• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Debatt i Lysekil

F

F.d. 10432

Guest
Sv: Debatt i Lysekil

För oss handlar det om att påverka kommunerna. De husbilsresenärer som besöker Sotenäs har knappast rösträtt i kommunen och innebär därmed inga röster i nästa kommunval. För husbilsägarna i kommunen är kanske ställplatser hemmavid inte det mest prioriterade.

Vi resonerar i denna tråd utifrån antagandet att kommunen prioriterar lokala affärsmän, dvs campingägarna. Vi kanske borde satsa på de andra affärsmännen, de som driver butiker inom olika brancher, restuaranger, daglig service, reparerar bilar.... De är mångfallt fler.

Vi borde kunna göra en del för att övertyga dem. Ett argument är att visa hur mycket pengar vi använder när vi är ute och reser. Vad vi köper i mat, kläder, prylar mm, vad lägger vi på restaurangbesök, hårvård...... Man kan t.ex. titta på den argumentation som gjort Göteborg till en stor "eventstad". Där har besökarnas övriga utgifter och vad det tillför Göteborg varit en viktig faktor.

Vad vet vi om husbilsresenärers utgifter. Vad betyder det ekonomiskt för en ort om det i genomsnitt står fem husbilar på en bra ställplats tre månader varje år? Det borde vara centrala uppgifter för att övertyga andra lokala affärsmän att ifrågasätta campingägarna hos kommunledningarna.

Hur mycket har styrelsen gjort angående statistik över husbilsåkares konsumtion under sina resor? Vad kan utläsas ur officiell statistik? Konsumtionsmönster och kostnader för det kanske kan vara ett ämne för en medlemsundersökning? Ett annat alternativ kan vara att försöka plantera det som ett examensuppsatsämne (det blev ett lång ord) vid något lämpligt universitet eller högskola. Vem vet det kanske redan finns en sådan uppsats, vi har ganska många turistutbildningar vid olika högskolor, men har vi kollat det?

Det blev många frågor och få svar men det är kanske där vi måste börja.

Björn i

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej på er.
Jag ringde till Sotenäs kommun pratade med Kommun chefen och frågade hur blir det på Guleskär i år?
Jag presenterade mig.Ja ha är det du nu igen det är bara du som ringer och inte kan nöja dig med vad vi tar för beslut i kommunen.På frågan om priset vad kommer det att kosta i år
Svarade han det är campingarna som sätter priset det har kommunen inget med att göra.
Borde inte det ligga i kommunens intresse att priset är vettigt och ha ett ord med i laget ni äger ju en del av marken så ni borde ju ha något att säja om priset tyckte jag men det höll han inte med om.
Jag på talade vikten av turistbesökande i Kungshamn borde vara viktigt för affärer och dyligt.
Han brydde sig inte ett dugg om husbilsfolket vi har tillräkligt med turister här på sommaren så några husbilar till och ifrån betyder inget var hans svar.
Fick ett SMS i skrivandet stund det blir samma koncept som förra året på Guleskär.
Det fungerade så bra tycker Kommun chefen.Pratade med Sotenäs kommunalråd Mats Abrahamsson han ville att någon från HBK styrelse hörde av sig för ett möte med komunnen vad vi som Husbils ägare vill ha för att vi skall trivas tillsammans.Mats förstod att vi inte är intresserade att stå på campingarna med allt vad de erbjuder.
Priset skall regleras efter vad standarden är på platsen var vi eniga om.

2179:msn_embarrassed::msn_fingerscrossed:
R Persson

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man får tänka på att man inte representerar HBK vid sådana kontakter. Det är lätt att man gör HBK en björntjänst!

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Man får tänka på att man inte representerar HBK vid sådana kontakter. Det är lätt att man gör HBK en björntjänst!
Ja det är rätt vad jag menar med detta är en passning till toppen i HBK och Lasse Larsson att någon därifrån ta ett snack med berörda kommuner.
Men viktigast är att den utvalde redovisar vad man kom fram till så vi vet att våra ansträngningar ger resulltat.:msn_fingerscrossed:
2179
:msn_wink:

Senast ändrad:
F

F.d. 10432

Guest

Reidars initiativ är ju utmärkt och kommunen kanske borde få ytterlligare några samtal i samma fråga. Sedan är kanske Sotenäs en kommun som under några sommarveckor knappast behöver så många fler turister. Men vi husbilsresenärer skulle kunna förlänga säsongen en del för kommunen.Många av oss är pensionärer och inte bundna av några veckors sommarsemester.

Bohuslän på hösten när nästan alla andra turister åkt hem är fantastiskt. Det upplevde jag på den tiden jag seglade genom ett hösttomt kustlandskap och det har jag upplevt som bilresenär på senare år. Vid den tiden på året behöver både kommunen och affärerna fler kunder. Det är kanske en del av sättet att hantera Sotenäs kommun och en del andra kustkommuner.

Jag förutsätter att kommunen inom några dagar får ett telefonsamtal från HBKs styrelse, om det inte redan skett. Det vore trevligt om den uppringande styrelsemedlemmen gav en kort resume av samtalet på forumet.

Björn i

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

När vi ändå håller på med ställplatser i Lysekils kommun, så tycker jag att vi borde ta upp ett resonemang om Basteviksholmarna som är en alldeles utmärkt ställplats.
Jag är medveten om att det är mark som ägs av kommunen och i dagsläget arrenderas av ett företag, och jag är också medveten om att Knarrevik har skrivit ett brev, som vi också har fått ett svar på.
Om jag minns rätt så var företaget inte negativa till att i framtiden ta emot husbilar.
För att skynda på ett sådant beslut så skulle man från klubbens sida kunna erbjuda hjälp med planering samt att klubben skänker en servicestation som kan kopplas till det kommunala nätet.
Detta kan ju vara ett sätt att skynda på ett beslut som jag tror att många i klubben skulle uppskatta.
Jag ställer gärna upp, för att tillsammans med kommun och företaget diskutera fram lösningar och förslag till en ställplats vid Basteviksholmarna.

/Bosse

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Reidars initiativ är ju utmärkt och kommunen kanske borde få ytterlligare några samtal i samma fråga. Sedan är kanske Sotenäs en kommun som under några sommarveckor knappast behöver så många fler turister. Men vi husbilsresenärer skulle kunna förlänga säsongen en del för kommunen.Många av oss är pensionärer och inte bundna av några veckors sommarsemester.

Bohuslän på hösten när nästan alla andra turister åkt hem är fantastiskt. Det upplevde jag på den tiden jag seglade genom ett hösttomt kustlandskap och det har jag upplevt som bilresenär på senare år. Vid den tiden på året behöver både kommunen och affärerna fler kunder. Det är kanske en del av sättet att hantera Sotenäs kommun och en del andra kustkommuner.

Jag förutsätter att kommunen inom några dagar får ett telefonsamtal från HBKs styrelse, om det inte redan skett. Det vore trevligt om den uppringande styrelsemedlemmen gav en kort resume av samtalet på forumet.

Björn i
Hej igen
Pratade med Lysekils och Sotenäs kommunalråd de har en dialog om gemensama prisättningar i kustkommunera.
men det rimmar illa med skillnaderna mellan en parkering som på Guleskär utan toa-vatten och tömmnings möjligheter med det som Lysekil erbjuder.
Viktigt var att vi var eniga om vad det får kosta.Helt beroende på vad som erbjuds skall sätta priset TEX
Om priset är 150kr för el-vatten-toa-tömningsmöjligheter.
Vad är då skäligt för endast en parkering 50kr??????????????
Men nu sitter ju Sotenäs kommun i knät på campingägarna trots att en del som campingägarna förfogar över är kommunal mark.
Där borde kommunen lägga in sitt veto mot oskäliga kostnader men kommunen har ju sålt sig till campingarna och låta dem ta betalt även på deras mark.
Den biten borde varit avsedd som kommunal parkering eller hur?Men då blev det ju som en tjänsteman i kommunen sa det är ju synd om campingarn de har ju stora kostnader
så vi i kommunen tycker att vi vill hjälpa till.
Helt klart är att Sotenäs kommun spelar under täcket med 2 av ortenscampingar.Men vad tycker de övriga campingägarna skulle vara kul att veta eftersom samtliga är medlemar i HBK.

Ja så lätt är det att smita från sitt ansvar:msn_fingerscrossed: 2179

Senast ändrad:
F

F.d. 50042

Guest

Eftersom kommunen inte anser att husbilsfolket är i majoritet och kan ifrågasettas, så lämna Sotenäe kommun i ett år , och låt dem i efterhand se vad som har hänt. Hur mycket klagar handlarna på att inte de köpstarka husbilsägarna kommer och köper havskräftor, krabbor, ostron och andra havets läckerheter.

Undvik Sotenäs ett år och se vad som händer.

Boose Bohuslänning sedan 1502!

Toppen