Gösta Evén
HBK Medlem
Tisdagen den 18:e juni får jag inte i växeln.
Jag har en Adria Sonic 810 SL Suprime. På Fiatchassie. En "halvautomat" med sk "robotlåda".
Normalt så trampar jag ner bromspedalen innan jag startar motorn och sedan lägger i "driven" det står A/M på växelspaken.
Försöker på olika sätt, men det hjälper ej till en början. Efter en stund så lyckas jag att få i en växel och kan köra iväg.
Vid 16 - tiden stannar jag på en rastplats norr om Strängnäsbron för att fika.
Nu var det hopplöst att få i en växel. Ringer till Fiat i Italien för att utnyttja min nybilsgaranti. Efter 20 min väntan lägger jag på. Kollar på laptoppen efter en närliggande Fiatverkstad. Hoppas att få tag i någon innan de går hem för dagen. Efter några samtal får jag tag i en mekaniker.
Han säger att jag måste bärga bilen till verkstad. De har nästa tid den 5:e augusti. Jaha, du det låter inget vidare. För jag bor i min HB.
Frågar igen vad jag personligen kan göra. Nu kom det fram att jag kan ta bort minuskabeln från bilbatteriet. Låt den vara borta en minut, sätt sedan tillbaka och hoppas att det sedan går att få i en växel.
Dagens nya bilar är ju som en datamaskin. Koppla ur strömmen och vänta - sedan på med ström och starta om så går det ofta.
Nu tar jag fram instruktionsboken för att se var batteriet sitter i denna bil. Men hittar inte någon anvisning eller skiss.
I min förra HB satt bilbatteriet under förarstolen. Så icke i denna. Öppnar motorhuven - ser inget batteri. Men en större fyrkantig låda på förarsidan ser ut att kunna vara ett batteri under plastskyddet. Efter en stund och med hjälp av en skruvmejsel lyckas jag få bort skyddet. Men där var bara en massa säkringar.
Öppnar förardörren och tar bort mattan framför stolen för att kolla om det möjligen kan vara en lucka under. Ja det var det. Skruvar bort några skruvar och lyfter upp luckan. Äntligen där sitter batteriet.
Kopplar ifrån minuskabeln.
Jag lät kabeln vara urkopplat några extra minuter. Sätter dit allting och startar bilen och lyckas få i en växel. Äntligen Tack!
Kör nu till Täby för att träffa en av mina söner. Han som jag är skattskriven hos. Måste ju ibland kolla "snigelposten". Han vill att vi träffas på en badplats för ett kvällsdopp.
Alltid trevligt att göra något extra med sönerna.
Efter badet så kan jag ej få i en växel. Fast nu vet jag vad jag skall göra. Så proceduren startar om.
Nu åker jag till firman, i Haninge, som jag köpte HB:n av. Sover över på deras mark för att vara på plats kl 07.00 när de öppnar.
Förklarar läget. De är ej auktoriserad av Fiat så jag blir hänvisat till en annan firma i Haninge.
Jag åker dit. De sätter i sin datamaskin i bilen för att kolla felet. Datan säger ett nr.
Det är så att jag behöver byta växellådan. VAAAAAAAAAAA! Bilen var ny Första oktober 2018 när jag hämtade den. Nu har den gått 2300 mil och växellädan skall bytas!!!!!!
OK. Bara att gilla läget, som politiker säger.
Får en tid första och andra juli. Jag måste således ordna övernattning utanför bilen.
Även om reparationen går på garanti - så blir ju min sommarplanering inte som jag hade tänkt. Samt besvär med annat boende och maten i kylen och frysen som bör ätas upp innan verkstaden får ta över bilen.
Nu har jag varit hos mina barnbarn i Ramnäs.
Hade planerat att åka till Malung idag för att träffa min äldsta son. Därefter fortsätta till svenska fjällvärden.
Sommarresan blir således några veckor senare än planerat.
Men jag är ändå glad att detta hände nu i Sverige och inte i Spanien i mars eller i Estland i oktober eller senare på min höst - vinter resa till Medelhavet.
Tur är ju också att jag inte har något inbokat utan att jag tar dagen som den kommer.
Jag har en Adria Sonic 810 SL Suprime. På Fiatchassie. En "halvautomat" med sk "robotlåda".
Normalt så trampar jag ner bromspedalen innan jag startar motorn och sedan lägger i "driven" det står A/M på växelspaken.
Försöker på olika sätt, men det hjälper ej till en början. Efter en stund så lyckas jag att få i en växel och kan köra iväg.
Vid 16 - tiden stannar jag på en rastplats norr om Strängnäsbron för att fika.
Nu var det hopplöst att få i en växel. Ringer till Fiat i Italien för att utnyttja min nybilsgaranti. Efter 20 min väntan lägger jag på. Kollar på laptoppen efter en närliggande Fiatverkstad. Hoppas att få tag i någon innan de går hem för dagen. Efter några samtal får jag tag i en mekaniker.
Han säger att jag måste bärga bilen till verkstad. De har nästa tid den 5:e augusti. Jaha, du det låter inget vidare. För jag bor i min HB.
Frågar igen vad jag personligen kan göra. Nu kom det fram att jag kan ta bort minuskabeln från bilbatteriet. Låt den vara borta en minut, sätt sedan tillbaka och hoppas att det sedan går att få i en växel.
Dagens nya bilar är ju som en datamaskin. Koppla ur strömmen och vänta - sedan på med ström och starta om så går det ofta.
Nu tar jag fram instruktionsboken för att se var batteriet sitter i denna bil. Men hittar inte någon anvisning eller skiss.
I min förra HB satt bilbatteriet under förarstolen. Så icke i denna. Öppnar motorhuven - ser inget batteri. Men en större fyrkantig låda på förarsidan ser ut att kunna vara ett batteri under plastskyddet. Efter en stund och med hjälp av en skruvmejsel lyckas jag få bort skyddet. Men där var bara en massa säkringar.
Öppnar förardörren och tar bort mattan framför stolen för att kolla om det möjligen kan vara en lucka under. Ja det var det. Skruvar bort några skruvar och lyfter upp luckan. Äntligen där sitter batteriet.
Kopplar ifrån minuskabeln.
Jag lät kabeln vara urkopplat några extra minuter. Sätter dit allting och startar bilen och lyckas få i en växel. Äntligen Tack!
Kör nu till Täby för att träffa en av mina söner. Han som jag är skattskriven hos. Måste ju ibland kolla "snigelposten". Han vill att vi träffas på en badplats för ett kvällsdopp.
Alltid trevligt att göra något extra med sönerna.
Efter badet så kan jag ej få i en växel. Fast nu vet jag vad jag skall göra. Så proceduren startar om.
Nu åker jag till firman, i Haninge, som jag köpte HB:n av. Sover över på deras mark för att vara på plats kl 07.00 när de öppnar.
Förklarar läget. De är ej auktoriserad av Fiat så jag blir hänvisat till en annan firma i Haninge.
Jag åker dit. De sätter i sin datamaskin i bilen för att kolla felet. Datan säger ett nr.
Det är så att jag behöver byta växellådan. VAAAAAAAAAAA! Bilen var ny Första oktober 2018 när jag hämtade den. Nu har den gått 2300 mil och växellädan skall bytas!!!!!!
OK. Bara att gilla läget, som politiker säger.
Får en tid första och andra juli. Jag måste således ordna övernattning utanför bilen.
Även om reparationen går på garanti - så blir ju min sommarplanering inte som jag hade tänkt. Samt besvär med annat boende och maten i kylen och frysen som bör ätas upp innan verkstaden får ta över bilen.
Nu har jag varit hos mina barnbarn i Ramnäs.
Hade planerat att åka till Malung idag för att träffa min äldsta son. Därefter fortsätta till svenska fjällvärden.
Sommarresan blir således några veckor senare än planerat.
Men jag är ändå glad att detta hände nu i Sverige och inte i Spanien i mars eller i Estland i oktober eller senare på min höst - vinter resa till Medelhavet.
Tur är ju också att jag inte har något inbokat utan att jag tar dagen som den kommer.