• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Debatt i Lysekil

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Debatt i Lysekil

Bra artiklar men jag undrar vilka ställplatser Assar Åberg besökt! Under min senaste resa i Tyskland, Frankrike i våras så låg inte prisnivån på 100-150/ natt. Den var under 10 nätter mellan 0-120kr/natt, det känns ju onödigt att att hjälpa till och dubbla avgifterna mot Europa.

En som gärna betalar men rätt pris, Torbjörn

PS Vad tycker ni andra? Har jag rätt eller fel? DS

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tror Löfgren att kommunen tjänar på att båtuppläggningsplatsen står tom under sommaren? Jag tycker fortfarande att resonemanget är ologiskt och synnerligen korkat! Det är inget tvivel om att han talar i egen sak.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Kanske han har lite otur när han tänker. Vi var till Lysekil på semestern och stod parkerade utanför fiskaffären nere i båthamnen och handlade räkor och annat. Fin plats att stå uppställd på och priset 40 sek betalade vi utan elanslutning. Det är väl så en ställplats ska vara, inte behöver det finnas varken el eller vatten för det finns ju i husbilen. Det viktiga är att platsen har gångavstånd till restauranger och affärer.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Exakt just så är det vad jag söker, en parkeringsplats att stå på när centrum. Tillgång till tömning av toa o gråvatten samt färskvattenpåfyllning någonstans i kommunen, inte nödvändigtvis precis vid ställplatsen. Toa o dusch har jag i bilen, behöver heller ingen ström. Ställer man inte högre krav än så är det lättare för kommunerna att anordna bra ställen att parkera på.

/Ludde

sonyLT

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Åkte runt Moseldalen Tyskland i April 2011 kostade överallt 5-6 euro på ställplatser endast Köln 8 euro. Extra för el 1euro och vatten 1euro
Många ställen gratis i Tyskland

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I tyske lister over Stellplatz er det ofte en prisindikasjon, gratis - 1-5 Euro, mindre enn 10 og DYRE plasser (mer enn 10 euro). De dyre plassene er langs kysten i utpregede badorter med lang hotel-tradisjon og i sentrum av storbyer. Andre steder overlever som regel ikke de som prøver å ta slike priser.
At en må betale for ekstra for el og vatn er normalt, men det er uvanlig i dag med betalning for tømming og vatn koster svært ofte 1 euro for omlag 100 liter der det er betaling for dette. El selges pr. døgn, et antall timer eller pr. kWh avhengig av hvilken teknisk og administrativ løsning som er valgt. Prisene er realistiske, ved fullt uttak i den tid du betaler for blir det moderat dekning av investeringen - de regner med at de fleste ikke tar ut full belastning hele tiden.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Man ska ha i minnet att miljöpartiet vill begränsa användningen av bränsle för att minska miljöpåverkan. Men eftersom detta givetvis inte passar in på hans campingverksamhet så har han troligen vänt det hela till att bli en fråga om kommunens verksamhet. Det handlar nog mest om att han tycker illa om att vi nöjeskör och har det trivsamt med husbilarna. Kan det handla om avundsjuka tro?

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

I Frankrike finns mycket billiga campingplatser, Camping municipal, som tar ett pris på
€ 4 - 10 för att få lika förhållanden som en normal svensk camping, dock med skillnad att varmvatten både i dusch och disk ingår.

Ställplatser allt från € 0-5 på de jag besökt i juni i år. Bara för att ha som jämförelse med de oskäliga priser som tas ut här i landet.

Per-Åke

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Helt enig med dig Per-Åke.

Efter ett flertal resor med husbil runt i Europa blir jag varje gång lika förvånad när jag läser att svenska husbilister tycker det är helt OK att betala 100-200 för en natt på ställplats.

Många är de småorter, inte minst i Tyskland o Frankrike, som erbjuder helt kostnadsfri ställplats, ev med 1 euro för vattenfyllning 100 liter.

Visserligen är minnet begränsat men jag kan inte minnas att vi betalat över 10 euro någon enda natt på ställplats, de allra flesta är gratisplatser, några få runt 5 euro.

Med den erfarenheten känns det märkligt att tycka det är OK med de prisnivåer som nu diskuteras och införs i Sverige.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag hänger på i resonemanget! Trevlig ställplats med kanonläge alldeles intill Mosel med all tänkbar service! Även förbipasserande kunde tömma och fylla m.m. för en rimlig peng! Husbilskalle och vi var där i mars så vädret var inte så bra men det var hyfsad fart på krogen ändå med mycket rimliga priser, god mat och gott vin! Mycket trevligt!

stpl 1.jpg

stpl Mosel.jpg

Jappe

Senast ändrad:

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Debatten i Lysekil gäller också i mycket Sotenäset, HBK 2179 lillian och reidar har bidragit till debatten med en insändare till Lysekilsposten om den inte skulle bli publicerad så kommer den här:

Hej
Läste Lysekils posten insändare angående husbilar. Härligt med en kommun som förstår att turismen är viktigt inte minst för affärsidkare.
I Sotenäs kommun är det tvärt om. De har hyrt ut kommunal mark till en campingägare vilken tar ut 100 kr för endast en parkering.
Kommunen äger en tredjedel av marken resten äger Domsten som hyrt ut sin mark till Johannesviks och Örns campingar.
Om nu en lokal tjänsteman skulle få för sig att hyra ut kommunal mark på ett längre kontrakt kan det bli priser om tidigare var tänkt.
Lågsäsong 150 kr högsäsong 250 kr då tror jag turismen vänder Kungshamn ryggen. Ni som nu sitter och bestämmer i Sotenäs kommun läs hur Lysekils kommun ser på husbils folket där har ni något att lära er.
250 kr kostar det i Hunnebostrand inte 150 kr där kan du tömma vad du behöver men på Guleskär finns inget annat än ett sopkärl.Märk väl inte en enda person bil står parkerad på Guleskär det kan ju vem som helst begripa med en kostnad på 80 kr per dygn.
Märkligt skylten långtidsparkering står kvar hur kan kommunen låta det ske? 80 kr x 30 dagar 2400 kr som går rakt till ett par campingar det är ju en orimlig kostnad endast för att ställa bilen.
Detta vill vi att våra politiker tar en titt på igen.
Hoppas på ett svar i tidningen.
mvh//Reidar Persson

För övrigt kan väl sägas att kommunrådet i Lysekil verkar vara en vettig person.

F

F.d. 24336

Guest

Hej på er

Vi har stått i Lysekil också vid fiskaffären. Helt ok tycker jag men jag kan tänka mig att betala en liten slant om man inte använder el och toa..20 -30 kr helt ok..om man skall ha el m.m.m så kan man betala en 100 lapp....

Så tycker vi:msn_wink:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Ja så är det campingägare vill ju ha in husbilarna utan erbjuda det vi vill ha.
Som vi alla är eniga om behöver vi inte lekplatser gungor bollplaner.
Vi vill ha en plats där vi lite äldre kan njuta av tillvaron nära till centrum så vi får lite motion när vi kan gå till affären.
Borde inte Sotenäs politiker tänka om med Guleskär och inte tycka synd om Johannes viks och Örns Campingar.
2179:msn_fingerscrossed:

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo vadå Lysekil!
Det gäller över allt, på tryckning på dom som har något att säga till om inom kommunerna.
Nä det gäller att få igång servisen redan nu, för vad jag vet så blir vi H-bilsfolket fler för varje år som går!
Visst skall vi betala för oss till en skälig kostnad ( se t.ex. Tyskland), men visst för oss båtägare (eller Aktiebolaget i Limhamns småbåtshamn) så sitter 200 kr / dygn bra för en husbil, visserligen bakom ett "dass" med el, vatten, dusch, toa men "200" m till toa tömning, var man gör av "gråvattnet vet ej, jo det var "bara" 200 kr/dygn.
Visst skulle jag skrivit till berörda m.!!!!!!!! eller affärsidkarna i Limhamn.
Mvh. "Ps" vadå gratis internet "Ds"

Toppen