• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Daschcam kamera

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej!
Jag har presentkort kvar efter min 60 årsdag, tänkte lägga det på en daschcam kamera och funderar om ni kan hjälpa mig till ett bra val? Har dryga 3000kr att köpa för men vill ha hjälp till ett bra val.

Vänligen
Pelle

F

F.d. 29603

Guest
Sv: Daschcam kamera

Är det någon speciell butik som du har presentkortet på?

F

F.d. 52994

Guest

Kjell & Co har en daschcamera för 600.- Är det någon som har erfarenhet av den.
Priset är bra om den går att använda

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kjell & Co har en daschcamera för 600.- Är det någon som har erfarenhet av den.
Priset är bra om den går att använda

Generellt sett bör man undvika de billiga varianterna. Optiken är av plast och ger dåligt eller snarare uselt resultat! Vet av egen erfarenhet.

Full HD, GPS och WiFi är minimikrav!

PS! Och G-sensor!

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Man får väl ha den i lådan i Sverige, behövs till 100% när man åker utanför Sverige har jag förstått .

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025

Pella o. Lena
Vad är det du/ni tror om bilister utanför Sverige????
Ni har visst inte bilat utanför Sverige

F

F.d. 52943

Guest

Vad säger lagen om detta :msn_photo:

Juridisk sett är det otydligt.
Datainspektionen har gjort ett försök att stämma någon som hade en mobiltelefon monterad med sugkopp, utan framgång. Kammarrätten i Göteborg friade kamerainnehavaren i detta fall (dom juni 2015). Datainspektionen överklagade inte, såvitt vi vet, till högsta förvaltningsdomstolen, så det lär inte finnas något prejudikat. I väntan på dom i högre rätt får man anse att kammarrättens dom gäller tills vidare - dvs datainspektionen kan inte hävda att det är olagligt att ha en mobilkamera monterad med sugkoppsfäste i vindrutan.
Rättsläget för fast monterade dashcams är mera oklart.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Pella o. Lena
Vad är det du/ni tror om bilister utanför Sverige????
Ni har visst inte bilat utanför Sverige

Vad har mitt inlägg att göra med om jag varit utomlands?
Läs raden i mitt inlägg där står: har jag förstått.
Sedan har jag inte angivit något specifikt land.
Sen blandar du in om jag varit utomlands blir så trött på sånt.

Danmark Tyskland Norge Finland Om det är Sverige så har jag varit där och upplevt galenskaper på vägarna, det jag menar finns på nätet hur mycket som helst bla när människor hoppar upp på bilar i tron att få ersättning då är det bra med kamera som bevis, i Sverige är det inte tillåtet vad jag förstår men det används som bevis iaf av försäkringsbolag.
Ut på nätet (YouTube) och se med egna ögon vad som pågår utomlands så kanske du du oxå vill ha kamera.

Skulle behövas i Sverige oxå men vet inte hur lagen är för kamera monterad på rutan.

/Pelle

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Enligt datainspektionen är rättsläget följande: ...Helt handhållna kameror, som man håller i sin hand, omfattas inte av kameraövervakningslagen. Men en kamera som exempelvis sätts fast via sugkopp på vindrutan räknas som uppsatt i lagens mening och då omfattas den av reglerna i kameraövervakningslagen. Det spelar ingen roll att kameran har ett snabbfäste som gör att den enkelt kan tas bort.

Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen.

Min reflexion till detta är att Datainspektionen kämpar emot alla former av kameror. De menar vidare att en kamera fastsatt på cykelstyret är fast monterad och omfattas av lagen. Det hela blir således ganska absurbt. En kamera på ett stativ skulle med samma resonemang också omfattas så länge någon inte fysiskt håller i den. Men en mobilkamera skulle alltså åtminstone tillsvidare vara tillåtet men inte en vanlig kamera. Fortsättning följer...

Johan K.

Toppen