• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta händer hela tiden!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Ämnesrubriken är "Detta hände mig" och där ska man beskriva något som man har råkat ut för. Något som händer hela tiden och som eskalerar väldigt snabbt nu är språkförstöringen orsakad av Googles och andra liknande "firmors" översättningshjälpmedel som ska göra informationen på nätet mer tillgänglig för alla invånare på klotet! Problemet är att översättningarna är så usla så att många lätt förstör sin känsla för det egna språket och hamnar i någon sorts globalt tramsspråk som har förlorat de nyanser och den särart som fanns tidigare i de ursprungliga språken!

Detta är mycket obehagligt eftersom alla påverkas och man kan, om man så vill, ana en tanke bakom!

Jappe
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Detta händer hela tiden!

Det är lite lustigt med språk. Språket har ju utvecklats och förfinats under hundratals eller tusentals år, och helt plötslig så faller allt samman som ett korthus och tappar alla finesser. Det lustigaste är att de som tycker så, kan datera denna dekadens till när de själva var i typ 20 - 25 årsåldern......
Calle
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Detta händer hela tiden!

Nja, problemet är väl svenskakunskaperna.
När man har engelska som andraspråk och stavar bättre än flertalet på ett internationellt forum (är Admin på ett engelskspråkigt forum) inser man att problemet är globalt.

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Detta händer hela tiden!

Google är nog bra när man vill översätta texter från andra språk för att förstå vad det handlar om. Men när man sätter översättningen på pränt ser det hemskt ut.

En annan ovana som Jappe omtalat är särskrivningen. Var kommer den ifrån?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Detta händer hela tiden!

Fattar fortfarande inte. Menar du rak ordföljd? ? Subjekt och predikat och allt?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Detta händer hela tiden!

En annan ovana som Jappe omtalat är särskrivningen. Var kommer den ifrån?

Det engelska inflytandet. I princip allt vi skriver i hop delas i engelskan.
På engelska är t.ex pappa ett egennamn och stavas Daddy om det skrivs i stället för namnet (har kollat dett då jag och min fru hade en diskussion om "pappa" stavades med stor eller liten bokstav - jag förlorade, troligen en bieffekt av att jag läser böcker till 90% på engelska).

"Kassa egenskaper" låter ju inte så bra (särskrivet) :rolleyes: ;)

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53339

Guest
Sv: Detta händer hela tiden!

Särskrivning är kanske besläktad med den allmänt utbredda "snuttifieringen". Allt ska hackas upp i små och lättsmälta delar då upphovsmännen tror att vi inte kan koncentrera oss om t ex orden blir för långa eller TV-progammen för innehållsrika. Den moderna dokumentärfilmen t ex består av ett antal korta intervjuer med olika personer varvade med små filmsnuttar om den eller det filmen ska handla om - förmodligen både billigare och enklare att göra, då det inte tycks finnas några som helst krav på att det ska vara autentiskt. SVT producerar få egna dokumentärer nu för tiden men importerar desto fler av dessa sönderhackade varianter.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Detta händer hela tiden!

Detta är mycket obehagligt eftersom alla påverkas och man kan, om man så vill, ana en tanke bakom!
Jag är inte blond men jag anar ändå inga tankar bakom? Däremot blir jag nyfiken!
Vilka är dina bakomliggande tankar?
Julian:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Detta händer hela tiden!

Det dunkelt tänkta, kan naturligtvis bli det det dunkelt uttryckta. Det är ju bara aningar men eftersom jag är intresserad av konspiratorik och liknande så inbillar jag mig att de nya härskarna, alltså de som inte använder religiösa eller militära vapen utan verbala sådana per Internet exempelvis, kan ha ett finger med i någon sorts globalt spel. :cool:

Jappe
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Detta händer hela tiden!

Här får du en adress till en sida som man lätt fastnar och gräver ner sig i:
http://skeptoid.com/
Här finns det mesta från UFOs till världskonspirationer. Du kanske redan kände till den? Om inte, trevlig kväll!
Julian:)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Detta händer hela tiden!

Heter det inte svenskkunskaperna och svenska kunskaperna?
Obs! Jag märker inte ord, jag vill veta det grammatikalt riktiga!
Julian

Ingen aning :confused:

Ju mer jag vistas i England ju grumligare blir grammatiken mellan de två språken (engelska är mycket lättare) ;)
Men tyskarna skriver i alla fall skriver i hop som vi gör vilket är en liten tröst aven om min tyska inte är den bästa.

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Detta händer hela tiden!

En bivirkning av den nordiske og tyske sammensettningen av ord er størrelsen på ordlister i stavekontroll. En god ordliste for engelsk er på knapt 100 000 ord, for svensk, dansk pg norsk er listen ikke mye brukbar før den er over en halv milion ord og for tysk nesten en million om en bruker samme programlogikk.

Oversetting er ikke enkelt, og spesiellt problematisk mellom nær beslektede språk. Ta en boksom er oversatt fra ett av de andre nordiske språk og det varer ikke lenge før en ser hvilket språk den er oversatt fra. Det samme skjer i en noen mindre grad mellom språk som ligger litt lengre fra hverandre, men en kan ofte finne anglifiseringer i tekst som er oversatt fra engelsk - om ikke annet så blir det særskrivninger hor det naturlige er et sammensatt ord.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Detta händer hela tiden!

Särskrivningarna kommer sig ofta av att många litar blint på datorns rättstavningsförslag. Den föreslår ofta särskrivningar eftersom ordlistan inte är tillräckligt omfattande, den innehåller inte de ihopskrivna orden.

Till och med ett barn kan ha bättre språkkänsla än datorn.

När jag läser översättningar från amerikansk engelska så låter det som stackato jämfört med den svenska som har skrivits av en svensk författare. Svenska är ett vackert språk!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Detta händer hela tiden!

Heter det inte svenskkunskaperna och svenska kunskaperna?
Obs! Jag märker inte ord, jag vill veta det grammatikalt riktiga!
Julian
Er ikke dette to vidt forskjellige begrep? Svenskkunskaperna tolker jeg som kunnskap om det svenske språk mens svenska kunskaperna er kunskaper som har sin opprinnelse i Sverige og ikke nødvendigvis er relatert til språk.
 
Toppen