Sv: Diesel eller Bensin
Vilken temp är lämplig på termokontakten (och vilken temp är det orginal)?
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Pontiac, det är lite rörigare än en ny termokontakt om tempen stiger men jag skall se om jag kan reda ut problemen.
Jag tyckte att min tempmätare stack iväg lite oroande i köer m.m. så jag monterade en bunt med tillbehörsmätare på panelen. Bland annat två stycken tempmätare, en i övre slangen och en i nedre slangen (kontrollfreak

)
Termostaten börjar öppna vid 82
° och är helt öppen vid 95
°, så när man kör så hamnar motortempen på ca. 84
° och ingående vattnet i nedre slangen, kylt av fartvinden brukar ligga på 60-65
°.
När man hamnar i en kö eller liknande utan farvind så tar ju termokontakten över och reglerar fläkten och vattentempen i kylaren. Termokontakten ligger på rätt höga värden i förhållande till termostaten, 92
° on och 87
° off vilket gör att efter ett tag när allt har jämnat ut sig utan fartvind så stabeliserar sig motortempen på mellan 94 och 98
°. Det är ju rätt mycket högre än termostaten men så är det och det finns kanske någon förklaring på varför fabriken lägger värdena på den höjden och det är ju ingen fara än även om marginalen har minskat.
Mitt problem började synas när det var varmare ute än ca. 28
° och kö i trafiken. Då började fläkten gå hela tiden för den inte räckte till, och snart så började motortempen sakta klättra uppåt. Nu är ju varken hög lufttemp eller köerna i Norrköping så långvariga så det löste sig efter ett tag men som sagt en storstad ner i Europa och 35
° i temp eller kö på en stor väg skulle säkert ställa till problem.
Jag hittade efter ett tag huvudproblemet som jag kan rekommendera de flesta med gamla bensinare (kanske även dieslar) att kolla. När motorn var igång och spänningen över batteriet/generatorn var ca. 14V så gjorde spänningsfall i kablar, säkringsdosan m.m. att spänningen över fläkten när den var igång bara var ca. 11V vilket i sin tur gjorde att det inte var mycket klös kvar i möllan.
Jag tror att om man kollar och fixar det problemet, genom att man tar fläktkablarna till styrström för ett enkelrelä, drar en ny jordkabel direkt till fläkten och en pluskabel direkt från batteriet via en säkring och genom reläet till fläkten, så funkar nog köer och motortemp mycket bättre. I alla fall lika bra som det var tänkt från början.
(Tänk på när/om ni kopplar, att plus ligger på fläkten hela tiden, även när nyckeln är ur, och fläkten eller nya relät drar när termokontakten jordar ner)
Sen var det ju jag och mina dumheter med ännu mer marginal. För att behålla den låga motortempen även vid köer och stark hetta ute så har jag monterat en ny termokontakt som startar fläkten vid 82
° och stoppar den inte förrän vattentempen är nere under 70
°. Dessutom har jag monterat en kraftig 16 tums fläkt i kylaren i stället för den lilla orginalfläkten. Efter det så står det 84
° på utgående temp i motorn hur långa körer och hur hett det än är ute.
Som sagt 1- Kolla spänningen över fläkten, bör kollas upp och fixas.
----------2- Ny termokontakt, mitt påhitt, kanske onödigt.
----------3- Ny större fläkt, mitt påhitt, kanske lyxigt men inte onödigt.
Hoppas det blev begripligt och inte för långrandigt.
M.v.h. JANKRO.