Sv: Detta med husbilsvikter
Er ikke 500kg 10% av 5000kg, like mye som 500kg er 50% av 1000kg? Matematikk er ikke altid enkelt?
Dette med overvekt er en diskusjon som kommer opp med gjevne mellomrom og ofte føler jeg det blir veldig feil fremstilt og ofte krisemaksimert. Eksemplet på at overvekten betales utfra overvekt på laseevnen synes jeg høres helt "vilt" ut.
Det nevnes to ting i denne tråden og det er til lastebil/buss/ yrkeskjøretøy som også må ha like konkurranseforhold og ikke minst at de overbelaster veiene/broer/sikkerhet. Der må det være klare regler og er det vel forsåvidt.
Så er det oss med bobiler/privatbiler som ferdes på veiene som det går på sikkerhet/avgiftklasse på bilen. (Dere i Sverige har jo førekort også.)
Og hvis en bobil med en lasteevne på 230kg og totalvekt på 3,5t blir stoppet og veid til 3630kg Vil denne personen miste førerkortet og anmeldt. Han har over 51% overlast.
Har en yrkesjafør samme bilen Renault Master og blir stoppet med samme vekten, vil han få 600-800kr i bot og får lov og kjøre videre. (etter evt avlasting)
Hva er last på bobilen? Er markise, stekeovn, bobilpåbygg o.s.v.? Eller er det det vi bærer ut og inn av bilen? Eller er det det som står i vognkortet?
Makslast må da være totalvekten på bilen? Slik at veier en bil med 3,0t totalvekt, 3,3t og dermed 10% og ikke hvis den har 300kg lasteevne 100% overlast.
Enig i at problemet med vekt er vanskelig og mest sannsynlig er det ikke noe felles svar for oss som kjører med personbil/bobil.
Er ikke 500kg 10% av 5000kg, like mye som 500kg er 50% av 1000kg? Matematikk er ikke altid enkelt?
Dette med overvekt er en diskusjon som kommer opp med gjevne mellomrom og ofte føler jeg det blir veldig feil fremstilt og ofte krisemaksimert. Eksemplet på at overvekten betales utfra overvekt på laseevnen synes jeg høres helt "vilt" ut.
Det nevnes to ting i denne tråden og det er til lastebil/buss/ yrkeskjøretøy som også må ha like konkurranseforhold og ikke minst at de overbelaster veiene/broer/sikkerhet. Der må det være klare regler og er det vel forsåvidt.
Så er det oss med bobiler/privatbiler som ferdes på veiene som det går på sikkerhet/avgiftklasse på bilen. (Dere i Sverige har jo førekort også.)
Og hvis en bobil med en lasteevne på 230kg og totalvekt på 3,5t blir stoppet og veid til 3630kg Vil denne personen miste førerkortet og anmeldt. Han har over 51% overlast.
Har en yrkesjafør samme bilen Renault Master og blir stoppet med samme vekten, vil han få 600-800kr i bot og får lov og kjøre videre. (etter evt avlasting)
Hva er last på bobilen? Er markise, stekeovn, bobilpåbygg o.s.v.? Eller er det det vi bærer ut og inn av bilen? Eller er det det som står i vognkortet?
Makslast må da være totalvekten på bilen? Slik at veier en bil med 3,0t totalvekt, 3,3t og dermed 10% og ikke hvis den har 300kg lasteevne 100% overlast.
Enig i at problemet med vekt er vanskelig og mest sannsynlig er det ikke noe felles svar for oss som kjører med personbil/bobil.