Sv: Dagljus
Jag antar att din husbil är helbilsgodkänd. Du ska nog ta ett snack med bilprovningen om du ska lägga till det du kallar "dagbelysning". EU-godkända, ja men till vad, står det ett
"B" på glaset så är det troligen ett dimljus.
Annat ljus i stället för halvljus, ja då måste det vara ett dimljus eller varselljus, för det måste vara en lykta du monterar. (om det nu är tillåtet)
De
ledljus som lastbilar ofta har högt upp i fronten och så långt ut på kanterna det går, är "breddmarkeringslyktor" och i mitten kan det sitta 3 st identifieringslyktor, men, då är de godkända sk "helbilsgodkända" därför har de flesta nya lastbilar dom.
VtF
71 § Vid färd på väg med
bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får
i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped..
Sådant ljus som avses i första stycket
, dimljus eller halvljus, får inte användas samtidigt.
Bil, ja där rymms pb, buss och lastbil så att lb skulle få köra med dimljus och halvljus samtidigt är ganska säkert fel.
Men ta ett snack med bilprovningen de är experter, annars får du farbror polisen på dig tror jag.
Och tänk på att det är inte alltid det är samma regler inne på bilprovningen som ute på vägarna, ta t.ex däcksdjupet på vinterdäck, det ska ju vara minst 3 mm vid vinterväglag. Inne på betonggolvet på bilprovningen är det 1.6 mm för där råder inte vinterväglag.
Om de godkänner dessa lyktor, fråga om det är lagligt ute på vägen också. Oftast är det ju
hur man använder lyktorna som är problemet.
Mina kunskaper i ämnet är inte dagsfärska men jag tror att de håller ännu.
Å andra sidan borde det finnas en bilinspektör eller liknande här som kan svaret.
Ha det, gott folk..