• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det som inte får hända har hänt....

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2025
Igår, när vi närmade oss den tillfälliga ställplatsen vid Piren i Ludvika, hände det som inte får hända. En moped med två 16-åriga ungdomar kom farande rätt mot vindrutan på husbilen. Allt var över på några sekunder. Föraren tappade kontrollen i en kurva och kom över på fel sida av vägen och där fanns vi och husbilen. Det såg ut att gå alldeles för fort, men om det var så vet vi naturligtvis inte.
Vi körde sakta, som tur var, och Kent hann stanna bilen innan mopeden krockade med bilen och vi såg hur ungdomarna flög med huvudena först mot vindrutan. Pojken hade hjälm men flickan var utan.

Allt detta skedde på några sekunder. Kent larmade räddningstjänst och jag rusade ut och hittade en chockad och ledsen pojke, men som troligtvis klarat sig kroppsligen bra. Flickan låg helt stilla och jag trodde hon var död. Jag fick hjälp av en kvinna på cykel som tog över kommandot och det kändes skönt. Flickan andades i alla fall..

Räddningstjänsten var på plats väldigt snabbt, både ambulanspersonal, polis och brandbil och alldeles innan dom kom så började flickan röra på sig och skrika. Eller rättare sagt vråla...

Medan personalen höll på med räddningsarbete och uppröjning fick vi ta itu med att kontakta försäkringsbolag och bärgare till bilen. Bilen var helt obrukbar. Förutom vindrutan så var det mesta på framdelen av bilen kraschad. Vi har bilen försäkrad i Caravan club, både vanliga husbilsförsäkringen + deras vägassistans.

Nu stod vi på en parkeringsplats i Ludvika, 16 mil från Sundbyholm och Eskilstuna där vi bor, lillsemestern var avbruten och vi var chockade av det vi upplevt. Försäkringsbolaget ordnade med bärgare och vi fick klartecken att hyra en bil för att ta oss hem till Eskilstuna. Men det var bärgaren som skulle ordna med det eftersom han först måste se om bilen verkligen var obrukbar.
Det var den. Men när denna lugna tålmodiga bärgarkillen försökte fixa detta, fick han till svar att vi inte hade någon rätt till hyrbil, vad dom kunde se. Dom = Falck. Vi fick ringa tillbaka till Försäkringsbolaget, som än en gång påpekade, både för oss och bärgarkillen, att vi fick ta hyrbil, Till slut ordnade det sig och vi fick vår bil och åkte i kvällsmörkret hem till Sundbyholm och Eskilstuna. Husbilen finns på en verkstad i Ludvika.

Nu är det en ny dag. Kent har tillsammans med sin kusin åkt tillbaka till Ludvika för att lämna tillbaka hyrbilen och plocka ut resten av prylarna som är kvar i husbilen.

Det blev en lång berättelse det här, men jag kände för att skriva av mig. Tråkigt är det givetvis för oss, som får en massa extra bekymmer med en trasig husbil och avbrutna höstutflykter. Men det är ändå bagateller och det viktiga, vilket jag hoppas och vill tro, är att ungdomarna klarar sig utan framtida skador. Är det någon här i klubben som vet hur det gått vill vi gärna veta. Ring i så fall mig på 070-2148217 eller skriv ett mail till barbro.becker@gmail.com.

Vi har under morgonen kontaktat försäkringsbolaget igen och fått information om vad vi i nuläget ska göra, men eftersom vi haft väldigt lite att göra med försäkringsbolag tidigare vill vi gärna få tips av kunniga och erfarna i HBK om vad vi ska tänka på i vår kontakt med dom i framtiden.

Nu är det som sagt en ny dag och jag ska ta på mig vandrarskorna och gå en långpromenad och bearbeta tankarna här i det vackra men blåsiga Sundbyholm…
/Barbro

olyckan%20i%20ludvika%2016%20sept%20002.jpgolyckan i ludvika 16 sept 003.jpg
olyckan i ludvika 16 sept 005.jpgolyckan i ludvika 16 sept 015.jpg

F

F.d. 29781

Guest
Sv: Det som inte får hända har hänt....

Beklagar verkligen det inträffade. Men trots allt, ni och ungdomarna lever. Resten är materiellt och ordnas ju av försäkringsbolaget. Kanske kluschor, men vi vet hur ni känner. Låt inte händelsen "växa i huvet.
Hoppas ni får bilen fixad så fort som möjligt. Det är ju en bit kvar på säsongen. Mvh.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
jag vill också beklaga olyckan och hoppas verkligen att ungdomarna klarar sig utan bestående men. Vilken tur att ni hann stanna.
Där ser man hur snabbt allt kan förändras. Hoppas att det ordnar sin med försäkringen så att husbilen blir återställd och att ni själva kan bearbeta chocken av att se hur det kommer en moped rakt mot husbilen med ungdomar som skadas.
Stort TACK för att ni berättar om händelsen.
V-backen :wink:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Jag läste om olyckan på wighsnews.se i går och såg på bilden att det var en HBK-logga på bilen.
Varit orolig sedan dess, för hur det gick.

Tack för att ni berättade.

Om ni känner för det, borde Räddningstjänsten i Ludvika kunna ordna ett möte mellan er och ungdommarna. Kanske även deras föräldrar. Jag lovar att det kommer att kännas bättre för er alla efter det. Det är viktigt att ni får bearbeta det här färdigt, för att kunna gå vidare.

MVH
Karianne

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Usch vilken tråkig händelse men som tidigare sagts så är det ju tur att ni alla inblandade klarade livhanken. Jag förstår att ni nu har det jobbigt och skänker er en varm tanke och kram. Det kommer att ta tid att komma över en sån händelse så det är viktigt att få prata och skriva av sig (det är alltid bra) om det. Jag håller tummarna för att allt ska ordna sig och att ni samt ungdomarna ska må bättre snart. Tyvärr har jag inga råd att ge er men det kan säkert nån annan här på forumet.
KRAM Gunilla

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tack för berättelsen Barbro och Kent!

Det är en styrka att förmedla det här och att inte göra tvärtom. Er direkta reaktion och fokusering på ungdomarna är fantastiska. Det är den typen av reaktioner som räddar liv. Man vet inte alltid vad man ska göra men gör man något blir det väldigt ofta rätt! Det är sådant som gör er till vardagshjältar!

Sedan är den här tradiga skadehanteringen och de kommande ersättningsdiskussionerna givtevis jobbig. Men ha kvar känslan av att ni agerat riktigt, riktigt bra i det akuta läget...

Krister N

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2025

Tack alla goa människor för era uppmuntrande ord här på HBK samt genom telefon och mail. Dom värmer… Det har nu gått några dagar sedan olyckan och jag kan inte påstå att vi mår bättre. Vi vet ingenting om hur det gått för ungdomarna men vi vet lite mer om skadorna på husbilen. Det är mycket värre skador än man först trodde. Förutom de synliga skadorna som ni ser på bilderna är motorbalken sned och parallellstaget krokigt + att framvagnen har flyttat sig i ramen. Kylaren och AC-anläggningen är intryckta i motorrummet vad det nu kan innebära. Vi vet ännu inte vad försäkringsbolaget kommer att säga om detta men på Clemens Bil AB i Ludvika, där bilen står, är dom bekymrade.

Vi pratar mycket om olyckan, med varandra men också med familj och vänner. När vi var mitt uppe i allt var vi lugna och sansade men ändå förvånar det oss att ingen, varken polis eller annan personal frågade hur vi mådde och om dom kunde hjälpa oss med något. En polis frågade om han skulle ringa efter bärgning. Det förvånar oss också att polisen inte brydde sig ett dugg om att ta rätt på mopeden. Den fick föräldrarna hämta. Är det inte av intresse att veta om den var trimmad?? När man ser vilka skador husbilen fick är det svårt att tro att den bara gick 30 km/tim vilket är hastighetsbegränsningen i området.

Tack och lov säger jag bara, att vi körde sakta och att Kent hade sinnesnärvaro nog för att stanna bilen när vi såg vad som oundvikligen skulle ske. Annars hade båda ungdomarna varit överkörda också…

Nu vill jag avsluta den här tråden, men jag kommer att starta en ny tråd som kommer att handla om försäkringsbolagets agerande. Det kan säkert vara av intresse för andra husbilsägare som är osäkra på vilket bolag dom ska anlita.

Jag kan bara säga, att jag önskar ingen att få uppleva det som vi fått vara med om. Jag ser bilderna framför mig innan jag somnar och ser samma bilder när jag vaknar. På dagarna går det bättre. Jag försöker nu fokusera på det som är roligt i mitt liv och det är mycket. T ex fyller två barnbarn år den här veckan och vi ska gratta dom. En tur i skogen för svampplockning kan det också bli…

/Barbro

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2025

Jag tänkte avsluta tråden men känner behov av att skriva om det senaste som har hänt. Igår, på morgonen, fick Kent smärtor i bröstkorgen och vänster arm så jag fick larma ambulans som hämtade honom. Dessbättre var EKG:t bra och det var ingen omedelbar fara. Han är dock kvar på Mälarsjukhuset för mera provtagning. Både jag och läkaren tror att symtomen kommer som en reaktion av olyckan. Han har varit cool och stark hela tiden men det håller inte. Förr eller senare brister det. Det är nog det som har hänt nu.
Nu väntar jag på att han ska ringa och förhoppningsvis säga att han får komma hem idag…

Från bilverkstaden har man ringt och meddelat, att det går att återställa husbilen utan allt för stora kostnader. Det är bara att hoppas att försäkringsbolaget ställer upp på det, för det är ju det vi vill…

/Barbro

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Stackars er ska det aldrig ta slut på eländet. Men det var väl skönt att EKG inte visade på hjärtinfarkt (har själv haft två) hoppas att ni snart får må bättre och det blir lite lugn och ro. Jag nästan skäms när jag suttit här och tyckt synd om mej själv (höstdepression) när jag läser om ert elände. Men det är bra att du skriver av dej när du känner behov av det. Jag hoppas att din man fick komma hem idag så att ni kan rå om varandra. Det är ju ofta så att chocken kommer senare när allt lagt sig och man börjar slappna av.
Önskar er allt gott framöver.
MVH Gunilla

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej visst är det tråkigt när man drabbas på detta sättet.Hoppas ungdomarna klarade sig så bra som möjligt.
Vi var ju utsatta för en sten genom bilen i sommar.
Vi har samma försäkringsbolag som ni.Rep gick på cirkus 60000kr.
Vill bara ge er ett gott:music-icon: råd begär ut en skadereglerare som tittar på bilen snarast.
Jag har mina skäl varför jag säger detta.
vänligen
Reidar

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det var en helintegrert på fiat chassi som frontkolliderte med en nyere personbil av kjent tysk fabrikat i Norge sist sommer - dessverre døde føreren av personbilen, de to i husbilen ble ikke skadet. Det er ofte tilfeldigheter som avgjør hva som skjer ved en ulykke.

F

F.d. 29925

Guest

Saker och ting går ju alltid att ersätta, även om man liksom får en annan känsla för t.ex. en reparerad bil.

En tanke som slog mig var "hoppas att moppeföraren körde en EU-moppe" för då är trafikförsäkring obligatoriskt, i annat fall kommer han troligen att drabbas av långvariga ekonomiska konsekvenser.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Hej

Jag läste om olyckan på wighsnews.se i går och såg på bilden att det var en HBK-logga på bilen.
Varit orolig sedan dess, för hur det gick.

Tack för att ni berättade.

Om ni känner för det, borde Räddningstjänsten i Ludvika kunna ordna ett möte mellan er och ungdommarna. Kanske även deras föräldrar. Jag lovar att det kommer att kännas bättre för er alla efter det. Det är viktigt att ni får bearbeta det här färdigt, för att kunna gå vidare.

MVH
Karianne

Vad tragiskt när det händer en olycka särskilt när människor kommer till skada. Hoppas det går bra för ungdomarna.
Det går säkert att ordna en träff med dom skadade som kan vara bra för alla parter.
Men ta då kontakt med Ambulanssjukvården, inte Räddningstjänsten deras uppgift är att släcka bränder och sanera efter olyckor mm.

JOE

F

F.d. 29925

Guest

Där har du nog fel, ingen registreringsplikt, men försäkringsskyldighet? :confused:

Möjligt, för jag är inte 100% säker, för lagar och förordningar ändras ju hala tiden.
Hoppas att det är någon som verkligen vet.:wink:

Har varit inne på Transportstyrelsen och kollat.
Även moped klass 2 skall ha trafikförsäkring. Då ar ju allt lugnt.
(Skönt att man kan ha fel ibland):rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Rent försäkringmässigt måste varje fordon vara försäkrat.Men skulle det visa sig att mopeden är trimmad är det inte en moped.
Nej då är det en lätt MC Då kan det bli knepigare rent juridiskt med eran fodran som målsägare.
Så var uppmärksam. Var det en EU moped får man åka 2 men inte om det var en 30km moppe
mv
Reidar:music-icon:

F

F.d. 55256

Guest

Spelar väl ingen roll vad motparten har för nån typ av försäkring ( eller ingen alls). Din egen försäkring (om du är helförsäkrad) står för dina kostnader och kräver sedan motparten på kostnaden.
Ove.G

Toppen