som gör det. (obs, lite självironi).

Men JAG fattar inte vitsen med reservdunk.

Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Apropå dieselbakterierna.
Är det någon av er som stött på problemet?
Jag vet inte, men kanske är det ökad risk i husbil som ofta står still vinterhalvåret.

Är det någon som regelbundet förebygger problemet?, hur isåfall?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag har sett vad som händer om man häller en kaffekopp vatten i varm olja, Fy fan.
Bettan och Bertil, jag antar att det är Bertil. Jag menar vid en olyckshändelse och en reservdunk flyger iväg. Jag tror inte heller på brännbara gaser i normalfallet. Men tyvärr är livet inte bara normalfall. Det finns ett bra tankesätt när man pratar om riskhantering. Planera för det värsta, hoppas på det bästa. Tänk" worst case senario".

För min del vill jag bara att för min familj vill jag göra det så säkert jag bara kan. Då tar jag bort reservdunkar och jag stänger oxå av gasen när jag/vi kör.

Jag gör ju givetvis inget fel i trafiken, men man kan ju möta någon som gör det. (obs, lite självironi).

Den i bilen framför Majzzan har nog föstått vitsen :)

F

F.d. 53498

Guest

Sorry ArTii att du uppfattade mig på det sättet. Jag menade inget personligt angrepp på något sätt.

Ni får gärna för mig släpa på reservdunkar jag kan bara inte förstå behovet. Bilen rymmer säkert 80 liter. På vilket sätt är då en dunk på 5 liter nödvändig. Har man oxå en 5 liters dunk med vatten om det skulle ta slut.Någon planering har man väl.

Men jag är väl dum, det har säkert hänt tidigare och kommer säkert hända igen.

Jag sa i mitt första inlägg att det var off topic. Vi lämnar det så. Ingen anledning till att fortsätta den här delen. Jag fortsätter att vara oförstående till problemet som kräver reservdunk.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Om man nu vill ha en reservdunk med sig av olika orsaker så behöver man inte oroa sig eller avstå pga brandrisken i alla fall, oavsett hur långt den flyger, det värsta är nog om den träffar oss vid ev olycka. När jag jobbar med riskhantering "hoppas" jag aldrig på något, utan jobbar med parametrarna sannolikhet och konsekvens, därefter begränsar jag risken. Om man ska utgå från "worst case" så finns det bara en sak som gäller, låt husbilen stå hemma. Den åtgärden är jag liksom de flesta andra inte beredda att ta.

För att återgå till tråden, jag har en gammal traktor som jag kör lite med under sommarhalvåret och den har stått stilla under hela vinterhalvåret de senaste 14 åren och det har aldrig hänt något med dieseln, men nu i höst har jag köpt en flaska och doserat i tankarna i både HB och traktor. En bekant fick nämligen problem i våras och hade ett rent h:e innan tanken blev rengjord. Billig försäkring tycker jag.
Hälsn
Bertil

F

F.d. 53498

Guest

Där fick jag. Det är ok. Men trots allt förstår jag inte behovet av reservdunk. Men jag respekterar givetvis dom som har en annan åsikt.

Men nu, tack för mig i denna tråd.

Senast redigerad av en moderator:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

*harkel* ;) Glömde ju berätta om min reservdunk med vatten :D :D. Den var jag glad för när allt färskvatten rann ur husbilen då frostvakten öppnade sig en kall natt.
Har man plats och vikten tillåter det kan jag inte fatta att nån ifrågasätter att man har div "reserver" med sig. För mig är det lika naturligt som att ha med en rulle silvertejp, lite plast och några småverktyg om utfall att...

Toppen