F
F.d. 10432
Guest
Sv: Debatt i Lysekil
För oss handlar det om att påverka kommunerna. De husbilsresenärer som besöker Sotenäs har knappast rösträtt i kommunen och innebär därmed inga röster i nästa kommunval. För husbilsägarna i kommunen är kanske ställplatser hemmavid inte det mest prioriterade.
Vi resonerar i denna tråd utifrån antagandet att kommunen prioriterar lokala affärsmän, dvs campingägarna. Vi kanske borde satsa på de andra affärsmännen, de som driver butiker inom olika brancher, restuaranger, daglig service, reparerar bilar.... De är mångfallt fler.
Vi borde kunna göra en del för att övertyga dem. Ett argument är att visa hur mycket pengar vi använder när vi är ute och reser. Vad vi köper i mat, kläder, prylar mm, vad lägger vi på restaurangbesök, hårvård...... Man kan t.ex. titta på den argumentation som gjort Göteborg till en stor "eventstad". Där har besökarnas övriga utgifter och vad det tillför Göteborg varit en viktig faktor.
Vad vet vi om husbilsresenärers utgifter. Vad betyder det ekonomiskt för en ort om det i genomsnitt står fem husbilar på en bra ställplats tre månader varje år? Det borde vara centrala uppgifter för att övertyga andra lokala affärsmän att ifrågasätta campingägarna hos kommunledningarna.
Hur mycket har styrelsen gjort angående statistik över husbilsåkares konsumtion under sina resor? Vad kan utläsas ur officiell statistik? Konsumtionsmönster och kostnader för det kanske kan vara ett ämne för en medlemsundersökning? Ett annat alternativ kan vara att försöka plantera det som ett examensuppsatsämne (det blev ett lång ord) vid något lämpligt universitet eller högskola. Vem vet det kanske redan finns en sådan uppsats, vi har ganska många turistutbildningar vid olika högskolor, men har vi kollat det?
Det blev många frågor och få svar men det är kanske där vi måste börja.
Björn i
För oss handlar det om att påverka kommunerna. De husbilsresenärer som besöker Sotenäs har knappast rösträtt i kommunen och innebär därmed inga röster i nästa kommunval. För husbilsägarna i kommunen är kanske ställplatser hemmavid inte det mest prioriterade.
Vi resonerar i denna tråd utifrån antagandet att kommunen prioriterar lokala affärsmän, dvs campingägarna. Vi kanske borde satsa på de andra affärsmännen, de som driver butiker inom olika brancher, restuaranger, daglig service, reparerar bilar.... De är mångfallt fler.
Vi borde kunna göra en del för att övertyga dem. Ett argument är att visa hur mycket pengar vi använder när vi är ute och reser. Vad vi köper i mat, kläder, prylar mm, vad lägger vi på restaurangbesök, hårvård...... Man kan t.ex. titta på den argumentation som gjort Göteborg till en stor "eventstad". Där har besökarnas övriga utgifter och vad det tillför Göteborg varit en viktig faktor.
Vad vet vi om husbilsresenärers utgifter. Vad betyder det ekonomiskt för en ort om det i genomsnitt står fem husbilar på en bra ställplats tre månader varje år? Det borde vara centrala uppgifter för att övertyga andra lokala affärsmän att ifrågasätta campingägarna hos kommunledningarna.
Hur mycket har styrelsen gjort angående statistik över husbilsåkares konsumtion under sina resor? Vad kan utläsas ur officiell statistik? Konsumtionsmönster och kostnader för det kanske kan vara ett ämne för en medlemsundersökning? Ett annat alternativ kan vara att försöka plantera det som ett examensuppsatsämne (det blev ett lång ord) vid något lämpligt universitet eller högskola. Vem vet det kanske redan finns en sådan uppsats, vi har ganska många turistutbildningar vid olika högskolor, men har vi kollat det?
Det blev många frågor och få svar men det är kanske där vi måste börja.
Björn i