I Sverige väljer man skatta bort dieselbilar medan, Tyskland planerar att införa skatterabatter, båda länderna är med i EU men åsikterna går helt isär.
Så blir det (kanske) slut på fri fart, men det drabbar ju inte oss...
TYSKLAND VILL HALVERA UTSLÄPP
EU hotar Tyskland med höga böter om inte landet sänker transporternas utsläpp av växthusgaser och kväveoxider. Autobahn har länge har varit en frizon för de som vill köra fort. Men nu kan den tyska regeringen tvingas välja mellan fri fart eller klimatet, enligt nyhetsbyrån Reuters.
En utredning om framtidens transporter i Tyskland har tagit fram förslag på hur landet ska göra för att klara klimatmålen. Fri fart offras, men det krävs även höjda drivmedelsskatter samt kvoter för elbilar för att Tyskland ska nå EU:s utsläppsmål.
Enligt ett utkast till förslag ska nya hastighetsbegränsningar, på högst 130 km/h, samt drivmedelsskatter införas 2023. Till det kommer skatterabatt för dieselbilar samt kvoter för elbilar införas. Totalt ska åtgärderna halvera utsläppen av växthusgaser.
Så blir det (kanske) slut på fri fart, men det drabbar ju inte oss...
TYSKLAND VILL HALVERA UTSLÄPP
EU hotar Tyskland med höga böter om inte landet sänker transporternas utsläpp av växthusgaser och kväveoxider. Autobahn har länge har varit en frizon för de som vill köra fort. Men nu kan den tyska regeringen tvingas välja mellan fri fart eller klimatet, enligt nyhetsbyrån Reuters.
En utredning om framtidens transporter i Tyskland har tagit fram förslag på hur landet ska göra för att klara klimatmålen. Fri fart offras, men det krävs även höjda drivmedelsskatter samt kvoter för elbilar för att Tyskland ska nå EU:s utsläppsmål.
Enligt ett utkast till förslag ska nya hastighetsbegränsningar, på högst 130 km/h, samt drivmedelsskatter införas 2023. Till det kommer skatterabatt för dieselbilar samt kvoter för elbilar införas. Totalt ska åtgärderna halvera utsläppen av växthusgaser.