• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dax att sätta campingmaffian på plats

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Nu tycker jag det har gått för långt. Dags att sätta campingmaffian på plats och de kommuner som trixar med lagstiftningen och försöker tvinga in oss på campingplatser. Har nu rest runt i de flesta västeuropeiska länder och där är vi verkligen välkomna.

Min ide är att göra som franska lastbilsförare gör när dom tycker det är för tokigt. Vi samlar ihop ett gäng som rullar in i t ex Båstad. Stannar där tills vi fått genomslag i värdspressen med våra intryck av den svenska campingmaffian. (inkl korrupt kommuner.)

Vi kan ju börja lite försiktigt så att tredje man inte blir drabbad men om inte det hjälper så kör vi på i full skala. Självklart ska aktionen gå lagligt till.

Nu ska korruptionen mot husbilsåkare bort!!!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Vad skulle hända om man i kraft av våran sammanslutning väljer ut en komun där campingägarna verkar vara extra aggresiva och vi i princip bojkottar denna komun som resmål i princip totallt?

Samt viktigast av allt att det går ut en skrift till berörda köpmansförening om denna åtgärd!
Då flyttar man slaget från oss till ett sk. Fullskaligt inbördeskrig i peningens tecken......
Utan tvekan har vi en grym genomslagskraft, men sen är ju den stora frågan om detta forum är den rätta platsen för såna aktioner?
Det har iaf inte jag en susning om!!!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Kenth (R)

Det är lite för mycket krig i världen för att jag ska ge mig ut bland kommunerna på korståg.

Det är nog bättre att skita i de kommuner som inte vill ha oss. Vi åker där vi är uppskattade istället.

I våran förening är det nog bättre att styrelsen bestämmer marchtakten i våran dialog med kommunerna.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

en lugn sansad protestaktion,,du kan räkna med mej kenth,,ja har ändå hållt på med detta i flera år,,ganska ensam,,

vi tar bort klubbehörighet,,pressen ska vara närvarande,,25-30 bilar??

upplägget fixar du eller?.en privat manifestation i rättvisans tecken,,

hör av dej ifall att,,
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Jag förmodar att du har styrelsen i ryggen för detta tilltag Kenth då du inte någonstans anger att du skriver som privatperson !
Vänligen ange i god tid när du tänker dra igång detta tilltag så man kan plocka bort dekaler och nummer från bilen.
Tror du på fullt allvar att detta skulle gynna husbilsturismen ?
Har inte klubben blivit utskämd tidigare lär du ordna det direkt med detta huvudlösa förslag !
Jag hoppas verkligen att styrelsen inte ställt sig bakom detta idiotiska förslag, det kommer bara att leda till ytterligare låsta positioner.
Den enda framgångsrika vägen är dialog med berörda kommuner och det trodde jag faktiskt du begrep som före detta FN-soldat, en direkt krigsförklaring är den sämsta tänkbara vägen att gå.
Hoppas innerligt att styrelsen sätter stopp för detta tilltag innan någon får för sig att faktiskt göra allvar av detta idiotiska förslag !
Att som revisor i klubben föreslå det här är fullständigt huvudlöst Kenth !
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Kenth 37 grader i Kroatien (du är väl där) blev för varmt för hjärnan, så det sunda förnuftet smälte bort. Håller med Jeppkungen. Värmen kan spela oss alla ett spratt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Nu tycker jag det har gått för långt. Dags att sätta campingmaffian på plats och de kommuner som trixar med lagstiftningen och försöker tvinga in oss på campingplatser. Har nu rest runt i de flesta västeuropeiska länder och där är vi verkligen välkomna.

Min ide är att göra som franska lastbilsförare gör när dom tycker det är för tokigt. Vi samlar ihop ett gäng som rullar in i t ex Båstad. Stannar där tills vi fått genomslag i värdspressen med våra intryck av den svenska campingmaffian. (inkl korrupt kommuner.)

Vi kan ju börja lite försiktigt så att tredje man inte blir drabbad men om inte det hjälper så kör vi på i full skala. Självklart ska aktionen gå lagligt till.

Nu ska korruptionen mot husbilsåkare bort!!!

Kenth, blir rädd när jag ser hur många tack, hur många som hurrar för ditt upprop!

Vadå "Campingmaffia"? Det finns en grupp företagare som är rätt duktiga på att få fram sitt budskap, värna om sin business, men varför använda ord som maffia... Kenth, då vet du inte vad maffia är!

Det finns en grupp inom campingvärdarna, som är larvigt militanta mot oss husbilsåkare, men deras extrema åsikter, är lika larviga som de metoder du representerar! Se dem istället som konkurrenter och bemöt dem med intelligens och väl underbyggda argument.... och inte som franska bönder som tippar skiten på Borgmästarens entré när man blir sur.

Du använder ord som, " (inkl korrupt kommuner.)" Hur kan du skriva något sådant? Du som enligt dig själv, varit ekonomichef i en kommun? Själv påstår jag att svenska kommuner och kommunpolitiker absolut inte är korrupta, åtminstone inte vad gäller camping-/ställplatser! Däremot så förstår jag att vissa mindre kommuner med hårt tryck under högsäsongen måste reglera parkering osv. för att trafik och annat helt enkelt skall kunna fungera, när folkmängden ökar med faktor 10.

Själva har vi i år rest mer runt i Sverige än någonsin tidigare och jag förstår inte när medlemmar kallar Sverige ett U-land när det gäller husbilar, eller Kenth´s militanta upprop. Har aldrig haft ett problem att finna plats att övernatta, har bara mött en enda full ställplats i Sverige under dessa år..... däremot utomlands, massor med gånger.

Visst kan det blir bättre, visst vill vi stå mera centralt eftersom vi gillar att gå på krogen, men något stort problem upplever vi det inte.

Att hela tiden framhäva att det är så mycket bättre utomlands köper jag inte, vadå bättre....? Var finner man samma frihet att parkera/övernatta som vi kan göra i Sverige? Spanien som varit mitt hemland de senaste 22 åren är definitivt inte bättre än Sverige och jag kan rada upp flera exempel......

Allvarligt, har föreningen en Revisor, med så larviga, extrema och radikala ideér då blir jag orolig!

TILLÄGG: Ser när jag la upp mitt inlägg att Jeepkungen samtidigt skrivit vad jag ville ha fram, men han gjorde det bättre, med färre ord. Låter i alla fall min text stå kvar, eftersom jag står för det jag skrivit.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Jag förmodar att du har styrelsen i ryggen för detta tilltag Kenth då du inte någonstans anger att du skriver som privatperson !


Nja han skriver ju helt klart som medlem och inte som styrelsemedlem.
Annars skulle det vart underskrivet med HBK revisor.


Men det är fel väg att gå. Information till kommunerna är det rätta.
Om man läser lite mellan raderna på alla tidningsartiklar framgår det oftast att det är hittepå regler av lägre tjänstemän och andra som inte har koll på läget.

Öland är väl ett gott exempel på när det funkar bra med ställplatser.
Dock kan jag inte fatta att vissa husbilar står i veckor på en ställplats komplett med följebil i vissa fall.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Wikipedia tolkar ordet maffia som "ett samlingsbegrepp för kriminella organisationer som ägnar sig åt inkomstbringande kriminell verksamhet och brottslig verksamhet".

Att Gunillas Kenth tar till sådana svepande beskyllningar förvånar inte längre. Något mer förvånande är att ett så stolligt förslag från honom får så många andra medlemmar att tacka honom för det.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Jag förmodar att du har styrelsen i ryggen för detta tilltag Kenth då du inte någonstans anger att du skriver som privatperson !...................
För att undvika missförstånd, "Gunillas Kenth" sitter inte i styrelsen.

I forumet agerar han som enskild medlem, undantaget när frågan gäller hans granskning av styrelsens arbete!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Jeg leser trådstarters innlegg mer som ett rop om "kom igjen og la oss gjøre noe aktivt"............ Og jeg legger ikke mer i det og det er slik jeg leser det...

Og i innlegg to kommer en debattant med ett annet innspill om hva vi kan fundere på, og hvorfor kommer ikke flere med andre innspill på "mot aktivitet" mot en trend.......

Istedet synes jeg debattantene i tråden istedet går til regelrette BALLESPARK mot trådstarter... DET liker jeg ikke........
 
Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Det värsta är att snart hälften av styrelseledamöterna tryckt på tackknappen för att instämma i detta direkt pinsamma förslag från Kenth :confused:.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Helt rätt Gunnar och anledningen till att vi är med här är att vi gillar husbilslivet och gärna vill att vi ska få fler platser att stå på.
Det gjorde jag genom att lägga en motion i kommunfullmäktige där jag påtalade vikten av att ta vara på de turister som kommer till kommunen genom att upplåta ställplatser kostnadsfritt och på det viset få bilarna att stanna kanske en natt extra i kommunen och på det viset spendera pengar i form av restaurangbesök, inköp av varor, tankning av bilen mm.
På detta vis blev det två gratis ställplatser på natursköna platser i Gnosjö kommun som rätt många faktiskt besökt under de 2 år de funnits, en direkt avknoppning av detta blev att grannen Gislaveds Kommun året efter att vi infört våra hängde på tåget och också anordnade ställplats i sin kommun.
Man löser inte ställplatsfrågan genom att proklamera krig mot kommunerna, man löser det genom dialog med ansvariga personer i kommunen som oftast inte har en susning om vad ställplatser för husbilar är för något.
Jag tycker det är direkt pinsamt att bara föreslå sådana aktioner, och ännu pinsammare är det att halva styrelsen gillar idén.
Vi har en kommungrupp som arbetar med dessa frågor i klubben och försöker påverka kommunerna i rätt riktning, detta är en arbetsuppgift som tar tid och inte går över en natt.
Kommungruppens arbete kommer ju inte direkt att bli enklare av att delar av klubben tycker det är okej att utföra sådana aktioner som Kenth föreslår.
Låt kommungruppen göra sitt jobb och ha stöd till detta arbete av styrelsen vilket man hittills haft, att tycka att olagliga aktioner är en bra idé kommer inte att hjälpa kommungruppen i deras arbete för att få fler ställplatser.
Demokratin skulle jag försvara in i döden Gunnar och det vet du :) men detta är ett så dåligt förslag som kommer att skada klubbens rykte allvarligt om det skulle bli allvar av det och då kan jag bara inte låta bli att protestera mot det eftersom jag trivs i denna klubb med alla härliga medlemmar som finns här.
Ha det bra Gunnar och hälsa Marita :).
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Vart är HBK på väg???

Dax att sätta "campingmaffian" på plats???

"Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt???"

Hur gemytligt är det om vår revisor använder "vårt" forum som sitt eget .... då börjar jag undra hur detta ska sluta...kan man som revisor i HBK kalla kommuner eller övriga inblandade för "campingmaffia" då blir det ju lätt lite jobbigt att hantera i ett normalt forum dvs kanske i/med kommunpolitiker/tjänstemän i allmänhet....
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

För att undvika missförstånd, "Gunillas Kenth" sitter inte i styrelsen.

I forumet agerar han som enskild medlem, undantaget när frågan gäller hans granskning av styrelsens arbete!

Ber om ursäkt för de något förhastade raderna där jag påstod att Kenth hade styrelsen i ryggen, skrev lite i affekt och inser nu att det inte såg så snyggt ut :oops:.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Kenth (R)

Det är lite för mycket krig i världen för att jag ska ge mig ut bland kommunerna på korståg.

Det är nog bättre att skita i de kommuner som inte vill ha oss. Vi åker där vi är uppskattade istället.

I våran förening är det nog bättre att styrelsen bestämmer marchtakten i våran dialog med kommunerna.

Tycker nog att Sir mclain uttrycker precis det jag vill ha fram i sitt inlägg, skit i de kommuner som inte vill ha oss och låt styrelse och kommungrupp fortsätta med det arbete de gör för oss medlemmar.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sätta campingmaffian på plats

Tycker nog att Sir mclain uttrycker precis det jag vill ha fram i sitt inlägg, skit i de kommuner som inte vill ha oss och låt styrelse och kommungrupp fortsätta med det arbete de gör för oss medlemmar.

Hur vet man vilka kommunder som inte vill ha oss?

Egentligen borde man sätta ihope ett väl genomtänkt frågeformulär och sända det till varje kommun i Sverige. Sedan skulle detta kunna ställas samman så vi vet om man får parkera eller inte, i vissa kommuner.
Resultatet skulle sedan kunna användas för vidare diskussion med andra instanser.

Dessvärre bör man kanske sända ut frågorna varje år eftersom de lokala trafikbestämmelserna kan ändras med väldigt kort varsel.
 
Toppen