Sv: Dethleffs Globetrotter xli 7850
Hej. Vi planerar att köpa en Dethleffs globetrotter 7850 automat 180 hk Fiat årsmodell 2016. Är osäkra på automatlådan har hört lite negativt. Har någon erfarenhet av Fiats automatlådor?
Har samma växellåda i kombination med 3,0l (177hk)-motorn.
Läste på en hel del innan vi bestämde oss. ust då hittade jag inte så mycket negative kritik kopplat till någorlunda "normal" husbilsanvändande ser ut (nu vad det är?).
Jag har därmed i efterhand last om ett fatal som haft problem med lådan men, som jag uppfattat det, då varit på bilar som går som transportfordon. Vilka körs betydligt mer och gissningsvis också oftare i stadstrafik (än husbilar rent generellt).
Valet på denna kombination föll av följande skäl:
1.) 3.0l-motorn = kammkedja ("underhållsfritt") vilket kändes extra vesäntligt med en helintegrerad bil där åtkomsten är kraftigt begränsad.
2.) Bränsleförbrukningen. Ingen annan kombination, som jag last om, har så låg förbrukning. Vi blev inte besvikna, vi har I genomsnitt mellan 0,97-1,05 l/mil i förbrukning på en bil som är 3m hög, totalvikt 4500kg och som framförs i 90-100km/h, vilket får anses vara riktigt bra (läs lågt).
Nu har vår bil inte rullat så långt (ca. 2900 mil) men vi har än så länge inte haft några problem med växellådan (konstigt vore det annars kan jag tycka).
Initialt blev jag dock besviken på de minst sagt seeeeega växlingarna...men man vänjer sig (det är ju ingen sportbil man kör direkt).
Det tog också ett litet tag innan jag fick till långsam körning I branta uppförsbackar (vi har en sådan nära vårt hem) där körningen initial blev ryckig då växling skedde upp/ner/upp/ner beroende på att jag gasade för mycket (långsam gasrespons). Men numera har jag lugnat ne rmig ;-) I sådana situationer varvid lådan söter sig utmärkt.
Mvh!
// Niklas