• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Debatt i ST om Sundsvalls kommun ska anordna centrala ställplatser

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tyvärr kan jag inte dela texterna då de kräver abonnemang på Sundsvalls Tidning och jag vill inte bryta reglerna om otillbörlig spridning. Men kortfattat så nämnde de lokala Moderaterna (som del i en längre debattartikel) ett förslag om att anlägga centrala året-runt-ställplatser i Sundsvall för att gynna besöksnäringen.
Länk (kräver abonnemang):


Det tog inte många dagar innan signaturen "Nej till konkurrenssnedvridning" svarade väldigt kritiskt till att kommunen inte ska ge sig in och konkurrera med campingägare och andra entreprenörer inom besöksnäringen.
Länk (kräver abonnemang):

Får se om det kommer fler inlägg i den debatten.

Kanske Husbilsklubbens ordförande skulle kunna skriva ett svar utifrån husbilsägarnas perspektiv?

Jag är generellt emot att det offentliga ska in och konkurrera med privata sektorn. Men i detta fall är det ju kommunen som sitter på bra mark och parkeringar centralt. Och eftersom de privata entreprenörerna i Sundsvall inte fattat hur behovet av ställplatser ser ut (man vill få in oss i hotellrum eller minigolf-campingar utanför stan) så är jag faktiskt beredd att hålla med politikerna här.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.791
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Kommunen slal ikke lave konkurrenceforvridende tiltag. Men de SKAL lægge til rette for ALLE erhverv, ikke kun campingnæringen.
Det betyder at de skal sikre omsætning også i forretninger, restauranter, museer m.m. Og det skal de gøre ved at der er parkeringsmuligheder for alle fordontyper. Og altså og p-båse der er store nok til husbiler
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag tycker det är en god ide att kommuner/kommunala bolag (som oftast har tillgång till bästa marken/platserna) bygger och driver ställplatser. I grund och botten handlar det om en vettig samhällstjänst, om än till en liten grupp medborgare, där kommunen redan har kompetens och infrastruktur i form av maskinpark, personal mm för att sköta ställplatsen effektivt.

Vi vill väl dessutom bort från hela den här cirkusen med dyra, dåliga och icke-centrumnära campingar?

Mer konkurrens inom hobbyn är alltid bra, oavsett vem som utför tjänsterna folk vill köpa. Om inte annat skapar det ett större urval för oss användare.
Ideologiskt kan man kanske ha synpunkter, men det kan man ju ta i en annan diskussion.
 
Toppen