Äntligen en tråd med lite "sting"...

,
måste bara ge mig i kast och att ge tillföra en annan syn på saken,
jag som nu blott råkar äga en husbil < 3,5 ton, med en förhållandevis
ynkligt låg lastvikt...
som t.o.m egentligen inte ens borde få saluföras?
Egentligen borde jag kanske slänga in handduken direkt och ägna mig åt något annat?
Hur klarar jag mig ute på vägarna, när jag inte kan lasta minst ett halvt ton och lite till?
Som svar på mina funderingar vill jag tillföra detta alla ni som kanske undrar,
att det går alldeles utmärkt (!) att äga och leva med en sådan
förpestad bil!
Men man får väl tänka till lite grann extra ibland och planera sina utflykter bättre?
Bränsletank 120l, vattentank 140l, här finns mycket "onödig" vikt att "byta ut" mot ren lastvikt,
blybatteri vs lithium (15 kg) och slopa all tung
extra och kanske
onödig utrustning?
Istället tar jag med vad vi absolut behöver, (inget mer), tänker lite på hur jag lastar bilen.
Kollar totalvikten (max 3500kg) emellanåt, när jag passerar någon öppen och tillgänglig våg.
Om jag vid något tillfälle skulle ha lastat 50 kg för mycket, so what?
Hur många råkar inte
"glida" 10-30 km över tillåten hastighet, framför allt på motorväg?
90% av bilisterna har inte några större samvetskval bakom ratten...?
Plus: Med en totalvikt på 3,5 ton har jag inga begränsningar att bry mig om,
åker oftast fritt överallt / billigare över broar och andra avgiftsbelagda ställen,
parkerar i t.ex Danmark som vilken personbil som helst, kör i vilken hastighet som passar mig
och vem som helst med vanligt körkort äger rätt att sätta sig bakom ratten.
Visst vore det härligt att slippa tänka på vikten jämt och ständigt,
packa in fullt med massa grejor i garaget och slippa oroa sig för att bli vägd av polisen...,
men bara för att du har en större lastvikt, så har du ändå en max-begränsning någonstans.
När den
yngre generationen ev skaffar sig en husbil, kommer marknaden
av "tunga slagskepp" att stagnera. Ungdomen av idag har inte c-behörighet per automatik
och kommer förmodligen att välja fordon därefter. Våra < 3,5 ton blir nog ganska lättsålda.
Det är inget fel med min tjusiga husbil, modernt utrustad och den är fantastisk att resa med.
Säkert många med mig, som har köpt sig en < 3,5 ton och lever hyggligt med en lastvikt,
som kanske inte var det största argumentet till varför vi köpte just den husbilen.
Borde inte få säljas? - Släng dig i väggen! (Menat ur
humoristiskt perspektiv...

)