• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Demontera dörrsida

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Hej

Kan någon tipsa hur man demonterar innsidan av förardörren på en Hymer B 544 classic -00. Har nå´t som skramlar så jag skulle behöva in i dörren på nå´t sätt. Bifogar en bild på bilen.

Mvh/
Tommy J
 

Bilagor

  • Dörr.jpg
    Dörr.jpg
    11,8 KB · Visningar: 865

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Demontera dörrsida

Nu kan jag inte tipsa hur man demonterar dörrsidan på Hymer men på min bil trodde jag också att det var något i dörren som satt löst. Efter någon sommar upptäckte jag att det blev tyst när jag hade armstöden nedfällda.

Gör då upptäckten att det var justeringarna till armstöden som skramlade när dom var i uppfällt läge. Det uppfattades som om det kom från dörren alternativt kanalen där säkerhetsbältet sitter.

Kanske värt att kolla upp.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Demontera dörrsida

Ofta sitter dörrens innersida fäst med plasthakar som lätt går sönder när man drar av den. Jag har sett hur man gjort det på märkesverkstad och det ser rätt våldsamt ut. Det var inte en Hymer men bör fungera på liknade sätt.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Demontera dörrsida

Det kan också vara som på vår bil, med nitliknande plastnappar. Man kan se att det i mitten av nappen sitter en stift och slår man in stiftet (inåt till insidan av dörren) med någon skruvmejsel t.ex som är lika bred som stiftet har diameter, så låssnar lika nappen med sin expanderdel inne i dörren lätt.

Då är det bara att lossa alla nitnappar" och plocka loss den plastinsidan av dörren. Nitnapparna" finns att köpa nya hos många husbilshandlare, man kan återanvända dem också.

Allt detta om din dörr har samma konstruktion som vår.

hälsn
jyrki
 

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Sv: Demontera dörrsida

Tack för alla tips

Armstöden har kollats men det kommer från dörren, insidan på dörren är helt slät, det är det som är konstigt. Inga tryckknappar eller sådant. Det verkar som kanterna runtom har "klämt" fast insidan, och då kan det bli svårt att demontera utan att förstöra. Har funderat över om det kan vara limmat?

Tack igen, Tommy
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Demontera dörrsida

Tror absolut inte att det är limmat. Knappast heller att kanterna runtom har monterats efter dörrklädseln. Man måste kunna komma åt prylar innanför klädseln utan att riva hela bilen. Där finns ju fönsterhissar m.m.

Tror att om du tar en mejsel med brett, tunnt blad och försiktigt lirkar ut klädseln ur kanterna så kan du dra loss sidan sedan. Om du testar längst ner i ett hörn så syns det inte om du skulle slinta till.

OBS! Jag har aldrig sett dörrsidan i den bilmodellen så det är ju gissningar. Jag kan dock inte tro att man uppfunnit något enastående nytt för att fästa dörrsidor.

Lycka till!

;)
 

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Sv: Demontera dörrsida

Hej

Tack för era förslag, problemet är att på denna modell är hela insidan av dörren i formpressad plast i ett stycke med en list av plåt runt om som verkar ditpressad. Har försökt att "peta" lite för att lossa den men utan framgång.
Igår löste jag problemet med att göra en liten lucka i dörrsidan innanför en öppningsbar lucka i nederkant av dörren. Jag hade tur och hittade kablar till fönsterhissen som låg och slog mot plasten, därav skramlet. Jag vill försöka undvika missljud så långt det bara går i bilar. Skönt att bli av med detta i alla fall. Men tack för era förslag, perfekt att kunna skriva hit och få hjälp.

Ha det bra!
Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Demontera dörrsida

Høres ut som en bodelsdør fra Hartal (dotterbolag til Hymer) - innmaten monteres mellom ytter og innerplate og tomrommet fylles med byggeskum.
Disse dørene kan ikke demonteres og enkelte feil fører til at hele døren måste byttes.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Demontera dörrsida

Borde finnas kvalitetsansvariga som inom byggnation av hus.
:mad:
 
Toppen