• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Defekta däck

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Bytte husbil i augusti 23 den var tagen i trafik 20 och hade gått 1100 mil när vi köpte den var nybesiktigad veckan innan köpet och vi var medvetna om att däcken inte var bra en massa sprickor i dom körde hem och monterade vinterdäck som nu ska bytas till sommar däck. Frågan är nu vad kan ge sådana skador på sex däck som rullat under 1200 mil sedan nya tillverkade andra halvan 18 chassit tillverkades 19 bilen togs i trafik 20.
Jag är nyfiken om någon kan ge en förklaring eller teori på vad som hänt.
Fabrikat Nokia last index117/115R 235 17C däck tryck 4.8bar när vi hämtade bilen alla sex däck ser ut på detta sätt.
Troligtvis original monterade Knaus 900 5000kg
Naturligt vis ska dessa däck ersättas med nya däck men det blir ett annat fabrikat då.
 

Bilagor

  • 20240421_101704.jpg
    20240421_101704.jpg
    2,2 MB · Visningar: 351
  • 20240421_101710.jpg
    20240421_101710.jpg
    2,1 MB · Visningar: 357
  • 20240421_101719.jpg
    20240421_101719.jpg
    2,3 MB · Visningar: 348
  • 20240421_101827.jpg
    20240421_101827.jpg
    3 MB · Visningar: 348
  • 20240421_111954.jpg
    20240421_111954.jpg
    2,1 MB · Visningar: 352

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Bytte husbil i augusti 23 den var tagen i trafik 20 och hade gått 1100 mil när vi köpte den var nybesiktigad veckan innan köpet och vi var medvetna om att däcken inte var bra en massa sprickor i dom körde hem och monterade vinterdäck som nu ska bytas till sommar däck. Frågan är nu vad kan ge sådana skador på sex däck som rullat under 1200 mil sedan nya tillverkade andra halvan 18 chassit tillverkades 19 bilen togs i trafik 20.
Jag är nyfiken om någon kan ge en förklaring eller teori på vad som hänt.
Fabrikat Nokia last index117/115R 235 17C däck tryck 4.8bar när vi hämtade bilen alla sex däck ser ut på detta sätt.
Troligtvis original monterade Knaus 900 5000kg
Naturligt vis ska dessa däck ersättas med nya däck men det blir ett annat fabrikat då.
Hej
Det finns väl en dot markering som säger när däcket är tillverkat

Johnny
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
652
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag vet inte vad som orsakat skadorna. Men jag tycker att du ska kontakta Nokian Tyres för att få deras synpunkt. De borde vara intresserade. Kanske får du både svar och någon kompensation.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nokian är säkert också intresserade av däcken, dom skulle av numret på däcket få ut mycket information som vid vilken maskin däcket är byggt, vem har stått vid maskinen, material och om det är fel på just den serien osv. Men det är något som aldrig vi får veta något om, det brukar vara väldigt hemlig och tystas ner fort.
Men förvånande att en bilägare åker så länge när däcken ser ut så!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag gissar att däcken utsatts för en stark kemikalie.
Kanske avfettning eller outspätt rengöringsmedel som fått sitta kvar utan att spolas bort.

Jag har sett att stakt rengöringsmedel pajjade gummit på vindrutetorkare en gång.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag gissar att däcken utsatts för en stark kemikalie.
Kanske avfettning eller outspätt rengöringsmedel som fått sitta kvar utan att spolas bort.

Jag har sett att stakt rengöringsmedel pajjade gummit på vindrutetorkare en gång.
Har vart med om samma. Torkarna blev vågiga av avfettning. Bara kasta.

Däck ska man nog undvika att avfetta. Skadar nog materialet.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det var det värsta jag sett! Då jag har tillgång till däckmaskin för krägning kör jag ofta begagnade däck på våra personbilar och slås då ofta av hur fina väldigt gamla däck kan vara. Så hade ju exempelvis både VW och OPEL samma däck som reserv som sattes på bilarna långt in på 2000 talet. Många bilägare har aldrig tagit ut dessa och nu kan man hitta helt oanvända ofta Firestone eller Continentaldäck som reserv på bilar som skrotas......Dessa är alltid i nyskick inte minsta lilla spricka!
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Bytte husbil i augusti 23 den var tagen i trafik 20 och hade gått 1100 mil när vi köpte den var nybesiktigad veckan innan köpet och vi var medvetna om att däcken inte var bra en massa sprickor i dom körde hem och monterade vinterdäck som nu ska bytas till sommar däck. Frågan är nu vad kan ge sådana skador på sex däck som rullat under 1200 mil sedan nya tillverkade andra halvan 18 chassit tillverkades 19 bilen togs i trafik 20.
Jag är nyfiken om någon kan ge en förklaring eller teori på vad som hänt.
Fabrikat Nokia last index117/115R 235 17C däck tryck 4.8bar när vi hämtade bilen alla sex däck ser ut på detta sätt.
Troligtvis original monterade Knaus 900 5000kg
Naturligt vis ska dessa däck ersättas med nya däck men det blir ett annat fabrikat då.
Har liknande med mina Michelin Agilis. Rejält med torrsprickor.
7,5mm kvar i snitt
 

Bilagor

  • HB1.jpg
    HB1.jpg
    109,4 KB · Visningar: 180
  • HB2.jpg
    HB2.jpg
    114,1 KB · Visningar: 178
  • HB3.jpg
    HB3.jpg
    109 KB · Visningar: 172
  • HB4.jpg
    HB4.jpg
    115,7 KB · Visningar: 180

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
652
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Är skadorna även på insidan?
I så fall kan man nog utesluta både stark sol under lång tid samt avfettningsmedel e.d.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Är skadorna även på insidan?
I så fall kan man nog utesluta både stark sol under lång tid samt avfettningsmedel e.d.
Stark sol borde bara skada tre däck den sida som är mot solen när bilen är parkerad tycker jag avfettnings medel kan ju vara en orsak men bilen var inte överdrivet ren när vi hämtade den.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
652
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Bilen kan ju ha stått parkerad på olika sätt under långa sommarmånader och solen rör sig över dygnet. Men jag menar alltså på insidan av hjulet, den sida som är vänd in under bilen. Den är ju alltid skyddad från sol och även från normal användning av avfettningsmedel etc. Så hur ser insidan ut?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Bilen kan ju ha stått parkerad på olika sätt under långa sommarmånader och solen rör sig över dygnet. Men jag menar alltså på insidan av hjulet, den sida som är vänd in under bilen. Den är ju alltid skyddad från sol och även från normal användning av avfettningsmedel etc. Så hur ser insidan ut?
Jag återkommer efter inspektion jag har inte däcken hemma tyvärr.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Har inspekterat däcken idag och granskat insidan (vänt på dom) dom uppvisar inga sådana tydliga sprickor på insidan så jag lutar mot antingen solskador eller olämplig behandling vid tvätt. Om det är solskador så är ju uv beständigheten dålig om det är rengörings kemikalier vad har man då tvättat med som skadar gummi kan ju inte vara något medel avsett för fordon. Detta är ju spekulationer men faktum är att skadorna finns och jag har aldrig sett något liknande under 50 års bil ägande.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har inspekterat däcken idag och granskat insidan (vänt på dom) dom uppvisar inga sådana tydliga sprickor på insidan så jag lutar mot antingen solskador eller olämplig behandling vid tvätt. Om det är solskador så är ju uv beständigheten dålig om det är rengörings kemikalier vad har man då tvättat med som skadar gummi kan ju inte vara något medel avsett för fordon. Detta är ju spekulationer men faktum är att skadorna finns och jag har aldrig sett något liknande under 50 års bil ägande.
Jag kan ju tänka mej att vanlig petroleumavfettning som inte blir avtvättad kan vara ganska stygg mot gummi?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, såg den här tråden nu och mina förra däck på husbilen av fabrikat KUMHO fick jag byta i förtid för att de var nästan lika spruckna bara på utsidan som Adriamatrix bilder. Jag funderade på varför naturligtvis, men kom inte fram till något bra.
Helt klart kan det inte ha berott på solen för vänstersidan hade fått massor med mera sol som även tidigare däcksomgångar för den sidan står alltid mot solen hemma, i förhållande till högersidan som bara får lite kvällssol i väldigt sned vinkel eller knappt inget alls.
Det fick mig att köpa däcksskydd för sol till vänstersidan, fast som sagt höger helt utan sol, förutom när jag var ute och åkte för då så borde väl den kanske fått 50% av soltiden, men ingen synbar skillnad.... även för lågt däckstryck med för mycket "massage" av däckssidor borde ju synas på insidan.
Det enda som sidorna möjligen har gemensamt efter fundering är däcksglans efter en och annan extra uppfräschning och den vätskan har ju aldrig hamnat på insidan av däcken, men i lika mängd även på utsidan av de högra däcken i mest skugga.... Men den påstås väl vara bra för däcken, eller ??

Vet ej alls :msn_dontknow:. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skrev detta till Nokian:

Hej,
I husbilsklubben.se finns det en forumtråd med foton av sex st förstörda Nokian däck. Ingen kan förstå vad som orsakat detta som visas på bilderna.

Skulle någon av eratekniker kunna ta en titt och bidra med kunskap?
Här är en länk till tråden (öppet forum).
 
Toppen