• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

F

F.d. 14324

Guest
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Hej jocke och jappe
Jappes är runt mitt sätt.
2 smartphones och en liten laptop - likedan.

Kanske paddan är bra för barnan

Just nu på stranden sör om Løkken
blokhus 57,25668° 9,58131°
Downloadhastighed: 15984 kilobit per sekund
Uploadhastighed: 3462 kilobit per sekund
Ping: 65 millisekunder
8/10/2013 11.49.15
:):)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Blokhus, och här sitter man fast på jobbet och är avundsjuk! :D

Det finns bra appar till barnen, de har tillgång till Ipad i skolan och det använder den i utbildningen. Jag undersökte likvärdiga appar till android för nåt år sedan och jag kom fram till att de appar som barnen har i skolan till ipad verkar vara bättre (personlig åsikt) Det är ett av argumenten som påverkar mig att välja en ipad om jag köper en platta. och de ska vara användarvänliga, Jag hoppas det stämmer. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jocke
Nu sitter jag i bodelen med et bra keyboard, före det var som en pekplatta med laptoppen i taket - skærmtastatur.
Så nu lite mer och til en förvånad för fler.
Appels produkter tyckes bra om man inte är vant' med smartphones, laptopper etc.
Men inte för jag och fler.
Alla har sin åsikt och dit val av iPad tyckes OK - för din familj.
Vi måste alla vara i HBK - teckniker som inte.

Många argumenter pro et contra.

Men vi måste ta utgangpunkt i använderen kennskab'.

Nej- nej inte Google translate - endast uthållenhet.
:)

PS. Just tillbaka från promenad 2 x 1800 meter med laptop och WiFi antenn :yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Vi är alla spända på när även Bredo skall inse vad som är lättast att bära och använda!

De flesta av oss har använt PC sedan 80-talet och välsignar nyordningen med smarta telefoner, plattor och allehanda appar.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jag kommer ihåg när du skaffade din Flyer för ett antal år sedan. Då hade HTC och Siba kraftigt sänkt priset för att bli av med lagret. Denna platta kan naturligtvis inte mäta sig med en modern iPad i handhavande och enkelhet, det kan inte heller en laptop eller notebook.

Om du frågar mig det är en himmelsvid skillnad på min Mini och min notebook och mina laptops, i allt!

Att slippa de evinnerliga säkerhetsuppdateringarna för att slippa virus och trojaner samt att kunna se sina bilder i högre upplösning är värt varenda öre!

Om man dessutom har WiFi på kameran slipper man manuella överföringar av tagna bilder och kan redigera dem direkt i plattan.



En annan bonus är att man får en överlägsen navigator för en bråkdel av vad en vanlig GPS kostar.

Håller med Knarrevik om att säkerhetsuppdateringar på datorn är ett elände.
Då undrar en okunnig som också funderar på att köpa en platta, behöver
man inget virusskydd alls till dom och i så fall varför?
Är man inte utsatt för hot så fort man är uppkopplad på internet?
Kan man få en enkel förklaring!
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Hej Sjöberg.
Är det detta som gäller, citat: "Hej, det är dags för mig att köpa en ny mobiltelefon och jag köper inte telefon så ofta så jag behöver hjälp i mitt letande, jag har helt enkelt ingen koll på marknaden.
Jag söker en tålig robust sak eftersom den måste stå pall för en del damm och ganska tuff miljö. Stryktålighet måste prioriteras i mitt fall."

Kolla här: Sonim XP 1300 CORE - 100 FEET FREEFALL TEST.mp4 - YouTube

Jag har också höga krav på stryktålighet men kanske ännu extremare, telefonen ska fungera i miljö mättat med olja, smuts, damm, restprodukter från metallbearbetning, svetsning och kyla och mina telefoner används enbart för att ringa med (svarar ibland om jag känner igen numret).
Jag valde därför Sonim för några år sedan när min Erikson S310 skulle bytas ut.
Min första Sonim höll i två år vilket var OK, likvärdigt en Eriksson S310
Min andra Sonim är en XP1300 Core har fungerar bra i två år för mig men den är tyvärr känslig för hydraulolja(?).
Avfettning mm. går bra (det är så jag rengör den) men hydrauloljan löser upp gummit så nu behöver jag en ny då denna nu tar in vatten.
Frånsett den lilla missen (nog ska en telefon tåla att badas i hydraulolja?) så tål den verkligen allt!
Fall i verkstadsgolv, alla övriga kemikalier, 2m vattendjup i 30 min (IP67) så nog är den tuff.
Den har enastående batterikapacitet, fungerar att prata med i mycket bullrig miljö även om man har dålig hörsel, fungerar i sträng kyla samt har den bästa mottagningen jag testat i vildmarken där "moderna" telefoner inte fungerar alls.
Finesser? Den har kanonfin lampa som är mycket starkt men mer finesser är det knappast.
Så ska du ha en telefon att prata i är den suverän!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Håller med Knarrevik om att säkerhetsuppdateringar på datorn är ett elände.
Då undrar en okunnig som också funderar på att köpa en platta, behöver
man inget virusskydd alls till dom och i så fall varför?
Är man inte utsatt för hot så fort man är uppkopplad på internet?
Kan man få en enkel förklaring!

Peppar, peppar, man behöver inget virusskydd på iOS ännu trots att många virusmakare försökt att smitta Appleprodukter i flera år. Det är dock bäst att vara försiktig även med ett hårt kontrollerat OS med tillhörande appar.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Tack Bäckmark, Det var en riktig telefontest!
Våra krav på telefonerna är till stor del lika med svets och kap mm, hydraulolja är inget jag håller på med varje dag men det händer.
Min telefon brukar jag göra rent med bromsrengöring på en trasa, en gång råkade jag tvätta en nokia arbetstelefon i tvättmaskinen :oops: den fungerade efteråt men ljudet blev aldrig vad det varit. Den var väldigt ren.

En sonim skulle fungera för mig, men jag skulle gärna ta steget in i de smarta telefonernas värld, efter några år med barn på dagis, fritis och skola så kan jag inte nonchalera samtal från okända nummer som jag kunde tidigare, det är fler än en gång man fått rycka in i all hast och skjutsa barnen till tandläkare, vårdcentralen mm och jag tror (och hoppas) att man kan blockera nasare och elbolag med en app, det skulle vara en klar fördel.

CAT B15 vs Galaxy S 4 Active, Kyocera Torque, & more - YouTube

mvh jocke
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Vi har haft Sonim på jobbet under några år. Nu skulle vi köpa fler och fick info om att den inte säljs här längre. Blev rekommenderad Cat B25 istället. Testar den just nu.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Återkopplingsdags.

DSC_3517.JPG

Det blev en Cat b15, men Ipaden får vänta ett tag till. (igen, 2:a eller 3:e gången jag skjuter på den investeringen)
Telefonen fungerar bra och det är min första smartphone så jag har inget att jämföra med,, så telefonen är bra helt enkelt. :)
Den ska tåla ett fall på 1,8 meter men jag har inte testat det ännu, men det är bara en tidsfråga innan jag fumlar till det så framtiden får visa om den tål nåt.

Appar finns det gott om och jag har installerat en väckarklocka som kräver att man får räkna ut ett matematiskt tal innan man kan trycka på snooze, en app för att få en ny startsida, några spel och jag ska även ge Magisto (filmeffektsgrej) en chans i telefonen. Det blir en del app-testande ett tag nu.

Om någon är sugen på att se kaffekopp ett, två och tre under frukostrasten i morrn så är det bara att hojta till för jag ordnade Instagram för en stund sen! :D

mvh jocke
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

När det nämns minne på Ipad, vilken strl är minsta lämpliga för normalanvändare och med navigeringsappar? Funderar på att byta min laptop mot en Ipad Air. Att ha laptop med på tåg, flyg mm för att läsa dagstidningar mm är tungt i längden.

Jag tänkte mig att 32 ska räcka eller?

Ser verkligen framåt mot lägre vikt och mindre antal uppdateringar.

Livibil
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jag har en iPad med 32 GB minne och får numera ransonera appar och bilder för att få plats.

Min kommande iPad Air kommer att ha 64 GB, tveklöst!
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

När det nämns minne på Ipad, vilken strl är minsta lämpliga för normalanvändare och med navigeringsappar?
Livibil
Normalanvändaren använder mindre än 8GB. Jag läste en undersökning för något år sedan (som jag inte hittar nu) och mer än 70% av smartphone/tablet-användare använder mindre än 8GB. Mer än hälften använder mindre än 16GB.

Vad som framförallt tar minne i en enhet är:
  1. Om man vill ha med sig videofilmer
  2. Om man har riktigt mycket musik nedladdat
  3. Om man har många GPS-programvaror, speciellt iGO och TomTom som fortfarande envisas med att man måste ladda ned hela kartan. De tar då ca 3-8GB styck om man har hela Europa.
I övrigt finns det inte så mycket annat som tar plats.
Problemet med iPad och andra surfplattor utan extern minnesplats är ju att man inte kan ändra sig när man väl köpt den.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

När det nämns minne på Ipad, vilken strl är minsta lämpliga för normalanvändare och med navigeringsappar? Funderar på att byta min laptop mot en Ipad Air. Att ha laptop med på tåg, flyg mm för att läsa dagstidningar mm är tungt i längden.

Jag tänkte mig att 32 ska räcka eller?

Ser verkligen framåt mot lägre vikt och mindre antal uppdateringar.

Livibil

Jag har en Ipad med 32 Gb, och dras med samma problem som Knarrevik, det blir gärna så att efter hand att man kommer på förträffligheten att använda Ipaden till nästan allt.

Läser lokaltidningen med samma känsla som papperstidningen
Aftonbladet kostar ca 300 kr/år inkl helgbilagor
Veckotidningar/fackpress i Ztory & Readly
Läser mycket böcker (har inte lånat en pappersbok på snart 2 år)
bilder, musik, filmer, navigation osv.

Allt detta tar en hel del plats!

Så mitt råd är att köp med så mycket minne som plånboken tillåter men minst 32 Gb, så kommer du att ha glädje av den längre.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

I övrigt finns det inte så mycket annat som tar plats.

Man får inte glömma att en del av minnet redan är ianspråktaget. 32 GB blir 28 och 16 blir 13.

För egen del tar bilderna och bildbehandling stor plats samt naturligtvis kartor till 5 navigeringsappar. En viss del av minnet måste vara ledigt vid uppdatering eftersom den nya versionen läggs till innan den gamla tas bort.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Veckotidningar/fackpress i Ztory & Readly//Tommy

Eftersom Ztory inehåller 5-6000 nummer av drygt 260 tidningsmagasin är det viktigt ur minnessynpunkt att gamla lästa nummer raderas ur minnet. Likadant med dags/kvällstidningar som tex Aftonbladet.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Eftersom Ztory inehåller 5-6000 nummer av drygt 260 tidningsmagasin är det viktigt ur minnessynpunkt att gamla lästa nummer raderas ur minnet. Likadant med dags/kvällstidningar som tex Aftonbladet.

Så är det Anders, jag brukar radera lästa tidningar några gånger per månad annars skulle den inte funka, men allt som man vill använda Ipaden till tenderar att öka ju mer man använder den, och därför är minst 32 Gb nödvändigt men som du skrev gärna 64. Men plånboken bör ju också få säga sitt.

//Tommy
 
Toppen