• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Imorgon skall jag koppla bort fläkten och reläet och se om detta ändra något...

Varför det inte fungerar nu förstår jag inte för det har ju fungerat en bra tid så som det är kopplad nu...

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Imorgon skall jag koppla bort fläkten och reläet och se om detta ändra något...

Varför det inte fungerar nu förstår jag inte för det har ju fungerat en bra tid så som det är kopplad nu...
Har du kollat att D+ anslutningen på generatorn ser okej ut.
Har laddningslampan lyst någon gång när laddningen strular.
Det finns ett temperatur skydd i boostern för LFP batterier.
Boostern klipper laddningen om temperaturen är +1 grad, återgår vid +3 grader.

Det kan vara att din temperaturgivare inte är okej eller glapp i kabeln etc.
Det är inte helt säker att det går att se ett sånt fel i loggen.
Du kanske kan ställa om tidsintervallen för loggen, fler avläsningspunkter.
Tidskonstanten och tröskelvärdet för temperaturgivaren är antagligen fasta värden och går inte att ställa in.
Tröskelvärdet är lika med hur stor ändring det behövs av temperaturen för att mätvärdet ska ändras. Säg att tröskelvärdet är 2 grader, temperaturen ökar med en grad. Laddaren mäter då fortfarande då fortfarande samma temp. Ökar tempen en grad till, då mäter laddaren att tempen har stigit med två grader.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej igen...

Idag provade jag igen, efter att tagit bort D+ till reläet och fläkten....
Tidigare stängde laddningen av efter ca 2 min.... Nu lät jag motor gå i över 5 min... Och inte en enda gång stängde laddaren ner....

Så det måste varit D+ och allt jag kopplade på, framöver blir det ett lite relä som då kommer att starta fläkt och ett relä....

Bra laddning på tomgång en :spinny::bye:

Tusen tack för alla tips

Och God Jul och Gott nytt år på er alla

Screenshot_20221223_174852_com.victronenergy.victronconnect.jpg

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken....

Tyvärr så fungerade det inte..... Dc-dc laddaren stängde ner igen efter ca 5 min. körning...
Så nu laddar den med bara ca 20A när motorn är igång....
Igår kväll skulle jag köra när det var mörkt, så jag satte på ljuset på bilen.... Då sjönk laddningen till ca 13-14 A.
När jag sen satte på helljuset så sjönk laddningen till ca 7-9A...

Är detta ett tecken på att generatorn kan vara problemet.... Eller?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
En bilgenerator strävar efter att alltid hålla konstant utspänning oberoende av belastning, tex 14,4v. den mäter denna spänning på polskruven B+. Och batteriets laddström av spänningen på batteripolen minus batteriets inre spänning dividerat med inre resistans.
I=U-Ui/Ri
Med andra ord, har du ett spänningsfall mellan polskruv B+ och batteripol (eller på minussidan) sjunker laddströmmen.
För att vara säker på om det är generatorn som är fel på måste man mäta spänningen direkt på generatorn resp battripolerna. Alternativt spänningsfallet mellan +polerna reså minus-polerna. Besvärligt för det måste ske med motorn igång och felet framme! För att komma runt detta kan man ju dra fyra kablar (tunna räcker) till mätpunkterna så det går att mäta bekvämt inne i kupen! Fortfarande besvärligt!
I ditt läge skulle jag nog lossa och göra rent och dra om alla kabelanslutningar på både plus och minus som laddströmmen passerar. Har du IR-kamera eller IR-termometer kan du nog se om det finns någon punkt som blir varm!

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
En bilgenerator strävar efter att alltid hålla konstant utspänning oberoende av belastning, tex 14,4v. den mäter denna spänning på polskruven B+. Och batteriets laddström av spänningen på batteripolen minus batteriets inre spänning dividerat med inre resistans.
I=U-Ui/Ri
Med andra ord, har du ett spänningsfall mellan polskruv B+ och batteripol (eller på minussidan) sjunker laddströmmen.
För att vara säker på om det är generatorn som är fel på måste man mäta spänningen direkt på generatorn resp battripolerna. Alternativt spänningsfallet mellan +polerna reså minus-polerna. Besvärligt för det måste ske med motorn igång och felet framme! För att komma runt detta kan man ju dra fyra kablar (tunna räcker) till mätpunkterna så det går att mäta bekvämt inne i kupen! Fortfarande besvärligt!
I ditt läge skulle jag nog lossa och göra rent och dra om alla kabelanslutningar på både plus och minus som laddströmmen passerar. Har du IR-kamera eller IR-termometer kan du nog se om det finns någon punkt som blir varm!
Hej Göte...

Jag kollade vis mina appar, en kännare sitter på startbatteriet och den andre är Wictrons smartshunt som också mäter spänningen på startbatteriet dc-dc generator ingång.
Så den förlust jag får är mellan startbatteriet och dc-dc laddaren...
Hoppas denna mätning är ok.... Eller har jag gjort det för enkelt för mig...?

Jag kör motorn på tomgång..

Här är värden vid helljus på

Screenshot_20230110_135152_com.victronenergy.victronconnect.jpg

Screenshot_20230110_135139_com.habakom.intAct.jpg

Förlust i kabel mellan batteriet och dc-dc laddaren är 0.25v..... Bra?

Nästa inlägg visar förlusten vid halvljus..

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det skadar inte att kolla upp jordflätan mellan chassit och motorn, smuts och oxid.
Även minus anslutningen från startbatteriet till chassit, även där smuts och oxid.
Brytaren/automatsäkringen för norsk reset som du har monterat kan också fela.
Vad händer med spänningsfallet vid startbatteriet om du kopplar bort bodelsbatteriet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
För mej känns det spontant att problemet är före startbatteriet, det borde vara högre spänning i startbatteriet med motorn igång,
minst 13,8 max 14,8V vid laddning, kolla +/- kablage mellan startbatteri och motor/chassi.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Lat som jag är, så provar jag det enklaste först :yes:
Så jag beställde en ny dc-dc booster på 60A.... Men det verkar som om det tar tid innan jag får den.. :(

Så ikväll kunde jag inte vänta längre.... Så jag ökade hastigheten till halvfart. :swoon:.. Och tog tag i nästa steg för att hitta felet...
Krypa under bilen och mäta fram och tillbaka kände jag absolut inget för... Så då blev det att koppla bort en Kina produkt... Det automatiska relä på 60A som jag också använder för norsk återställning av boostern..
Men när jag höll på så råkade jag klippa en 16mm² kabel som inte skulle klippas :eek:.... Detta gav mig en himla massa extra jobb :swoon:
Men hur som helst så blev det nu ca 2 tim jobb... Inkl borttagande av reläet..
När allt var klart och även D+ var inkopplad så är kl här lokal tid 22:30...
Och om jag skall få någon god sömn i natt så ville jag ju kolla om det fungerar nu...
Tidigare bröts laddningen efter 2-5 min... Så jag startar motorn och låter den gå på ca 1000rpm....... Inget händer :msn_cry: inte ens en kortslutning :swoon:
Jag tittar på appen.... Det laddar med 2.45A.... Och tror att det är solpanelerna som laddar.. :swoon:...
Så jag skall precis till att stänga av motorn..... Då ser jag hur A stiger först sakta och snart snabbare... För att stanna vid 46-47A laddning...
Okej... Nu kör vi först 2 min, sen blev det 5 min.... Och efter 10 min och det laddar fortfarande så stängde jag av motorn...
Ganska så nöjd :yes:... Och inser att jag kanske sitter snart här med två väl fungerade booster.. :swoon::twitcy:

Jag tycker att jag försöker göra mitt liv enkelt.... Men ibland kan jag undra om det är värt ekonomiskt :twitcy:

Okej.... Jag måste nog ändå köra några mil innan jag vågar säga hej från andra sidan bäcken... :bye:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Lat som jag är, så provar jag det enklaste först :yes:
Så jag beställde en ny dc-dc booster på 60A.... Men det verkar som om det tar tid innan jag får den.. :(

Så ikväll kunde jag inte vänta längre.... Så jag ökade hastigheten till halvfart. :swoon:.. Och tog tag i nästa steg för att hitta felet...
Krypa under bilen och mäta fram och tillbaka kände jag absolut inget för... Så då blev det att koppla bort en Kina produkt... Det automatiska relä på 60A som jag också använder för norsk återställning av boostern..
Men när jag höll på så råkade jag klippa en 16mm² kabel som inte skulle klippas :eek:.... Detta gav mig en himla massa extra jobb :swoon:
Men hur som helst så blev det nu ca 2 tim jobb... Inkl borttagande av reläet..
När allt var klart och även D+ var inkopplad så är kl här lokal tid 22:30...
Och om jag skall få någon god sömn i natt så ville jag ju kolla om det fungerar nu...
Tidigare bröts laddningen efter 2-5 min... Så jag startar motorn och låter den gå på ca 1000rpm....... Inget händer :msn_cry: inte ens en kortslutning :swoon:
Jag tittar på appen.... Det laddar med 2.45A.... Och tror att det är solpanelerna som laddar.. :swoon:...
Så jag skall precis till att stänga av motorn..... Då ser jag hur A stiger först sakta och snart snabbare... För att stanna vid 46-47A laddning...
Okej... Nu kör vi först 2 min, sen blev det 5 min.... Och efter 10 min och det laddar fortfarande så stängde jag av motorn...
Ganska så nöjd :yes:... Och inser att jag kanske sitter snart här med två väl fungerade booster.. :swoon::twitcy:

Jag tycker att jag försöker göra mitt liv enkelt.... Men ibland kan jag undra om det är värt ekonomiskt :twitcy:

Okej.... Jag måste nog ändå köra några mil innan jag vågar säga hej från andra sidan bäcken... :bye:
Det kanske var relät som hade gått sönder. Kontinuerlig last runt ca 50A kan ha varit högt. Om jag minns rätt så har du råkat ut för något liknande att ett kraftigt relä har gått sönder.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Det kanske var relät som hade gått sönder. Kontinuerlig last runt ca 50A kan ha varit högt. Om jag minns rätt så har du råkat ut för något liknande att ett kraftigt relä har gått sönder.
Det stämmer men det var när jag hade bms123.... Då fick jag problem med mitt 200A relä.
Men nu har jag Daly bms och reläna sitter nu inbyggda i Bms'en....
Denna gång verkar det vara automat säkringen på 60A som inte håller, tyvärr går den inte att öppna för att se vari problemet ligger...
Jag har svar på fredag om det var automat säkringen som strulade då jag skall köra ca 25km till mitt fiskeställe..
Så just nu kan jag bara anta att det var den...

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Idag har jag kört iväg för att fiska calamari.... Och då fick jag möjligheten att se om boostern fungerar ua....
Tyvärr så stängde den ner igen....

Nu har jag ju tagit bort flera misstänkta felkällor.... Och ändå fortsätter problemet.... Så nu kan det ju bara vara boostern eller generatorn...

Jag hämtade min nya 60A booster i dag, jag skall se om jag får tid över så jag kan montera den i helgen....

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Tack för alla tips....

Men ibland är det bra att lyssna på sin kropp, tex att inte krypa under hb och kolla alla kablar.. Mm.
Utan gör det enkelt... ;)

Idag demonterade jag Regony'n och monterade in den nya Regony dc-dc booster på 60A...

Hur resultatet blev kan ni se härunder...

Nackdelen är att den skapar mycket värme... Och dränerar startbatteriet...

Min nya solarregulator får fixa detta då den kan ladda två batterier...
Men jag får nog sätta in ett relä som stänger av laddningen när den nya boostern laddar.. Så den inte "stjäler" laddningen till startbatteriet...

Screenshot_20230114_101421_com.victronenergy.victronconnect.jpg

Screenshot_20230114_102327_com.victronenergy.victronconnect.jpg

Screenshot_20230114_101645_com.habakom.intAct.jpg

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Ajaj... inte bra, är detta rätt, ska din nya regulator fungera så?,
nu har du ju fått ett skadat startbatteri p.g.a den.
Ja tydligen... Jag tittade på en Youtube

Där förstod han inte varför det finns en LC+ ingång.... Som jag ser det så är den till för att inte tömma startbatteriet.
Antagligen slår man på den manuellt och då går boostern ner och laddar bara 30A.
Just nu är min inte inkopplad utan jag vill se hur det fungerar först.

Det hade ju varit fiffigt om boostern gick ner i laddning när startbatteriet har sjunkit till ett viss volt ..

IMG_20230114_145626.jpg

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Där förstod han inte varför det finns en LC+ ingång.... Som jag ser det så är den till för att inte tömma startbatteriet.
Antagligen slår man på den manuellt och då går boostern ner och laddar bara 30A.

Det hade ju varit fiffigt om boostern gick ner i laddning när startbatteriet har sjunkit till ett viss volt ..

Visa bilaga 226412
Ok,
Ja absolut, som den Renogy vi har, min startar när startbatteriet har 13,4V under den spänningen tar den inget från startbatteriet, däremot laddar den startbatteriet från solpanelerna då.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026

Visa bilaga 226412
Har du kollat om det är spänning på D+ kabeln till DC/ DC laddaren när tändningen är av.
Mät gärna när solcellerna laddar. Det kan vara nått knas ihop med dom och D+.
Om det är konstant spänning på D+ när tändningen är avslagen kommer startbatteriet att tömmas. Vad jag förstår är din laddare enbart D+ styrd och inte spänningsstyrd.

Toppen