• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Daly bms

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har installerat en Daly bms 150A. Ställt in alla parametrar, och nollat bms:en... men ändå syns inte laddning/urladdningen på displayen när det är runt typ 0.1- 2.5A
Jag har varit i kontakt med säljaren på Amazon.se, som anser att jag inte har ställt in rätt SoC, eftersom antal cycle visar noll, och så säger han att bms:en kan inte mäta låga A....
Självklart håller jag inte med säljaren...
Men det hade ändå varit skönt att höra vad ni som har en Daly smart Bms säger...

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ska vi vara krassa så är väl cyklerna inte problemet. Kemin i batteriet ger upp innan cyklerna "tar slut" Jag har 6 cykler på mina som jag satte in i våras, låt säga att jag har 25 cykler/år så blir det 3000/25=120 år.
Skall vi vara krassa... Så är din förbrukning säkert långt mindre än min, jag har en 12v boiler för varmvatten, en kompressor kyl/frys, 230v vattenkokare och en tvättmaskin, bor 365 dagar om året i hb.... Så nu får du gärna räkna på hur många år håller mitt batteri..?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skall vi vara krassa... Så är din förbrukning säkert långt mindre än min, jag har en 12v boiler för varmvatten, en kompressor kyl/frys, 230v vattenkokare och en tvättmaskin, bor 365 dagar om året i hb.... Så nu får du gärna räkna på hur många år håller mitt batteri..?
Hur mycket drar du/dygn då? Jag har 600+ Ah och drar du det /dygn så räcker de i 10 år om vi räknar 3000 cykler, det är ca 7,8 kWh/dygn, sedan så har du 80% kvar av batterierna alltså ca 6,2 kWh. En normalförbrukning för en 2 rumslägenhet ligger på 2-3000 kWh/år så det ger vid 3000 kWh ca 8,3 kWh/dygn så vid den förbrukningen ca 9,5 år om du har 600 Ah batterier och sedan så har du 80% kvar. Nu vet jag ju inte vad du har för batterikapacitet. Detta räknat till solceller om solen lyser dygnet runt och med perfekt vinkel torde bli ca 225 watt i solceller. Räknar vi med 12 timmars perfekt solljus så behöver du 450 W i solceller för att slippa ladda via landström över huvudtaget. Som sagt så återkom med batteristorlek, dygnsförbrukning i genomsnitt samt solcellskapacitet så blir det lättare.

Edit: Detta är räknat vid 12 volt, LifePo4 har ju lite högre volt och det gör att det ger lite plus men jag har räknat på det lägsta för att ge det lite marginal.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En kyl/frys drar högt räknat 2,5 kWh/dygn
att värma 100 liter vatten från 0-100 grader tar 11,6 kWh eller 0,00116 kWh för att värma 1 liter vatten 1 grad.
Vad din tvättmaskin drar per tvätt vet jag inte men en "hustvättmaskin" drar på en 4 kilostvätt i 60 grader ca 1,4 kWh, tvättar du i 40 grader så blir det i stället 0,6 kWh och ca 50 liter vatten.

Så om du använder 25 liter vatten som värmes från 0-100 grader, (2,9kWh) kyl frys går (2,5 kWh) och tvättar en maskin 1 tvätt/dag (1,4 kWh) så ger det 6,8 kWh/dygn, har du 600 Ah batterier så håller dina batterier i strax över 10 år och då har de 80% kapacitet kvar.

Nu är detta ju väldigt OT då detta egentligen ska handla om Daly BMS så vi får väl återgå till ämnet och kanske ta detta i en annan tråd.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I morse så visade det sig att båda Daly bms stod på 100% laddning och att indikering för laddning var släckt...
Medan Victron smartshunt visade 90% och en förbrukning på 5,6A..
En halvtimme senare stod Dalyn fortfarande på 100%... Och ingen laddning..
Det slutade med att jag fick reseta båda bms för att få de att fungera normalt igen...
Har någon varit med om att er Daly bms "hänger" sig..... Konstigt att båda mina gjorde det samtidigt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan det vara så att solpanelerna är med och spökar så att ström in/ut tar ut varandra(?)



En annan fundering Peter,
Eftersom du inte laddar dina batterier till 100% så blir det väl omöjligt att kalibrera både BMS och Victron-shunten?
Vilopänningen går ej att använda som mätmetod samt det skiljer i vilospänning på olika batterifabrikat.

Kanske blir detta lite svårare med din koppling av 2st LFP ifall du inte har tillgång till 230V, men försök ladda ett oanslutet batteri i taget till 100% samt få till en toppbalansering, kalibrera därefter Victron smartshunt till 100%.

Daly's shunt skulle jag inte lita för mycket på, BMS primära uppgift är att skydda batteriet från ett skadligt läge för någon individuell cell, och det ska Daly klara av.

Jag har ett enklare Daly 12V 4S 100A utan blåtand på ett av mina LFP men en extern shunt som funkar bra, så jag har egentligen ingen erfarenhet av dina Daly.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan det vara så att solpanelerna är med och spökar så att ström in/ut tar ut varandra(?)



En annan fundering Peter,
Eftersom du inte laddar dina batterier till 100% så blir det väl omöjligt att kalibrera både BMS och Victron-shunten?
Vilopänningen går ej att använda som mätmetod samt det skiljer i vilospänning på olika batterifabrikat.

Kanske blir detta lite svårare med din koppling av 2st LFP ifall du inte har tillgång till 230V, men försök ladda ett oanslutet batteri i taget till 100% samt få till en toppbalansering, kalibrera därefter Victron smartshunt till 100%.

Daly's shunt skulle jag inte lita för mycket på, BMS primära uppgift är att skydda batteriet från ett skadligt läge för någon individuell cell, och det ska Daly klara av.

Jag har ett enklare Daly 12V 4S 100A utan blåtand på ett av mina LFP men en extern shunt som funkar bra, så jag har egentligen ingen erfarenhet av dina Daly.
Hej Peter..

Detta med att ur och in tar ut varandra har jag märkt flera ggr, men inte under en halv timmes tid, där kylen startar och stannar...
Jag kollade cellerna och de de var ca 3.325v... Alltså laddningen skulle ju då ha startat om inte tidigare...
Efter reseting så ställde sig soc mätaren sig på 65% för båda bms.. Vilket också är märkligt..

Kalibreringen kan vara ett problem, så jag kollar ibland när båda batteri är 100% laddad, och då synkronisera jag Victron shunten så stämmer det ett tag till....
Enklast hade ju varit att ha ett stort batteri än som nu.... Eller två exakt lika..
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kan det vara så att solpanelerna är med och spökar så att ström in/ut tar ut varandra(?)



En annan fundering Peter,
Eftersom du inte laddar dina batterier till 100% så blir det väl omöjligt att kalibrera både BMS och Victron-shunten?
Vilopänningen går ej att använda som mätmetod samt det skiljer i vilospänning på olika batterifabrikat.

Kanske blir detta lite svårare med din koppling av 2st LFP ifall du inte har tillgång till 230V, men försök ladda ett oanslutet batteri i taget till 100% samt få till en toppbalansering, kalibrera därefter Victron smartshunt till 100%.

Daly's shunt skulle jag inte lita för mycket på, BMS primära uppgift är att skydda batteriet från ett skadligt läge för någon individuell cell, och det ska Daly klara av.

Jag har ett enklare Daly 12V 4S 100A utan blåtand på ett av mina LFP men en extern shunt som funkar bra, så jag har egentligen ingen erfarenhet av dina Daly.
Ja ström in ut kan ju ta ut varandra och då tydligen inte Daly reagerar för mindre än 2,6 A så kan ju felmarginalen ligga upp till 5,2A
 
F

F.d. 64253

Guest
Har nu bytt till Jiabaida BMS, ångrar inte en sekund, visst är det betydligt mer pyssel med inställningar.
Nu upptäckte jag varför batteriet drog ur fortare än väntat, det såg jag i appen nu med nya BMS:en.
Jag har satt in en brytare på kabeln till solpanelen för att inte ladda hela tiden, när kabeln är bruten så går det ut 1,6 amp från batteriet, troligtvis till startbatterit , skumt, kopplar jag på solpanelen så drar det inte ur batteriet…
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har nu bytt till Jiabaida BMS, ångrar inte en sekund, visst är det betydligt mer pyssel med inställningar.
Nu upptäckte jag varför batteriet drog ur fortare än väntat, det såg jag i appen nu med nya BMS:en.
Jag har satt in en brytare på kabeln till solpanelen för att inte ladda hela tiden, när kabeln är bruten så går det ut 1,6 amp från batteriet, troligtvis till startbatterit , skumt, kopplar jag på solpanelen så drar det inte ur batteriet…
Du kan ha ett skiljerälä som bränt ihop. Därav att bilbatteriet drar ström från bodelen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I går kväll började ena Daly bms'en att bete sig konstigt... All data försvann :eek:
Så nu i morse började jag ta i tu med "problemet".. Och nu fick jag inte kontaktat med Bms'en... hur mycket jag än försökte så förblev den tyst... Tittade på några youtube videos.... Men ingen lösning där...
Jag tom klippte den gröna kablen till bluetooth donglen och mattades den direkt med 3,5v.... Men utan resultat...

Så efter ett par tim jobb insåg jag att det är nog bara att byta ut den... Så jag fick gå ner i "källaren" och leta...
Till min glädje hittade jag en helt ny 150A bms...

Det blev lite mer extrajobb eftersom denna tar mer plats...

Så efter totalt 3 tim morgon jobb fungerar nu allt igen... Inte roligt att jobba i nästan +27° varmt i husbilen..

Detta är andra 100A Daly bms som slutar att fungera för mig... Den första tog ju eld :eek:

IMG_20220822_190816.jpg

IMG_20220822_190822.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja... Beroende på batterikemi så skiljer det en hel del.
NCA och NMC celler "bör" inte laddas till 100% SoC för att få ut fler cykler, normalt är ca.600st cykler, men genom att inte ladda/urladda dessa kemier 0-100% kan dessa klara 1000st cykler.

Alla nya LFP -celler klarar minst 3000-5000st cykler ifall man håller sig inom 2,5-3,65V samt kan överleva i över 10år = 80% kapacitet kvar. Denna kemi degraderas inte fortare genom att ladda upp till 100% dagligen.
Ifall man inte dagligen laddar ur djupare än 80% DoD så ska cyklerna öka till 4500-5000st cykler och batteriet överleva i ca.12år = 80% kapacitet kvar.
Även att hålla laddning/urladdning <0,5C ska förlänga livstiden.

På senare tid har självbyggare av LFP-batterier börjat komprimera cellerna (som förhindrar cellerna att svälla vid i-/ur-laddning) denna komprimering skyndar på degraderingen i början, men höjer antalet cykler med ca. 1000st i slutet av livscykeln.

Oj det blev ett lång kommentar

Kan du utveckla det där med komprimeringen, och varifrån kommer info?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns så klart för- och emot-läger om detta också, jag har själv ingen erfarenhet om att komprimera LFP-celler.
Detta verkar vara vanligast bland ägare av EVE-celler, vilket är den outstanding populäraste LFP-cellen bland gördetsjälvare.
Det finns flera trådar i Will Prowse forum med flera "för-anhängare" dock inte Will själv.
Search results for query: Compress

"Off grid garage" förklarar iden rätt bra, han tillhör dock emot-gänget också.


Jag, och många här kommer aldrig att förbruka antalet cykler i sina lfp, utan åldern kommer till slut att ta ut sin rätt på våra batterier, ifall vi bara sköter dem rätt.
 
Toppen