• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Dags att byta turbon Ducato dethleffs 1995

ceoler

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Axvall
HBK-Nr
32658
Medlemskap
2024
Hej på er. Av allt att döma är turboras på g. Den har varit utlånat till familjemedlem som inte kollade oljan.....
Kör man några hundra mil med för lite olja brukar turbon få för dålig smörjning.
Var hittar jag en sådan och räcker det att lossa toppen för att komma åt eller måste motorn bort?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej på er.
Var hittar jag en sådan och räcker det att lossa toppen för att komma åt eller måste motorn bort?
Hej, nu var det länge sedan jag/vi fixade en turbo (på generation två 2.5L -95 till -02 antar jag).
Det var bara westgateventilen som bråkade.
Men inte skall du skruva sönder motorn eller ta bort den.
Bilen måste upp en bra bit, i alla fall fram. För kroppens skull så är väl en brygga/lift bäst kanske.
Man kommer åt den underifrån bilen framför passagerarplatsen så att säga.
Rätt enkelt men trångt, och av värmen så kan nog rostiga skruvar och muttrar göra en del motstånd så akta så inte någon skruv eller pinnbult går av och skapar tråkigt merarbete.
Den lossas ensam mellan grenröret och avgassystemet "bara" så att säga.

Turbon kan du hitta lite överallt ex. inlägget ovan. Men kolla rejält, prisbilden är säkert rätt bred från olika ställen. Men skapligt/bra fabrikat skall man köpa.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

ceoler

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Axvall
HBK-Nr
32658
Medlemskap
2024
Tackar för meddelandet. Jag har bytt några turboar men endast på personbilar. Stora problemet är ju pinnbultarna som fäster mot grenröret. Induktionsvärmaren och ett par kubikmeter WD 40, rostolja och liknande brukar funka. det är tråkigt när pinnbultar går av... det för med sig en massa extrajobb. Jag lägger upp lite bilder framöver. Tack igen.
/ Klas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tackar för meddelandet. Jag har bytt några turboar men endast på personbilar. Stora problemet är ju pinnbultarna som fäster mot grenröret. Induktionsvärmaren och ett par kubikmeter WD 40, rostolja och liknande brukar funka. det är tråkigt när pinnbultar går av... det för med sig en massa extrajobb. Jag lägger upp lite bilder framöver. Tack igen.
/ Klas
Hejsan, ja en induktionsvärmare är guld värd med rostbrända bultar och ännu bättre på rostbrända muttrar m.m. Men känns lite overkill att föreslå köp av, för kanske bara en operation. Men har man en så är det bara att värma på och känna sig nöjd med investeringen var gång man får användning av den :p.

Lite bilder blir bra. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen