F
F.d. 58573
Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .
Visst måste man hålla med Relax (inlägg 36) om att nov - dec inte är den trivsammaste tiden för husbilscamping och bodde även jag på västkusten skulle bilen sannolikt få stå i förråd.
Den tidiga vintern inte optimal ens här uppe i fjällvärlden. Visserligen har vi nu fått torra och rena vintervägar och vi slipper alltid salt och den nedsmutsning detta medför, men dagarna är korta och man vet aldrig när det kan bli besvärande töväder. Dessutom går det ännu inte lita på isarna, varför man får lov att hålla sig på land under utflykterna.
Men snart är det rejäl vinter med högtrycksväder och då ofta månadslånga perioder av perfekta vinterförhållanden! Då blir det naturligtvis även riktigt kallt (15 - 30 minusgrader). Och bilen blir mindre smutsig på vintervägar än vad den blir på asfaltväg sommartid. En fördel med de korta dagarna denna tid är att man som isfiskare inte får så långa arbetsdagar i kylan utan får möjlighet att mellan arbetspassen ägna sig åt sin favoritsyssla läsning.
Problem med kondens förekommer inte i en välisolerad och ordentligt ventilerad husbil. I flertalet av mina husbilar har det funnits en isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset och före resa får man lov att värma upp förarhus och motor med sin Eber eller Webasto.
Så här kan det se ut:

Från min nya LEV med 47 mm PU-skum i mellanvägg och dörr. Även ytterdörrar och luckor lika rejält isolerade.
Flera av mina bilar har varit utrustade med 4WD och terrängväxel och så även den nya. Då törs man ge sig in på småvägar i fjällen även med skotersläp. Jag räknar med att min nya Light Expedition Vehicle skall reda sig i åtminstone halvmeterdjup lössnö. Inga problem då att finna fina sjö- eller fjällnära platser att stå på. Och med rejäl batterikapacitet, extra toakasett och bränslecell kan man utan problem stanna så länge man har lust. Rejäl drivmedelstank och dieselcentralvärme, vilket jag satsat på i mina två senaste bilar, känns också tryggt.

Jag håller alltså med om att nov - dec är en tid som lämpar sig väl för hemmasysslor, men redan i januari lockar vintern i fjällen svårt. Vackert och ingen trängsel:
Här från Sösjöfjällens reservat där lederna öppnar sig mot vildmarken:

Och här soluppgång över Skäckerfjällens naturreservat en tidig februarimorgon (den 3/2 kl 09.49):

Välkommen ut i vildmarken! Men hur ni skall ta er hit utan att behöva köra i salt och smuts och slask vet jag inte.
aake
Visst måste man hålla med Relax (inlägg 36) om att nov - dec inte är den trivsammaste tiden för husbilscamping och bodde även jag på västkusten skulle bilen sannolikt få stå i förråd.
Den tidiga vintern inte optimal ens här uppe i fjällvärlden. Visserligen har vi nu fått torra och rena vintervägar och vi slipper alltid salt och den nedsmutsning detta medför, men dagarna är korta och man vet aldrig när det kan bli besvärande töväder. Dessutom går det ännu inte lita på isarna, varför man får lov att hålla sig på land under utflykterna.
Men snart är det rejäl vinter med högtrycksväder och då ofta månadslånga perioder av perfekta vinterförhållanden! Då blir det naturligtvis även riktigt kallt (15 - 30 minusgrader). Och bilen blir mindre smutsig på vintervägar än vad den blir på asfaltväg sommartid. En fördel med de korta dagarna denna tid är att man som isfiskare inte får så långa arbetsdagar i kylan utan får möjlighet att mellan arbetspassen ägna sig åt sin favoritsyssla läsning.
Problem med kondens förekommer inte i en välisolerad och ordentligt ventilerad husbil. I flertalet av mina husbilar har det funnits en isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset och före resa får man lov att värma upp förarhus och motor med sin Eber eller Webasto.
Så här kan det se ut:

Från min nya LEV med 47 mm PU-skum i mellanvägg och dörr. Även ytterdörrar och luckor lika rejält isolerade.
Flera av mina bilar har varit utrustade med 4WD och terrängväxel och så även den nya. Då törs man ge sig in på småvägar i fjällen även med skotersläp. Jag räknar med att min nya Light Expedition Vehicle skall reda sig i åtminstone halvmeterdjup lössnö. Inga problem då att finna fina sjö- eller fjällnära platser att stå på. Och med rejäl batterikapacitet, extra toakasett och bränslecell kan man utan problem stanna så länge man har lust. Rejäl drivmedelstank och dieselcentralvärme, vilket jag satsat på i mina två senaste bilar, känns också tryggt.

Jag håller alltså med om att nov - dec är en tid som lämpar sig väl för hemmasysslor, men redan i januari lockar vintern i fjällen svårt. Vackert och ingen trängsel:
Här från Sösjöfjällens reservat där lederna öppnar sig mot vildmarken:

Och här soluppgång över Skäckerfjällens naturreservat en tidig februarimorgon (den 3/2 kl 09.49):

Välkommen ut i vildmarken! Men hur ni skall ta er hit utan att behöva köra i salt och smuts och slask vet jag inte.
aake