• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags att bojkotta Telia och 3 ?

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Jag hörde nyheten i går att vissa grejer skulle bli gratis, gratis är ofta gott men artikeln belyste problemen på ett bra sätt och jag tror mig förstå baksidan av det, jag har i alla fall en konspirationsteori! :cool::D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Detta gillar ju naturligtvis jag eftersom jag är Telia kund och har denna förmånen. Att bojkotta Telia känns väl lite fel, bättre är väl att bojkotta de andra som inte sänker sina priser för användandet av tjänsterna. Eller har jag missuppfattat något ?????:):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Nja, det handlar ju inte om priser direkt, utan hot mot nätneutraliteten.
Det är enligt min tolkning ett klart fall av lagbrott :mad:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Nja, det handlar ju inte om priser direkt, utan hot mot nätneutraliteten.
Det är enligt min tolkning ett klart fall av lagbrott :mad:

Jag tycker snarare att det sätter press på de andra operatörerna att anpassa sig till läget. Telia har ju tagit bort roamingen i en del länder vilket inte är fy skam. Fattas bara att andra följer efter. För en gångs skull verkar det som Telia visar vägen framåt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Nja Tommy, det du kommer att få gratis är tjänsterna de här företagen erbjuder: Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp, Twitter och Kik.
Visst, det kanske på något sätt sätter press på de andra aktörerna att i alla fall göra samma sak gratis. Angående roamingen håller jag med dig.

Hur ska andra forum/sociala medier kunna överleva på sikt när det blir gratis vid några av de stora som tex facebook?

Ur ett större perspektiv anser jag att det är generalfel, men som kund hos telia utan möjlighet att påverka mitt avtal så får jag väl gilla läget (vår förening sitter på avtalen och jag har försökt att säga upp mig hos telia utan framgång tidigare)

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Trist att sitta fast i avtal :(

Vi tolkar faran i detta likadant, mycket skrämmande på sikt för hela internet.
Jag hoppas Knarrevik får rätt :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Jag förstår inte riktigt vad det ni är rädda för. Om jag som kund får använda Facebook eller Twitter mm gratis, ok det är ju bra. Om jag vill använda något som kostar pengar gör jag det ändå om jag har behov av det. De som inte har möjlighet att hänga med får väl anpassa sig som det så vackert heter i den fria värld vi lever i. Inte går väl storbankerna på knä för att de mindre bankerna har lägre kostnader och räntor. Så länge saker o ting gynnar mig är det ok, inte tänker jag lämna Telia (har sett till att inte sitta fast i ett avtal) för att det finns risk att det finns aktörer inom internetvärlden som inte kommer att klara sig. Detta tyder väl bara på att det finns en hård konkurens och den välkomnar vi i andra sammanhang.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Den som tror att något är gratis bör nog kolla en gång till. Allt får istället betalas med att man tvingas se reklam precis som på tv. Även den som tror att jag får det gratis, har säkert betalat det på något annat sätt. Jämför månadskostnad utan eventuell ny telefon...
Telia tar ut kostnaderna på något sätt, precis som alla andra, men kanske tjänar lite mer genom att Facebook och de andra betalar till Telia för att få vara där t. ex.
En tjänsteleverantör betalar till ett nät för att få vara där om det känns värdefullt. Lika för fibernät, där kanske en betalar för att andra inte ska få plats !

Tungt

Conny J
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Vi borde väl etablera gemensamt stöd för det Telia som vi i grunden själva är storägare till (som medborgare i detta land).

Utan många av de visionära grepp som tagits i kollektiv Telia miljö hade vi sannolikt inte alls suttit i den situation vi nu gör
med extrem datahastighet och låga priser på både mobil telefoni och mobil data i vårt land.

Jag har själv varit aktiv Telia abonnent med allt som det innebär i 32 år och aldrig blivit besviken på det som de levererar. Stabila system.
De håller vad de lovar och kostar något mer än andra. Man får vad man betalar för som vanligt.

Jag har jämfört med andra aktörer och nu efter ett par år med T...nor i professionen kan jag bara konstater att de representerar
en komplett besvikelse vad gäller ljudkvalitet med eko och fördröjning, täckningsproblem, avbrutna samtal och överbelastade system etc.
Detta är absolut inget man söker aktivt efter 2016!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Känns bra att man kan välja själv.:). Telia har jag haft i alla år så det får bli dom i fortsättningen oxå, oavsett vad som händer på marknaden.:yes:

/Pelle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Dom enda jag bojkottar är Comvic som snodde alla pengar (hundratals kronor) på kontantkortet för att jag inte fyllt på i tid då jag var utomlands.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Att ens komma på tanken att man skulle välja facebook pga priset istället för det man faktiskt är intressad av är att fullständigt idiotförklara hela svenska folket.

Fruktansvärt korkad artikel, måste vara duktig nyhetstorka redan så här tidigt oå året.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Nu ska vi inte vara sådana, klart Facebook är bra står mycket om husbilar där och även singlarna i HBK finns där, inte illa att det blir gratis surf, bara tacka o ta emot . :cool:

/Pelle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

I förlängningen kan det bli så att forum, som detta t.ex. som inte har så stora intäkter slutar att fungera, för att typ facebook köper upp bandbredden från operatörerna, då borde väl även de hårdast smittade "facebookarna" också vakna, men då är loppet kört, sug på den :oops:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Tycker det är bra med fri konkurrens, bara för alla andra att sänka priserna likt Telia.

Det är ju ett val alla har sen om många inte tycker om Telia bryr dom sig säkert inte om.

Märkligt att det är så tyst om Spotify som är gratis hos 3, alla ska behandlas lika skrivs det om men är det verkligen så?

/Pelle
 

gusjan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
21002
Medlemskap
2025
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

För att förstå de olika operatörernas agerande när det gäller "gratistjänster" m.m. nu och närmaste året, skall man känna till vad som kommer att hända med roamingavgifterna de närmaste åren.
EU har tryckt på för att få bort roamingavgifterna vilket resulterat i att vi redan fr.o.m i år kommer att få sänkta avgifter och fr.o.m sommaren 2017 skall de vara borta.
Givetvis vill operatörerna locka till sig så många de kan med ab.avtal på två-tre år.
Vad innebär det då rent praktiskt att roamingavgiften försvinner inom EU.....Jo, vi behöver inte stänga av datatrafiken när vi lämnar Sverige....utan kan använda våra apparater så som det är tänkt......

För er som vill grotta i EU förordning 2015/2120 följ länken nedan...:)
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R2120&from=EN

73 Gus
 
Toppen