Hej!
Jag har rest tämligen aktivt med husbil ute i Europa under ett femtontal år (och med husvagn lika länge) och aldrig egentligen bekymrat mig om vikten. Har en normal Hymer med en toppvikt på 3500 kilo och har naturligtvis haft för mycket last vid framför allt de tillfällen då jag äntrat svensk mark efter någon månad på resande fot. Men aldrig att jag har råkat ut för en kontrollvägning. Min fråga är nu: Hur ofta har ni råkat ut för en kontrollvägning och om ni har gjort detta, vilka konsekvenser har detta medfört? I bötesbelopp och eventuellt andra sanktioner. Anser ni som råkat ut för dessa konsekvenser att det hela varit så besvärligt/kostsamt att ni anser det mödan värt att registerara om bilen till en PB2? Jag bara undrar, för någon anledning måste det väl vara till att så många plötsligt talar om att registera om sina bilar på grund av bristande lastkapacitet.
Jag har rest tämligen aktivt med husbil ute i Europa under ett femtontal år (och med husvagn lika länge) och aldrig egentligen bekymrat mig om vikten. Har en normal Hymer med en toppvikt på 3500 kilo och har naturligtvis haft för mycket last vid framför allt de tillfällen då jag äntrat svensk mark efter någon månad på resande fot. Men aldrig att jag har råkat ut för en kontrollvägning. Min fråga är nu: Hur ofta har ni råkat ut för en kontrollvägning och om ni har gjort detta, vilka konsekvenser har detta medfört? I bötesbelopp och eventuellt andra sanktioner. Anser ni som råkat ut för dessa konsekvenser att det hela varit så besvärligt/kostsamt att ni anser det mödan värt att registerara om bilen till en PB2? Jag bara undrar, för någon anledning måste det väl vara till att så många plötsligt talar om att registera om sina bilar på grund av bristande lastkapacitet.