• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 DCHOUSE 12V 165Ah LiFePO4 litiumbatteri

Klas & Emelie

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
32606
Medlemskap
2025
Fritidsbatteriet är kass! Kanske dags för lifepo4
Finns mängder med litiumbatteri på lågprismarknaden. Sett flera trådar med nöjda köpare här.

Vad tror ni om detta?
https://amzn.eu/d/2cwip3S

Sambon är rädd för brandrisk, är stålhöljet en falsk trygghet?
Storleken passar perfekt i vår husbil. Har idag endast ett mindre fritidsbatteri från biltema.
Sedan vi köpte husbilen har jag även monterat solceller.
Nordmax 180w ( finns plats för fler, men kräver ny större regulator)
Epever DuoRacer 10A
DcDc Renogy 20A

Tips å tankar mottages tacksamt

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Angående brandrisken så bör ni inte vara oroliga den typ av litium som dessa batterier är uppbyggda av är annorlunda än ex dom batterier som finns i typ kick bike och hoverboard som man läst att dom tar eld vid laddning.
Har själv installerat ett DChouse på 200 Ah jag hoppas att det håller vad det lovar, innan hade jag ett från Redodo mini på 100 ah funkade alldeles utmärkt, det är inte alltid att dyrare är bättre. dom som säljer dom dyrare vill bara att du ska tro att deras är bättre..

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Med egna erfarenheter av kinesisk tillverkning så är det ganska ofta att "lågpris" är sådant som inte passerat funktionstesterna för de sk. kvalitetstillverkarna. Batterierna kasseras inte utan hamnar på en annan lina där de etiketteras med något annat fabrikat. Batterierna behöver inte vara kassa för normalt fritidsbruk men jag håller mig borta från dem.

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Med egna erfarenheter av kinesisk tillverkning så är det ganska ofta att "lågpris" är sådant som inte passerat funktionstesterna för de sk. kvalitetstillverkarna. Batterierna kasseras inte utan hamnar på en annan lina där de etiketteras med något annat fabrikat. Batterierna behöver inte vara kassa för normalt fritidsbruk men jag håller mig borta från dem.
Hej, ja ingen kan garantera vad ett batteri innehåller om cellerna är kontrollerade eller ej, men man måste också tänka på vad priset är, jag betalade ca 3850kr för mitt DChouse 200 Ah men ett liknande batteri som kanske kostar mellan 15000 till 20000 bättre det är ju ingen som vet dom kanske också innehåller begagnande celler. det är en konstig teori att bara för att ett batteri är billigt så är det ett kasst Kina batteri, men som sagt framtiden får utvisa vad som är sant eller ej.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag hade ett sk kvalitetsbatteri från en av de stora inhemska leverantörerna. Där rasade elektroniken efter 4 år. Batteriet hade 5 års s k Pro Rata garanti, dvs en garanti med 20% nedräkning vart annat år, så efter 4 år var det nedräknat med 80%. Mao skulle jag få 20% i ersättning. Forsbergs gick dock föredömligt in och ersatte mig med ett nytt Sunlux batteri.

Skulle jag själv bekostat batteribytet, hade jag inte tvekat att köpa något av de kinesiska lågprisbatterierna som beskrivits i olika trådar här på HBK. Jag har, efter inspiration av bl a Peter K, följt Will Prowse Youtube videos, där han testar och bryter upp olika LiFePo4 lågprisbatterier. Ofta med imponerande resultat!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag hade ett sk kvalitetsbatteri från en av de stora inhemska leverantörerna. Där rasade elektroniken efter 4 år. Batteriet hade 5 års s k Pro Rata garanti, dvs en garanti med 20% nedräkning vart annat år, så efter 4 år var det nedräknat med 80%. Mao skulle jag få 20% i ersättning. Forsbergs gick dock föredömligt in och ersatte mig med ett nytt Sunlux batteri.

Skulle jag själv bekostat batteribytet, hade jag inte tvekat att köpa något av de kinesiska lågprisbatterierna som beskrivits i olika trådar här på HBK. Jag har, efter inspiration av bl a Peter K, följt Will Prowse Youtube videos, där han testar och bryter upp olika LiFePo4 lågprisbatterier. Ofta med imponerande resultat!
Instämmer, kvaliteten på de såkallade "budget-LFP" har förbättrats väldigt mycket de senaste 5 åren. Will m.fl. kan vi tacka för denna utveckling.

Skulle jag idag köpa ett drop-in så skulle jag definitivt välja ett budget-LFP av erkänd bra kvalitet, och gärna ett som går att öppna.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Sen har jag hört att batteri helst ska vara märkt
Men UN38,3 då är batteri typ testat
För säker transport

UN38.3 är en kritisk internationell säkerhetsstandard vid transport av litiumbatterier. Förenta Nationerna utvecklade den för att reglera säker hantering, förpackning och transport av litiumjon- och litiummetallbatterier, klassificerade som farliga material på grund av deras potentiella risker för brand, explosion eller läckage.

Toppen