• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Dethleffs helintegrerad ventilation vindruta

Ahb776

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Habo
HBK-Nr
29052
Medlemskap
2024
Har en Dethleffs helintegrerad från 96 som inte blåser på vindrutan men fläkten går för fullt.... Tankar om detta? Läckage av luft? Kanalen blockerad? Något fel på spjället i värmepaketet? Kommer inte vidare och det är mycket jobb att riva ner kanaler/plåten ovan motorrummet i onödan. Småpyser endast lite lätt mot vindrutan...
 

Bilagor

  • IMG_20240330_163145.jpg
    IMG_20240330_163145.jpg
    3,8 MB · Visningar: 43
  • IMG_20240330_163749.jpg
    IMG_20240330_163749.jpg
    3,6 MB · Visningar: 41

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det kan ju vara en slang som hoppat loss, men för det mesta så brukar det vara två slangar till rutan, en till var sida om rutan och att båda lossnat samtidigt.....
Vet inte om det är elmotorer, vajrar eller troligen inte vacuum som styr dina spjäll, men om det är vajrar så brukar vredet/spaken gå för "lätt" att flytta på.
Men om det blåser bra riktat mot golvet och du riktar luften uppåt och det slutar blåsa neråt så händer det ju något, men om det inte fortsätter blåsa neråt så är det ju inget som flyttar på sig.
Det beror mycket på om det är spjäll som vippar för upp eller ner utgång, eller om det finns separata spjäll som stänger en väg och ett annat öppnar en annan väg.
På vårkanten kan man ju tyvärr upptäcka underliga fenomen ibland med luftflöde till både motor och kupé för att möss har intagit slangar m.m. och byggt ett litet mysigt övervintringsbo i någon slang. Det borde kanske störa allt luftflöde till ventilationen.
Men om allt ev. funkade när ni ställde undan bilen ? och inte funkade när ni plockade ut den så är möss en möjlighet.

M.v.h. JANKRO.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Min underbara bil - en Renault Vel Satis - slutade skicka in värme i kupén efter 5 mil på väg från fjällen tillbaka till Skåne. Felet låg i en ställmotor för den automatiska luftkonditionering. Inget jag hittade eller fixade. Ditt problem är dock i min värld större om du har en automatisk. Om du ställer om flödet manuellt bör du dock kunna höra ställmotorerna jobba för att rikta om flödet.
 

Uffeman

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25498
Medlemskap
2024
På min helintegrerade dethleffs från -00 sitter det ett reglage till vänster om ratten långt ner som styr luften antingen från kupéfläkten eller från trumapannan. Det är inte så enkelt att ditt reglage står ”fel”? Kommer det varmluft om du startar pannan?
 
Toppen