Inte på en timme! Skämt åsido. Visst kan det feltolkas. Men kapacitet, dvs Ah, används väl sällan vid en vanlig elstolpe.Fast jag har gjort av med betydligt mer än 16Ah....
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Inte på en timme! Skämt åsido. Visst kan det feltolkas. Men kapacitet, dvs Ah, används väl sällan vid en vanlig elstolpe.Fast jag har gjort av med betydligt mer än 16Ah....
Bra idé. Men om skåpet är i ett låst utrymme? Eller om det bara sitter en rad vägguttag på samma säkring? Det finns många varianter där fler skall dela på strömmen, någon startar sin bryggare /AC och strömmen bryts för alla. Det skadar väl inte med märkning vid uttaget? (Där inte dvärgbrytare med C16 gäller)Jag tittar alltid i skåpet, på säkringarna står hur många A det går att belasta.
Jag vill inte heller trampa på tår men det är inte storheten på skylten som är fel, det är enheten.Ber om ursäkt, det var inte meningen att trampa på någons tå.
Då inlägget citerade mitt svar, uppfattade jag det som att mitt svar var felaktigt.
Jag hade enbart svarat bara på den frågan, som jag citerade i mitt inlägg.
Ditt svar är korrekt i sitt innehåll, men hela tråden handlade om att de skrivet fel storhet på skylten.
16Ah istället för 16A.
Återigen så ber jag om ursäkt och hoppas du kan godta den.
Jag tycker att det är bra att folk svarar på forumet och hoppas att det skall fortsätta så.
Trevlig kväll!!
Det är mycket att hålla reda på, om man vill bryta ner det elementära elbehovet för den genomsnittlige husbilisten, på den här nivån. Men för det flesta av oss blir det snudd på suboptimering. Sen bör väl storheten laddning i så fall mätas i C och Ah ses som storheten kapacitet?Jag vill inte heller trampa på tår men det är inte storheten på skylten som är fel, det är enheten.
Storhet (ström), enhet (ampere), storhet spänning (enhet volt), storhet effekt (enhet watt), storhet energi (enhet wattimmar). Storheten laddning (enhet amperetimmar).
Sen finns det ju prefix till de olika enheterna, tex 1000-tals watt blir då kilowatt eller med enhetens beteckning kW ( litet k men stort W).
Det här är grejer som bestämdes i SI-standarden (Systeme International) som de flesta länder följer. Eller försöke följa.
Jag tycker egentligen att man ska räkna Watt timmar i batterier också, enklare att hålla reda på än att först räkna ut hur många ampere 30W är, har ett batteri en kapacitet på 300 Wh så kan du tex titta på tv i 10 timmar om vi tar exemplet ovan.Hej igen, om man skall dra lite till ur det här så är det ju faktiskt så också att Ah inte egentligen hör hemma för att mäta mängd av 230V el man exempelvis kan få för en viss summa betalda pengar, för "starkström" mängd/förbrukning mäts ju egentligen i kWh som det står på våra elräkningar.
Ex. månadsförbrukning 600kWh kan ju betyda att du bränt upp 600.000 W på en timme (inte möjligt) eller 1000 W i timmen under 600 timmar eller 833 W i timmen under månadens 720 timmar eller.............
Ah är ju mera ett värde på hur mycket ström det finns lagrat, ex. i ett 12 V batteri.... Typiskt ett startbatteri som kan vara/innehålla 90Ah
(Man kan ju inte köra ett batteri heltomt men..... om.)
Kör du en kraftig fläktmotor som drar 90 A/1080W så går den en timme innan batteriet är tomt.
Kör du absorptionskyskåpet på 12 V som kanske drar 12 A/144W så går det 7,5 timmar innan batteriet är tomt.
Kör du en modern TV som kanske drar 2,5 A/30 W så går den 36 timmar innan batteriet är tomt.
(I verkligheten blir det ju inte mycket mer än hälften av de här tiderna innan batteriet är så urdraget så det behöver laddning.)
Skall du sedan ladda upp det tomma batteriet till att innehålla 90 Ah igen (funkar inte i verkligheten) med en laddare som kontinuerligt ger 7 A så tar det ca. 13 timmar.
Så man kan väl sluta sig till att det är dubbelfel på skylten. Ah är inte bara fel enhet utan dessutom till för annan strömsort/lagring......
M. mycket v. h. JANKRO.
Nä det är ju solklart. Dom Ah som man laddat batteriet med är ju gamla Ah, medan man laddar med nya AhDet är också lätt att blanda ihop laddning och laddning. Observera att elektrisk laddning (enheten Ah, amperetimmar) inte är samma sak som ”laddning” i meningen ”ladda batterier”.
Det gör nog att det blir lite virrigt här och där.
Man kan så klart ladda batterier upp till ett visst antal Ah, och ladda ur batterier ett visst antal Ah, ofta inte samma antal Ah, som nämnts tidigare.
Många skriver om saker de inte kan.Jag låter bilden från Orsa Grönklitts ställplats tala...
Man kan fråga sig varför fel måste tolkas, för att slippa erkänna felet kanske?Egentligen har det väl bara blivit ett h för mycket i texten på skylten. De flesta förstår väl skylten trots felet.
Ja, om man kan påstå att en gammal moppe har samma "en hästkraft" som den här kusen så får man nog göra mer fusk än att bara fila lite på kolven .Stilig kuse på bilden Jankro.
Må den kunna dra en husbil? åtminstone några tiotals meter....
Effekten lär väl vara några mopeder....
Roysan