• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DC-DC laddare

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
I en husbil är minussidan oftast ihopkopplad mellan bil och bodelsbatterier. Då är det ingen vits med en isolerad DC-DC utan en oisolerad fungerar bra. Även en isolerad fungerar men det blir ingen isolation eftersom minussidan ändå är hopkopplad.
Hoppkopplingen på minussidan är väl enkel att ta bort? Jag kan inte komma på någon enda komponent i bodelens elsystem som skulle vara chassijordad i min bil förutom batteriet och det är ju lätt ändrat om man skulle vilja ha isolerat system.

Edit: Jo, i original har förstås EBL gemensam jord för bil- och bodel. Men den har jag degraderat till enbart säkringscentral.
 

Zappa59

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Piteå
HBK-Nr
33928
Medlemskap
2025
Hoppas denna länk hjälper dig.

Isolerad har separata - poler. Används med fördel om man har känslig elektronik.
Visa bilaga 231053
Hej igen
Jag är ute efter att byta min originalmonterade DC-DC som är inkopplad enligt bild. Jag vill montera en Victron istället då andra prylar jag har är Victron. Tolkar jag det hela rätt att jag ska ha en isolerad?
1698063825851.jpeg
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
677
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej
Kan någon förklara skillnaden mellan isolerade och oisolerade DC-DC laddare?

/Åke
I en husbil där all jord är ihopkopplad spelar det ingen roll vilken typ som används då all "minus" är gemensam. I en båt däremot vill man ha en galvaniskt skild minus emellan "motorsida" och landsströmssida för att minimera galvaniska strömmar som kan orsaka korrosion.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej igen
Jag är ute efter att byta min originalmonterade DC-DC som är inkopplad enligt bild. Jag vill montera en Victron istället då andra prylar jag har är Victron. Tolkar jag det hela rätt att jag ska ha en isolerad?
Visa bilaga 231080
Ja, här har man valt att avskilja fordonets elsystem och byggt ett separat för påbyggnationen.
 
Toppen