• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dasch kamera eller liknande

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dasch kamera eller liknande

Kan och kan...

En kamera är inte godkänd i rätten om den inte kan identifiera vartenda "hårstrå" och rynka på "förövaren" så att det inte finns några tvivel... Hur många dash-kameror har den egenskapen?

Att filma framförvarande fordon med dess skyltar är inte att filma/bevaka människor (föraren syns inte ens), så varför skulle det strida mot lagen, och vad säger lagen egentligen? Jag har svårt att hitta en lämplig motivation för att ett lagligt förbud skall träda i kraft, eller att gällande lag har med saken att göra...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dashcam eller liknande

I lagtexten (1998:150) står en viktig definition:

2 § Med övervakningsutrustning avses i denna lag
1. TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning och separata tekniska anordningar för att behandla eller bevara bilder som tas upp av sådana utrustningar (övervakningskameror)…

Denna lag gäller alltså inte en vanlig videokamera som du håller i handen, och inte heller en fast monterad kamera så länge som du själv befinner dig där, exempelvis i bilen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dasch kamera eller liknande

En lagtext gäller inte förrän den är prövad i rätten. Mig veterligen har inget fall prövats ännu ...ser fram emot att en svensk myndighet skall pröva om eu- regler gäller för en rörlig bilkamera som används i stort sätt i hela världen. Är "Google street view" lagbrytare ?
Nu är det 2014.:rolleyes:

Lag (1998:150) om allmän kameraövervakning
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Dasch kamera eller liknande

Här skulle väl HBK kunna konsultera någon som vet och inte bara gissar eller tolkar lagen till sin egen fördel, det hjälper ju inte den gången något händer.
Det finns kanske någon husbilsåkande lagklok person i föreningen eller någon som kan grotta ner sig i det här.

//Evanders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dasch kamera eller liknande

Här skulle väl HBK kunna konsultera någon...

//Evanders

Din tanke är bra Evanders, men det kostar säkerligen en och annan slant, som allt annat som ska "prövas"... Jag kör min Dash-cam (i förebyggande och dokumentärt syfte) på samma sätt som resten av världen! "Åker jag dit", då startar jag en tråd omgående.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Dasch kamera eller liknande

Betr förbud tycker jag det påminner om när de trådlösa telefonerna kom. I början var dom licenspliktiga! Anledningen var precis som när det gällde CB radio att "det blev trångt i luften"

/M
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Dasch kamera eller liknande

Finns faktisk en icke ovesäntlig fördel med dasch-cam, i varje fall omedvetet.

För egen del kör jag med mer framförhållning sen jag monterade min. Vem vill ställa till det i trafiken när allt filmas??


/M
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Dasch kamera eller liknande

Jag köpte mina här. Jag har två andra med några år på nacken.
Är helt nöjd. Bra att lätt kuna ta bort den och låta fästet vara kvar.
https://joovuu.com/gb/home/106-mini-0801-a7-wdr.html

mini-0801-a7-wdr.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dasch kamera eller liknande

Tillåtet eller inte? Så här står det på Fotosidan.se sedan en medlem ställt frågan till Datainspektionen (visserligen kamera på hjälm eller cykelstyre men DI jämställer cykel och bil):

bomalt

Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 40


Ställde en fråga till Datainspektionen om en "actionkamera" monterad på ett cykelstyre eller en hjälm kräver tillstånd och här är svaret från DI:

Hej!

Vid kameraövervakning är det kameraövervakningslagen (KÖL) som reglerar vad man får göra. Utgångspunkten är att det krävs tillstånd för kameror som är uppsatta i fordon om kameran är riktad utåt så att inspelning sker av allmän plats. Sådant tillstånd meddelas av länsstyrelsen. Möjligheterna att få sådant tillstånd får avgöras i varje enskilt fall, men möjligheterna att beviljas detta är antagligen är små eftersom ändamålet typiskt sett inte är sådant som särskilt ska beaktas enligt KÖL.

En cykel är sannolikt att betrakta som fordon och detsamma gäller i sådana fall om man monterar en kamera på ett cykelstyre.

En handhållen kamera omfattas inte av KÖL. Mycket tyder på att KÖL inte gäller för en kamera som är monterad på en hjälm och tillstånd behövs därmed inte.

För mer information om kameraövervakningslagen, se följande länk:
http://www.datainspektionen.se/Docum...ningslagen.pdf

Vänliga hälsningar
Camilla Sparr
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dasch kamera eller liknande

Enklast är nog att vända fästet så att kameran är riktad mot en punkt ett stycke ovanför sadeln. De flesta cykelstyren är av runda rör så det är inget problem. Med ett rejält vidvinkligt objektiv kommer hela cyklisten med på bild.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Toppen