• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta hände mig igen

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
När jag började min resa igår såg jag att min laddningslampa lyste på instrumentpanelen men tänkte att batteriet bara var lågt laddat och att lampan nog skulle slockna efter nya mils körning. Den slocknade inte så efter 1 timmes
körning började även ABS-lampan lysa och hastighetsmätaren lade av. Kör av E18 in på en mindre väg och stänger av motorn. Försöker igen att starta motorn men nu händer ingenting. Får bärgning till MTbil i Bålsta där man försöker ladda upp batteriet men instrumentpanelen löper amok och allt låter och blinkar samt en låssymbol dyker nu upp som jag inte sett tidigare. Det är fredag em och verkstaden skall stänga för helgen. Man ska titta på min HB efter helgen. Till saken hör att jag bytte generatorn förra året och att jag satte in ett nytt batteri nu i maj efter att batteriet trots underhållsladdning via en Ctec laddat ur under vintern. Visserligen är min HB från 2002 på en Ducatochassi med robotlåda men man får en orokänsla i kroppen varje gång ngt något nytt går sönder. Det är ju meningen att resan skall vara avkopplande och rofylld och som det heter att själva resan är målet. Kan det vara så att jag har någon form av smygström eller kan en Ctec via nätladdning under en lång tid koka ut batteriet? Vi får se vad man säger på verkstaden när dom tittat närmare på min HB men dom kliade sig i huvudet vid en första titt. Man försökte hitta uttaget för datordiagnosen men det var tydligen svårt. Tacksam för synpunkter.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Hej Jankro. Visst är modellåret 2002 och märket är Euramobil och den har vad jag förstår en elektrisk automatlåda. Det finns ett D-läge, samt L- , N- , R- och P-läge på växelväljaren. Jag har samma typ av HB som signaturen Benssan och vid ett trevligt samtal med honom var han inne på att det ev. kunde vara ngt fel på laddningsregulatorn eller likriktaren i generatorn? Vad tror du?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag skrev om D+ tidigare. Har du kollat om den är ansluten. Med en tångampermeter går det att kolla om generatorn laddar något alls.
Även en multimeter, ska vara ca 14,4V.
Var inte generatorn bytt förra året. Ny eller begagnad?

Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Jankro. Visst är modellåret 2002 och märket är Euramobil och den har vad jag förstår en elektrisk automatlåda. Det finns ett D-läge, samt L- , N- , R- och P-läge på växelväljaren. Jag har samma typ av HB som signaturen Benssan och vid ett trevligt samtal med honom var han inne på att det ev. kunde vara ngt fel på laddningsregulatorn eller likriktaren i generatorn? Vad tror du?
---------------------------------------------

Hejsan Hokab, -2002, jo men då stämmer det att du har en riktig automatlåda i din bil, en ZF har jag för mig. Lite elektronik är inte så udda, för många automatlådor redan från slutet på åttiotalet har elektriska styrda ventiler och lite elektronikhjälp för funktionen. Du har absolut inte en robotlåda i alla fall :).
Ja Bennsan är en trevlig kille som jag känner, och han har plockat med mycket och hjälpt till med massor av problem här.
Jag håller med. Vid två olika tillfällen för rätt länge sedan så hade flipperspelseffekt på instrumentpanelen att göra med trasiga dioder i generatorns likriktare. Båda gångerna var det gamla VOLVO visserligen men diffusa och underliga fenomen. Som också nämnts så kan jordfel ge konstiga effekter m.m.
Något är ju fel, och elfel kan vara svåra att hitta men..... som flera andra så blir jag lite fundersam över firman som har hand om bilen. Hittar inte OBD uttaget, inget extra batteri för test och letar lite diffust verkar det som. Att hitta en extra kabelanslutning i en säkringsbox på en husbil är ju inte heller något som borde överraska precis.
Kanske helt ok. för man skall inte döma någon utan att veta allt, men de borde komma åt verkstadsinformation över datorn.
De verkar inte heller finnas med i listan över godkända verkstäder, men det är många bra ställen som inte finns med där, så det betyder inte så mycket.
Godkända bilverkstäder – Godkänd Bilverkstad

Tråkigt med bilar som bråkar när man skall koppla av och ha det skönt. Ännu tråkigare när man börjar fundera på vad verkstaden håller på med, eller inte håller på med.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej, det här har inte direkt med laddningen att göra, men kan vara bra att veta för det tekniska vilken variant av laddning och generator, blinkande lampor och OBD du har för att komma rätt i årsmodell.

Du skriver " Visserligen är min HB från 2002 på en Ducatochassi med robotlåda ..." är årtalet fel?, för 2002 fanns varken sexväxlade lådor eller robotlådor i Fiat Ducato.
Om bilen är t.ex. 2012 då robotlåda fanns så är generatorladdningen och blinkande lampor lite "modernare" än 2002.
Om bilen är en 2002 så har du ingen robotlåda utan en av rätt få "riktiga" automatlådor i bilen, men på köpet enklare elektronik till laddning m.m.

M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro
Vet du om det sitter en smart generator i Ducato 2002.
Laddningsregulator, dioder kan nog stämma.
Kan spöka till det.

Det som är lite klurigt är att två generatorer gått sönder på ett år.

Om det är brott/ glapp upp till + polen kan väl generatorn gå sönder.
Eller om någon lyfter på + polen med motorn igång.
Det har du säkert svar på.

Jag köpte en generator till min gamla bensinare hos startmotor i butiken.
startmotor.se
Det verkar vara ett hopplock av olika delar till Ducato.
Min generator är från USA. Gick inte att söka på reg-nr.

Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Var i kontakt med verkstaden i fredags och man letar fortfarande efter felet. Kan någon säga mig hur länge man skall leta innan man har förbrukat ens förtroende? Förmodligen tar dom in lättare fall under tiden dom letar. Jag sitter verkligen fast och är helt beroende av verkstadens goda vilja. Han hittade tydligen en bränd anslutning till batteriet säkringsbox på pluspolen och dessutom en x-tra anslutning till boxen som tydligen inte skulle finnas där? Återkommer i ärendet.
Nu har dom jobbat med bilen "aktivt" i 7 arbetsdagar utan någon lösning?
Verkar som dom sorterat in din bil i surdegshögen dom inte klarar fixa och mycket lär nog inte hända med den om du inte ligger på. Att ta in andra bilar mellan lagar ju inte din bil.

Personligen hade jag försökt få den därifrån så snart som möjligt. Det här kan bli både dåligt och riktigt dyrt.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Håller med Roger Ta den därifrån Leta upp en bilelektriker Hör med skokloster husbilar om dom kan rekommendera någon.
Swish . Kontanter ? Har många sådan oseriösa ej utbildade småskuttar bilskruvande bilfirmor runt om Malmö.

Leffe
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kindwalls finns med i förmåner HBK för reparation av husbilar.
De finns i Barkarby. Rätt sida om stan när bilen står i Bålsta.

Jag skulle inte ha kvar bilen i Bålsta.
Risk för runt hörnet garanti om den nånsin blir lagad.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Hej. Jag tackar klubbens medlemmar för visat intresse i en för mig svår och oviss situation. Jag fick en ny generator Bosch i augusti förra året.
Vid kontakt med Lennart på MTbil i Bålsta igår tisdag och på en direkt fråga från mig om generatorn är ok så fick jag inget klart svar då han säger att batteriet måste vara fulladdad men att batteriet tappar SPÄNNING så fort han startar motorn så en kontroll blir omöjlig. Han kunde alltså inte ge mig ett direkt svar vilket jag som novis tyckte var konstigt. När jag då säger att jag kan komma med ett nytt batteri och hämta hem bilen så svarar han att den står på liften i verkstaden och att det elektriska till viss del är nedplockat.
Frågan är varför mina batterier, har tömts på laddning, trots landström, när den stått uppställd på min tomt? Efter bilens vintersömn vägrade den starta så ett nytt batteri sattes in i maj. Under midsommar tog jag mig en tur till Mellansverige under 2 veckor och allt fungerade. Vid hemkomsten pluggade jag som vanligt in landströmmen till min Ctec 2500. Nu när jag skulle iväg i början på augusti så lyste min laddlampan med ett fast sken . Se mitt första inslag. Jag kom ändå till Enköping innan hastighetsmätaren lade av och följdes strax av ABS-lampan och slutligen tändes lampan som indikerar att växellådsoljan blivit för varm. Där tog mitt mod slut så jag lämnade E18 och svängde in på väg 50 där jag stannade vid en busshållplats och dumt nog stängde jag av motorn. Hade jag läst manualen för Ducatomotorn där det står att motorn skall gå på tomgång för att kyla ned oljan i
växellådan och invänta att lampan skulle slockna. Naturligtvis startade inte motorn igen utan jag måste bli bärgad till närmaste verkstad som blev MTbil i Bålsta. Då jag slagit av motorn försvann min möjlighet att på egen hand återvända till huvudstaden där problemet lättare hade kunnat lösas, där jag kunde ha en bättre kontroll över problemets utveckling.
Jag har ett FÖRSLAG: Klubben har ju många duktiga medlemmar i bilens vitt skilda discipliner som el, motor,värme, vatten och gasol så jag föreslår att klubben startar en permanent kontaktgrupp inom dessa områden, dit vi som får problem kan vända oss och som kan "språket" vid kontakten med bilverkstaden. Tjänsten skall naturligtvis arvoderas.
Nu skall ingen skugga falla på MTbil men frågan är om den har de muskler som behövs för att lösa mina problem?
Jag återkommer i ämnet. Hans
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Företaget har en egen hemsida: Hem

Ja, och klistrar man in telefonnumret från hemsidan på allabolag: Stenbergs Transportlösningar AB - Företagsinformation

Så visar det sig enligt SNI-koden att deras huvudsyfte är:
Svensk näringsgrensindelning
52211Bärgning för landtransport

Med 3 anställda och med den omsättningen så är det frågan om dom någonsin kommer klara av att renovera husbilen överhuvudtaget!

Ta bort husbilen därifrån omedelbart, säg att du kommer lämna in den till en bilverkstad istället för bilbärgar-företag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Jankro
Vet du om det sitter en smart generator i Ducato 2002.
Det som är lite klurigt är att två generatorer gått sönder på ett år.
Om det är brott/ glapp upp till + polen kan väl generatorn gå sönder.
Eller om någon lyfter på + polen med motorn igång.
Åke
------------------------------------------------------

Hej, nej jag är ganska säker på att generatorn i en Ducato 2002 inte har mer intelligens än vad som behövs för att göra ett bra jobb länge utan att spara tre droppar bränsle för naturens väl och ve.
Ja om generatorn är trasig igen så verkar det som något förstör dem, samtidigt som det verkar lite underligt att batterierna verkar urladdade när Ctek'en har varit på.

Och så glappt eller utan batteri och växelströmsgenerator.
Vet inte säkert för jag tror att det finns olika varianter beroende på generator och kanske hur gammal den är.
Säkrast är nog att aldrig koppla bort batteriet men...
Jag tror att det förekommit att just dioderna har gått sönder i generatorer som varit bortkopplade från batteriet och innan så har lampor m.m. gått sönder troligen p.g.av att spänningen rusar iväg.
Jag tror också att det ibland har fungerat att koppla bort batteriet efter start och sedan köra med bilen.

Det jag vet är att det kan vara samma problem som fanns på SUZUKI's motorcyklar på åttiotalet och berodde på laddregulatorn.
Där räckte det att batteriet blev dåligt eller bortkopplat för att alternator/generatorlindningen skulle brinna upp.
Det berodde på att när inte laddregulatorn kände av batteriet och motståndet/spänningen på det så laddade regulatorn/generatorn på tills lindningen till laddningen brann upp.
Lösningen var att köpa en bättre lindning från eftermarknaden samt att kasta av med SUZUKIS regulator och ta en från YAMAHA i stället. Den hade en kabel mer att koppla in som kände av spänningen även med trasigt batteri och gjorde att spänningen höll sig ok. och inget gick sönder vid batteriproblem.
Mycket troligt att de varianterna även finns eller fanns i bilgeneratorerna och att olika bilar eller årsmodeller reagerar på olika sätt.

Förhoppningsvis så borde "nyare" bilar ha säkerheten att spänningen inte kan eller får rusa iväg om batteriet brakar samman eller vid glappkontakt med tanke på all elektronik och små hjälpdatorer som säkert skulle få dödskramper rätt snart.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara så att CteK laddaren var satt i supply läge hela avställningsperioden.
Om laddaren då känner av batteriet i supplyläget.
Tveksamt att batterierna klarar av att laddas en hel vinter på det sättet.
Om laddaren känner av det hela och stänger ner vet jag inte.
Bara en teori.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här beskriver CTEK sin laddare MXS 25. Jag har haft en sådan i flera år utan att jag märkt något negativt. Den är inkopplad året runt när husbilen står parkerad hemma.

MXS 25 är en proffsladdare för 12 V. Den laddar snabbt och effektivt och är idealisk för verkstäder och i husvagnar, husbilar och båtar. MXS 25 har alla egenskaper och funktioner som löser många olika batterirelaterade problem. Den har funktioner som undersöker och visar om batteriet kan laddas och bibehålla laddning, en speciell rekonditioneringsfunktion som återställer skiktade och djupt urladdade batterier, unik underhållsladdning samt en temperaturgivare för optimerad laddning oavsett väderförhållandena. Laddaren har också en matningsfunktion så att batteriet kan kopplas bort från fordonet utan att viktiga inställningar går förlorade. MXS 25 är en helautomatisk åttastegsladdare som ger 25 A till 12 V-batterier på mellan 40 och 500 Ah. Laddaren är IP44-klassad (användning utomhus), skyddar fordonselektroniken, bildar inga gnistor och är polaritetsskyddad och kortslutningssäker.
• Helautomatisk laddning och underhållsladdning i åtta steg maximerar prestanda och batterilivslängd
• Matningsfunktion förenklar batteribyte utan att inställningar i fordonsminnet förloras
• Patenterad underhållsladdning ger unik kombination av maximal livslängd och högsta prestanda • Rekonditionering av djupt urladdade batterier
•Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden • Inga gnistor, kortslutningssäkerhet och polaritetsskydd ger problemfri användning
• Automatisk avkänning av förbrukade batterier eliminerar överraskningar
 
Toppen