• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dethleff 7871-2

F

F.d. 2041

Guest
Hej

har just fått mina svenska skyltar till min Dethleffs 7871 med garage, som jag hämtade i Tyskland för 4 veckor sedan, om det e någon som har några frågor kring denna bil och importen kanske jag kan svara på en del

3123154_1.jpg

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025
Sv: Dethleff 7871-2

Hej!

Vi hoppas på att få våra svenska skyltar i slutet på veckan... i morgon är det reg.besiktning och det hoppas vi ska gå bra utan problem!

Värre var det med gasol- och ventilationsbesiktningen... Vi fick påpekning på att vi skulle ha två ventiler till i främre bodelen. Det tyckte vi var konstigt eftersom vi hade kollat på mässan med Östgöta Camping och dom hade fått sin Argos godkänd utan några ändringar. Efter några telefonsamtal till AVL och Östgöta så visade det sig att AVL hade skickat över ett protokoll för en äldre Bürstner 747-2 till motormännen och därför stämde inte ventilerna. Efter lite letande så hittade dom rätt protokoll från juni -07, så vi slapp göra onödiga hål i taket. Tur att man är lite besvärlig och ringer runt och kollar fakta!

Nu håller vi tummarna i morgon
Kicki

F

F.d. 2041

Guest

Ja jag har 2 st ventiler i bilen + 1 på toaletten, en sitter längst bak vid sängen där det sitter en sjutdörr, det gillade inte motormännen efter samråd med AVL jag tog bort dom och skickade en bild efteråt sen var det ok.
reggade i tisdags, det skulle ta ca 40 min men jag var där ca 3tim allt p.g.a mitt CoC papper på det tyska regbeviset stod det totalvikt 5000 kg och på CoC stod det 4500 då blev det stopp, han sa att du måste skaffa ett intyg ifrån tillverkan att den e kodkänd för 5 ton. men jag hävdade att CoC bara var ett generellt intyg ifrån tillverkaren och att det e registreringspapperet som gäller, för det e ju så att om man skall ha en bil ityskland för 6 personer så måste man regga den på 5 ton och eftersom den bara e 6 mån så e CoC bara generellt och för utsläpp. han sa vänta lite .. efter 2 timmar fick han tag i rätt person via telefon, sen gick det fort han sa att CoC papperet behöver du inte i Sverige om den e över 3500 kg det e endast om du skall miljöklassa bilen, så summan av dessa tre timmar... hade jag inte tagit med CoC hade jag varigt klar på 40 min
så kolla att du har samma totalvikt på papprena annars väntar du med att stolt vifta med CoC pappret
totalvikten skall även stå på skylten i motorrummet
lycka till

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Nu är det klart :) Vår Argos har blivit svensk!!!

Inga problem med reg.besiktningen, dom var nästan mer intresserade av att titta på husbilen än att kolla om allt var ok.

Nu väntar vi bara på att nummerplåtarna ska komma sen kan vi ut och åka igen.

Kicki

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024

Hej!

Vi hoppas på att få våra svenska skyltar i slutet på veckan... i morgon är det reg.besiktning och det hoppas vi ska gå bra utan problem!

Värre var det med gasol- och ventilationsbesiktningen... Vi fick påpekning på att vi skulle ha två ventiler till i främre bodelen. Det tyckte vi var konstigt eftersom vi hade kollat på mässan med Östgöta Camping och dom hade fått sin Argos godkänd utan några ändringar. Efter några telefonsamtal till AVL och Östgöta så visade det sig att AVL hade skickat över ett protokoll för en äldre Bürstner 747-2 till motormännen och därför stämde inte ventilerna. Efter lite letande så hittade dom rätt protokoll från juni -07, så vi slapp göra onödiga hål i taket. Tur att man är lite besvärlig och ringer runt och kollar fakta!

Nu håller vi tummarna i morgon
Kicki

Hej !

Har nyligen blivit ägare till en 7871-2 som jag köpt här i stan .
Jag betalade 600,000 för den . En ägare , 2400 mil 2010.
Ville ha en som är reggad för 5 passagerare och inte åka allt för långt.
Skiljer det mycket i pris till importerade ?

Hasse
20410

Toppen