• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

260:- och lev. 5 dagar senare från Kina/Hong Kong med DHL.

Kostar att ligga på topp...:p:p

Bernt

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Vid import från land utanför eu får man nog räkna med kostnader i form av moms och tullavgift. Momsen är oftast 25% av varuvärdet medan tullavgiften kan variera. Ibland funkar det om man ber säljaren märka försändelsen som "gift" men kan ändå fastna i stickprovskontroll. Det förekommer också att köparen ber säljaren märka försändelsen med ett lägre varuvärde för att på så vis minska kostnaden för moms och tull. Att på detta vis reducera/eliminera varuvärdet kan samtidigt betyda att varan saknar värde om den försvinner i hanteringen och ersätts då inte av ev. transportförsäkring.

Trots moms och tull blir det ofta en bra affär att importera själv om man enbart ser till priset. Naturligtvis får man i kalkylen väga in ev. problem med garanti och reklamationer.

Nästan rätt. Det är moms på varuvärdet plus frakten plus tullen. Dvs moms på hela kalaset:)

Jag har beställt många saker från Kina men aldrig betalt någon tull/moms.
Beställer LED-lampor. OBD2 interface osv. paket med varuvärde under ett par hundra verkar "alltid" klara sig. Nu har jag en MPPT regulator med display på väg.
Den blir mycket billigare även om jag torskar på moms/tull:)

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025

Här har du en till:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hovans.autoguard&hl=en

Jag har installerat båda och testat dem, men tyvärr hackar bilden till varje 30 - 40 sek och ibland hänger sig telefonen.

Får nog finslipa lite på inställningarna....

Hej
Har också kört lite test på denna men vad jag kan se så är min videokam i telefon för klen (VGA) dvs jag måste isåfall uppgradera min smartphone till nyare mod=ngr tusen spänn alt köpa en dashcam billigt fr Kina och då ha en ytterligare pryl att ta hand om....:(
Då är frågan om hur bra är en Tex Samsung SIII i mörkerkörning??

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Till alla som tvekar att köpa från Kina.
Köpte en GS 8000 car cam från Foxoffer i Kina, kostade ca 980 kr :)
Fick kameran efter 5 dagar via DHL perfekt emballerad.
Betalning och leverans fungerade lika bra som annat jag köpt via nätet från Svenska företag.

Har testat kameran som fungerar som förväntat. Liten och smidig , betydligt mindre än en smartphone.
Till kameran köpte jag ett mini SD 32 GB kort som kostade ca 124 kr motsvarande kostar ca 300 kr i butik i Sverige.
Tror att det förekommer mycket skit på E-bay.
Kan bara rekommendera att köpa från ett känt företag direkt från Kina.
Att använda kina produkter som ett tecken på dålig kvalitet är lika dumt som när japanska produkter betraktades som skit när de kom in i Sverige på -80 o 90 talet.
Självklart finns undantag...

Bosse

Följde dina råd (tack!) och beställde denna kamera med 32 GB kort och den kom med lantbrevbäraren idag. Inga extrakostnader. Kameran känns gedigen och ger bra skärpa i bilden. Nu får vi se hur den klarar fukt och kyla i bilen under resten av vintern.
Jag måste be min bilelektriker att fixa strömförsörjning uppe från belysningen ovanför vindrutan för att slippa hängande sladdar.

aake

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Följde dina råd (tack!) och beställde denna kamera med 32 GB kort och den kom med lantbrevbäraren idag. Inga extrakostnader. Kameran känns gedigen och ger bra skärpa i bilden. Nu får vi se hur den klarar fukt och kyla i bilen under resten av vintern.
Jag måste be min bilelektriker att fixa strömförsörjning uppe från belysningen ovanför vindrutan för att slippa hängande sladdar.

aake

Skall bli intressant att höra hur den klarar kyla och fukt. Jag har bara testat i personbilen hittils med gott resultat.

Ser att det säljs bilkameror i Sverige med sämre specifikationer för omkring 2300kr ??...
...undvik kameror med Novatek video-processor som är en enklare/billigare videolösning än Ambarella-lösning ...kamerorna ser ofta likadana ut men med annat innehåll.
samt kolla att ett minneskort följer med i priset. Ett 32GB minne kostar ca 125kr från Kina... mindre än hälften vad av ett motsvarande kort kostar här i Sverige.

Bosse

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Beslutet är taget...den här är äntligen beställd...duglig som kamera oxså och med 160gr vidvinkel... 146 dollar med frakt ca strax under tusenlappen helt ok.

GS8000 1080P Bil DVR Car Video Recorder Med GPS & G-Sensor+ 32GB minne

Bosse

Följde din länk och såg att nu är kameran 44% billigare dvs du får den för 105$. Det dåliga är att butike har nyårsstängt till den sextonde. Men det
är ju ett tag innan jag ska ut o köra.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Hqhusbil
Priset är sänkt ca 10% sen jag köpte...glöm inte minneskortet för 19,80 dollar
Du behöver nog inte oroa dig för levtiden det tog 5 dar från det jag la ordern tills jag fick den hemkörd fraktfritt till dörren...det kallar jag bra service.
Ormens år börjar i kina...

Bosse

Senast ändrad:

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Hqhusbil
Priset är sänkt ca 10% sen jag köpte...glöm inte minneskortet för 19,80 dollar
Du behöver nog inte oroa dig för levtiden det tog 5 dar från det jag la ordern tills jag fick den hemkörd fraktfritt till dörren...det kallar jag bra service.
Ormens år börjar i kina...

Bosse

Har sökt på den sida där du handlade din GS 8000, men
en fråga, var hittar jag minneskortet du nämner?

Bernt

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Ovanför knappen Add to Cart kan man kryssa i för minne.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Jo jag ser nu att jag hade fel länk. Menade Yala Yalas länk i tidigare inlägg.
Hittade nu kompl. med minne också.
Tack Håkan

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Här finns en hel del intressant att läsa om olika modeller. Klickar man sen på varje modell så får man fram en massa matnyttigt:
Dash Cam Comparison | Dash Cam Talk

Eftersom jag själv inte köpt någon totalt onödig leksak på länge så beställde jag nyss denna från Dealextreme.

Det skall tydligen vara rätt "modell" av GS1000 som Dealextreme har plus att de är bra på att packa litet så att tullen inte får ögon på paketet. :D
Med lite tur så kommer den i brevlådan för under 800:-

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag själv har haft tre olika, inte förräns nu är jag nöjd.

Visserligen kostade denna 3000 spänn, men hellre betala lite extra för något som fungerar.

BlackVue 400G-HD V2 - Full HD GPS Dashcam 16GB

Undrar varför man som VD går in och recenserar sin egen produkt...
Är säkert en ok produkt, men det skapar ?? Testet lämnar funderingar...
Speciellt om de kostar lite extra :D

Bosse

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Bosse! Hoppas du kan detta! Jag har förstått att du har en GS8000.
Det finns även en GS9000. Vad är skillnaden?
Julian

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Bosse! Hoppas du kan detta! Jag har förstått att du har en GS8000.
Det finns även en GS9000. Vad är skillnaden?
Julian

Den varianten har lite större vidvinkel och en annan lösning av infästningen.
Kameran är lite större verkar det som, och man kan välja på några färger...
Jag valde GS8000 för sitt lilla format 85x45mm i övrigt verkar de vara likvärdiga...
Med Ambarella processorer.

Bosse

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Fråga? Den loopinginspelningen är väl bara om man använder det inbyggda minnet. Med extra 32 GB är det väl mycket mer? GPS är inbyggd? Såg på bilden att det är en ingång för GPS. Är det bara extra GPS-antenn om det skulle behövas?

Toppen