Sv: Det som inte får hända har hänt....
Fortfarande, efter mer än tre månader efter olyckan står vi utan husbil. Vi har blivit lovade den vid olika tillfällen men allt har hela tiden förskjutits. Nu börjar tiden bli knapp för vi ska lämna det här kalla landet söndagen den 9:e januari med rederi Nordös nattfärja för fortsatt färd mot Spanien och Portugal.
Tiden har bestämts i samråd med bilverkstaden…
Senaste löfte fick vi igår, när vi tog en tripp till Ludvika för att själva se hur långt man kommit. Det är fortfarande en del plastningsarbeten kvar + all lackering. Man lovade att Daniel, som är ansvarig för renoveringen, levererar bilen till oss onsdagen den 5 januari, alltså ett dygn innan vi ska påbörja resan. Då har vi ett dygn på oss att packa husbilen och att se till att allt är i ordning i husvagnen, där vi bor permanent sen snart 13 år tillbaka. Men det löser sig, man får vara optimist, bara vi får bilen. Vi hade ju hoppats på att få ta en provtur här i Sverige för att kolla att allt funkar, men det hinner vi inte..
Försäkringsbolaget Caravan Clubs agerande får både plus och minus.
Minus för att vi direkt efter olyckan fick stå i kylan och dividera med Falks om hyrbil i flera timmar. Det var tydligen svårt med samarbetet mellan Falk och Caravan för att få fram att vi hade rätt till hyrbil.
Minus för att vi aldrig fick någon information om vad som skulle hända med bilen och vad som krävdes av oss för att vi skulle få ersättningar för utlägg osv. Fortfarande har vi inte, från försäkringsbolagets sida fått reda på att bilen skulle repareras. Man har tydligen för vana att bara informera när det gäller inlösning av bilar. Vi fick reda på att den skulle repareras från bilverkstaden i Ludvika.
Minus också för skadeblanketten som var svår att fylla i och som lätt kunde misstolkas.
Plus för de vänliga människorna vi haft kontakt med, Stephanie Wilson på kundtjänst som varit vår kontakt och ännu mer, Ingela Gottschalk på personskadeavdelningen. Vi hade ju anspråk på ersättning för utgifter kring Kents sjukhusvistelse och vi fick också lite för sveda och värk. Ingela är en fantastisk människa att prata med och passar jättebra för sitt jobb.
Plus och Minus också för att vi fick den ersättning vi begärde för reseavbrott, drivmedel och andra utgifter vi haft kring olyckan. Plusset står för att vi fick det vi begärde. Minuset för att man först bara godkände en del av anspråken, men efter mera mailväxling och förtydliganden så fick vi allt vi gjort anspråk på. Man måste alltså kämpa och kunna prata för sig eller vara skrivkunnig….
I det stora hela tycker vi att försäkringsbolaget skött sig bra och vi kommer att ha kvar Caravan Club som försäkringsbolag.
Eftersom vi ännu inte fått bilen vet vi inte vad vi ska säga om Clemens Bil i Ludvika som utför reparationen. Daniel, som är ansvarig har i alla fall gjort sitt bästa för att hålla oss underrättade, både om försäkringsbolagets agerande och hur reparationen har framskridit.
Först dröjde det innan han fick klartecken att börja reparationen och sen blev det strul tidsmässigt med firman som skulle utföra plastningen.
Det är där vi står nu, så håll tummarna för att vår tidsplan håller så attvi kommer iväg till Spanien och förhoppningsvis till lite värme och lite nya och roligare äventyr. Det här vill vi aldrig mer uppleva…..