• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Glömde säga att vet ej vilken jag skall köpa såg en demo av tom tom dom hade en som du kunde styra med rösten kan det vara nått månne
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej

Först hade jag tänkt att köpa en Garmin men då jag lånade en för att testa visade den mig fel väg. In på cykelvägar o.s.v.

Nu har jag bestämt mig för tomtom istället, inte för jag tror att det är så stor skillnad men de känns säkrare. Det var nog bara gamla kartor i Garmin gps:en så det är nog en smaksak vad man vill ha.

/Per
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Välj bort grusvägar och ställ in den på lastbil, så funkar det bättre, mycket bättre!

Jappe
 
Senast ändrad:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Fråga är VDOn lika bra navigator är den laddad med kartor eller får man köpa till allt har den tmc? nån som vet
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Aktuell omröstning på första sidan visar väl ganska tydligt vilken sort som finns mest förtroende för!!!

//Kicki

Mest förtroende eller mest såld?
Finns någon med erfarenhet av båda?
För min egen del vägde Map Share över till TomToms fördel - men jag har ingen egen erfarenhet av Garmin annat än på sjön.
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Jag har en kusin som jobbar som yrkeschaufför han testar ständigt gps-er bland annat för åkeriet då dom vill ha det bästa där.Han anser att Tom Tom är outstanding just nu vad än alla tester må säga.

Kjellberg
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej Roland och Viola.

Kan Ni berätta med några korta rader om fördelarna med Map Share?

Utvecklingen går hela tiden framåt och en sak som jag lärt mig är att det är mycket svårt att jämföra olika produkter. Man måste utgå från sina egna behov och plånbok...

Helt klart är jag nyfiken på TomTom också.

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Har samma uppfattning att Tom Tom är bäst.Dom har bäst uppdatering oxå
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Map Share innebär att användarna kontinuerligt rapporterar in felaktigheter i kartorna. Man markerar platsen när man ser en felaktighet och skriver en kommentar om vad som är fel. När man kopplar upp GPSn mot datorn och internet skickas uppdateringarna iväg. Samtidigt får man de uppdateringar som andra rapporterat in. På så sätt hålls kartorna aktuella hela tiden.
Detta låter som en reklamslogan från TomTom, men såvitt jag kan bedöma fungerar det.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Framförallt är TomTom-navigatorerna ganska lätta att hantera, logiska och inte minst om man vill lägga in egna poi så behöver man inte jaga runt efter information om hur man ska göra.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Roland och Viola.

Tack för svaret!

Har haft livliga diskussioner med ett par kompisar om denna funktion.
Hur bra upplever man denna funktionen?

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Vad tror ni om den Tom Tom som du kan styra med din egen röst alltså inte behöva peka det va den jag menade
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?



Jag har testat VDO, Blaupunkt,Garmin,TomTom, och Telias system.
Kortfattat står det mellan Garmin och TomTom.

TomTom är lättare att hantera men Garmin är mer sofistikerad. Den erbjuder bl.a möjligeten att planera resan hemma på datorn med karta på bidskärmen.

När resan sedan är färdig kan du koppla upp dig till Google och luta dig tillbaka och uppleva resan live i 3D på datorskämen. Fast vem vill uppleva samma tur två gånger? :twitcy:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Det där med att lägga upp rutten på en Garmin får man nog ta med en nypa salt. Jag köpte en Garmin nüvi 760 häromdagen och det fanns ingen karta för datorn med. Har läst på flera trådar om Mapsource som flera använder tillsammans med Garmin och valde faktisk det märket med tanke på Mapsource men till min 760 fanns inte detta. Möjligen kan man köpa till den men då rycke en styv tusenlapp till.

EssoJ
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej Husbilsdoktorn.

Jag upplever gärna turen två gånger... Garmin har möjligheter i Mapsource som är fantastiskt för mina behov. Spårritning och spara rutter som Du har kört är en finess som är riktigt bra. Tyvärr medföljer inte Mapsource i alla kartor.

Det stämmer nog att TomTom är lättare att hantera och Garmin är mer sofistikerad men häromdagen höll jag i en Garmin som var så enkel att jag körde fast... Jag tänkte i mina gamla vanor. Garmin kan också göra enkla GPS:er men Vi ska vara tacksamma för TomTom. De för utvecklingen framåt och tvingar Garmin att utveckla hela tiden. De får inga vilopauser...

Map Share i TomTom låter spännande. Har du någon erfarenhet av detta program?

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

TomTom har något liknande fast på sin egen skärm.
Man kan köra rutten man gjort och bestämma hastigheten själv.
Man kan också välja att se rutten i textformat.

TomTom har också något som kallas för avancerad planering vilket innebär att du kan göra rutter utan att ha gps-kontakt, det har jag inte sett någon annan som har.

I TomTom kan man göra en rutt och därefter lägga in avstickare som programmet håller reda på och fortsätter på rutten när man har passerat avstickaren.

Har bara haft TT i ett par år så jag har inte hunnit lära mej alla finesser ännu.
Det kommer nya finesser innan man hunnit komma underfund med hur dom gamla fungerar.
Man måste sitta med dom hemma och lära sej för när man är ute och åker då har man inte tid med sånt.
 
Toppen