• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorbord

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Har en ide om att göra en hylla för den bärbara datorn över prylfacket på passagerarsidan. Har för mig att jag nån gång läst ett inlägg om just detta men kan inte hitta det. Nån som kan tipsa mig. Skulle vara perfekt att ha datorn där då man då via mobilt bredband alltid (nästan iaf) har tillgång till internet. Dessutom ljudböcker musik kartor m.m. Tips mottages tacksamt.

Ha det gott. Vi kanske ses ute på vägarna.

Karin & Jonke
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Datorbord

Har sett detta med.Blir dessvärre lite trångt i vår lilla bürstner. Men jag har för mig att någon har byggt ett för att sätta på instumentbädan på en Fiat ducato. Inga stora problem att fixa men skulle vara intressant att se om någon redan provat.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Datorbord

Kolla inlägg #16 i tråden ovan. Enklare kan det inte bli (om man inte varit dum nog att köpa till airbag till passagerarsidan. Så dum var jag.).
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Datorbord

Har konstruerat ett datorbord nu av makrolon som jag bockat. Skaffade två stycken i mitt tycke snygga krokar på järnhandeln som jag fäste i befintliga skruvar på instrumentbrädan. I dessa fäste jag makrolonskivan. Ska ut på en tur nu och testa hur det funkar. Funker det bra återkommer jag med bilder på skapelsen.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Datorbord

Hej!

Vi kör med dator och MS Autoroute kartprogram med GPS.
Nu har jag limmat ihop ett fäste för datorn. Den sitter fast i platsklypan för kartor. På skivan ligger en antiglidduk limmad. Till sist sitter en tunn rem runt datorn.
Jag har ett 244 FIAT chassie. Se bilderna.

.
 

Bilagor

  • PICT7852.JPG
    PICT7852.JPG
    424,1 KB · Visningar: 16
  • PICT7851.JPG
    PICT7851.JPG
    478,7 KB · Visningar: 7
  • PICT7853.JPG
    PICT7853.JPG
    413,8 KB · Visningar: 7
  • PICT7854.JPG
    PICT7854.JPG
    446,1 KB · Visningar: 8
  • PICT7855.JPG
    PICT7855.JPG
    421,3 KB · Visningar: 7

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Datorbord

Har efter test av min variant lagt ner projektet. Hade tänkt använda datorn under körning för kartor,ljudböcker ,musik m.m. tyckte det blev på tok för klumpigt med datorn på panelen. Köpte en liten MP3-spelare istället. Jag har separat GPS. Datorn får nog stå på matbordet. Behöver man den får vi stanna. Dessutom gick det inte att köra med min 12V laddare ,störde nåt fruktansvärt när jag hade bilstereon på aux-läge. Svårt att se på skärmen också p.g.a ljuset.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Datorbord

Hej. Nedan är inklistrat från ett inlägg jag gjort tidigare. Enkelt och fungerar bra.
Har förutom pc:n en Garmin 765, för de snabba filbytena, stadskörning och omräkning av rutt. Det är kanske lite overkill men jag tirvs väldigt bra med kombinatinen, blir liksom aldrig överraskad. (Har inte alls något med mitt prylintresse att göra!) Bilderna är tagna stående utanför förardören för att visa monteringen. Skärmen skymmer inte något från huvudhöjd på förarplatsen. En stor fördel är att passageraren knappar på datorn, byter rutt, kopplar upp sig, söker ställplatser, spelar musik, mm mm.

Jag köpte ett ställ för bärbar pc på Kjell. (Artnr: 38902 ”Hama Notebookställ”.)
Skruvade av en snurrplatta och filade ner fästet som stack ut under till för att få plan undersida. Klistrade på självhäftande gummilister under för att få god anslutning mot ”dokumentplattan” som sitter ovanpå instrumentpanelen i de flesta Ducato.

Min 10 tums HP minipc passade mycket bra i stället, eftersom den är så tvär i framkanten. Jag har labbat med lite olika inställningar på stället, som har reglerbar lutning. Jag har det i det näst nedersta läget.

Sedan fixerar jag pc:n med ett tunt ”spännband” bakom tangenterna, så att pc:n kläms fast. Det funkar eftersom spännbandet tvingar pc:n försiktigt ner och framåt i ställningen, mot den gummerade framkanten. Här får man labba efter pc-typ.

Då sitter pc:n och stället ganska väl ihop. Bak sticker stället ut som en läpp, bakom pc:n. Den läppen passa bra in i den kraftiga dokumentklämman som finns på Ducatons dokumentplatta.

Jag har kört så här ett drygt år. Det har aldrig släppt.

Det är inte alls i samma klass som Gunnars, Michaels och Roadgliders lösningar, de är helt enkelt skitsnygga !!!, men min lösning är enkel och det funkar bra! :)



 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Datorbord

Så här har vi gjort. Bordet är vridbart och fastsatt i högerstolen.Det kan utnytjas från båda framstolarna under färd och när vi står stilla.
Roadglider.
 

Bilagor

  • Bild 053.jpg
    Bild 053.jpg
    1,8 MB · Visningar: 8
  • Bild 054.jpg
    Bild 054.jpg
    1,8 MB · Visningar: 6
  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    2,2 MB · Visningar: 7
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Datorbord

Har snickrat till det själv ...utgått från ett gammalt fotostativ.
Roadglider
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Datorbord

åhh det må jeg se om Michael kan fixe, det skulle jo passe perfekt i vores Ford
da jeg viste det til Michael sagde han det er så fint , at det er købt sådan.
nu må vi se om han er ligeså flink som du :spinny::spinny:
solhilsner fra Frankrig
Marianne
 
Toppen