• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dagens Ris från Elmia Husbil till några av oss husbilsägare

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Ris från Elmia Husbil till några av oss husbilsägare

Hej,
förstår inte det här med fullt upp på platserna om fredagen.:confused:
Vi kom dit 18:15 körde rätt fram till infarten för campingplatserna, stannade strax innan infarten i en parkeringsficka. Gick fram till luckan där vi var 5-6 personer i kön. Fick se de sista platserna till 1:an bli sålda när vi var 2 stycken kvar som ville haft det. Fick plats på 2:an längst ned bland alla de andra husbilarna, parkerade ca 18:40. Perfekt plats behövde bara använda klossarna på ena sidan för att stå i våg. Fram till klockan 22:00 hade vi fått ytterligare fem rader med husbilar ovanför oss och det fanns plats för fler.

Hälsningar,
Nana o Nisse

Irén & Christer

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025

Vi kom till Elmia måndag kväll stog på Carthago By pratade med vakterna varje dag dom har aldrig fått så mycket skäll som i år ang parkeringar. Enligt vakterna var det Elmias ledning som har bestämt att det skulle endast vara personbilsparkering på höger sida anledningen var att det går in 2 personbilar på en husbilsplats så man skulle få in mer pengar på detta vis.

Ang latrintömning så var det inte någon som blev nekad att gå in på området och tömma sina tankar flera av våra vänner som stog på grusparkeringen var inne och tömde bara man frågar så är inget omöjligt.

Det var mycket märkligt jag var uppe och frågade vakten vid inkörsporten vid området och frågade om vi fick tömma våra tankar,vilket vi inte fick bara för vi stod utanför på grusparkeringen. Frågade även två kvinnliga vakter längre ner fick även nej från dem. / Iren & Christer

M

Matts Torebring

Guest

Jag vill knappast tro att det är sant. Det är sant, sa vakten. Vidare berättade han att någon klippt av grova hänglås med en bultsax för att kunna komma in med sin husbil.

Ärligt Mats. Bultsax det är väl knappast något som tillhör normal utrustning i HB:rolleyes:

Vi skall nog ta dennna "vakts" utsagor vad gäller den delen med en nypa salt.
Jag tror säker att det har varit någon/några som slängt sina soppr i buskarna, visst antingen för att det har saknats soppkärl eller av ren lathet och det är inte bra alls:mad:

Nu tillhör ju det villaområdet som gränsar mot denna parkering "det fina folket" om vi säger så och de kanske känner sig störda av att många mässbesökare står intill deras villor.
Troligen kommer vi nog närmare sanningen där, kontakt med Elmialedningen alternativt kommunen och på så sätt fått pakeringen avstängd med argumenten nedskräpning och annat ofog.
Bara en tanke från mig;)

Jag såg ett par skumma typ servicebilar med övernattningsmöjlighet i. De hade säkert alla verktyg som behövs för att knäcka ett hänglås.

M

Matts Torebring

Guest

Jönköpings kommun som har ett smått otroligt driv och framåtanda och som investerar mer än de flesta kommuner gör. Varför inte montera ett stängsel mot villaområdet, 2,5 meter högt och med taggtråd upptill. Allt eventuellt skräp som "blåser in" stannar mot stängslet och de har sina trädgårdar rena från både plast, papper, kiss & bajs. Det måste vara betalt på en enda mässa med tanke på alla parkeringsplatser som inte nyttjades denna gången.

En av våra mest sålda produkter i Fiskars sortimentet är just skräpplockare. Jag förundrar mig jämt och ständigt, att det skall behövas dessa verktyg. Vi skulle stanna under brofästet till Ölandsbron under sommaren. Samma sak där, otrevligt att stanna bland allt skräp, så vi for därifrån. Kanske det är därför den heter "Svinön", bara för att så många lämnar skräpet och drar utan att bry sig.

Jag kan bara hoppas att vi som är "Husbilsfanatiker" hjälper till att styra mot "Håll Sverige rent".

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

En fråga varför stå utanför området när där fins plats innanför nära till toaletter och tvättrum, skall man tolka det som att jag gör som jag vill för jag vet bäst.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är nog bättre att tolka det som att många inte vet mer än ett halvår i förväg, då det är dags att köpa biljetter, när och om man kan åka dit.
För min del så bestämmer jag mig för att åka dit kanske samma dag som jag åker och jag vet heller inte hur länge jag kommer att stanna.
Varför skall man ha nära till toaletter och tvättrum? Jag har det i husbilen och det är en av huvudanledningarna till att jag åker husbil. Jag är inte det minsta intresserad av att använda offentliga toaletter, tvättrum m.m. och absolut inte bajamajor :D.

M.v.h. JANKRO.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

HejSiw&Stig!
Vem av oss som tycker det var bättre förr, skulle våga ha mössa på i skolsalen långt mindre sitta på skolbänken & hälsa det var en självklarhet!!!
Men visst det finns avarter över allt!
Mvh.

Hej vingen 3

Tror faktiskt inte att det har med åldern att göra, om man sköter sig eller inte.

Vänligen

Stig. B.

F

F.d. 50036

Guest

Många åsikter....?

Personligen kändes det som om mässan som mysig träffpunkt är över!? Åk husbil och du är inte riktigt välkommen, utan du tar för stor plats! Vi tjänar mer på personbilar!?

Ojojoj va de kan tänka konstigt!? Skriv till mässan det gjorde jag, hänvisa till de olika klubbsidorna, för där finns ett och annat att läsa om ELMIA som de bör ta till sig.

Ett studiebesök på tyska mässan är att rekomendera för ELMIA:s ledning, där är logistiken och informationen perfekt. Man känner sig välkommen, viktig och högt prioriterad oavsett fordon som man anländer med!

Rulla lungt, hoppas på bättre information till nästa mässa, Torbjörn ;)

F

F.d. 9344

Guest

Det är nog dax för Elmia att fundera på vad deras mässor har för publik.
Är det en Husbil/Husvagnsmässa så behövs inte så många Högskolepoäng för att räkna ut att det är just den kategorin som kommer att besöka mässan:)

Tyvärr är det kommunala bolaget Elmia rätt nonchalanta i mångt och mycket.

Jag tror att det bästa påtryckningsmedlet för bättre förhållanden är om de kommer från de som är kunder till denna mässa och betalar stora summor för att kunna visa upp sina produkter, Utställarna.

Nog borde de kunna ställa villkor för vad de förväntar sig att Elmia ställer upp med.

Elmia är ett affärsdrivande företag och tjänar stora pengar på dessa mässor och det vill de troligen fortsätta att göra även framöver.

Den som inte "lyssnar av" marknaden har ingen framtid.

OBS! Någon har skrivit att CC inte har med pakeringen utanför Elmia att göra.
Det är helt fel det är nämligen CC som ställer upp med folk och håvar in storkovan på detta.
Jag har talat med Elmia om detta och ansvarig har lovat att ta tag i ev. problem som uppstått.
Nu får vi hoppas på bättre logistik till nästa mässa så att ingen skall behöva känna sig stressad eller dåligt bemött på grund av dålig information både från de som anvisar P-platser heller vad man vänder sig för att göra förfrågan om ledig plats inom området:)

Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Ja i skydd av mörkret är alla katter grå även de med hbk dekal på.
Men varför andvänder ni inte er egen toa????????????????
Vi har investerat i en extra toaburk så vi kan stå en vecka utan problem.
Varför ut i mörkret och riskera en salva grovt salt i ändan i någons trädgård med byxorna nere vid knäna ???????? Tänk sedan på förklaringen att du inte kan sitta och vad skall du säja till läkaren och inte minst om detta nattliga ävenyret skulle hamna i rätten jag skulle tro att rätten skulle få svårt och hålla sig för skratt.:music-icon:
Nej andvänd ditt eget vc där får du sitt i egna tankar tills någon annan på dörren bankar.
2179:yes::twitcy:

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Kan det verkligen vara någon sant att husbilsåkare har varit ute i skydd av mörkret för att knäskita i häckar som gränsar till villatomter :wideeyed: under pågående Elmiamässa....
Låter otroligt i mina öron....:wub:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Kan det verkligen vara någon sant att husbilsåkare har varit ute i skydd av mörkret för att knäskita i häckar som gränsar till villatomter :wideeyed: under pågående Elmiamässa....
Låter otroligt i mina öron....:wub:

Det tror jag inte en sekund på. De allra flesta har väl nån sorts toa i sina husbilar. Möjligtvis skulle det vara några oansvariga hundägare som undlåtit att plocka upp efter sina 4-benta älsklingar.
hunddrar.gif

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det tror jag inte en sekund på. De allra flesta har väl nån sorts toa i sina husbilar. Möjligtvis skulle det vara några oansvariga hundägare som undlåtit att plocka upp efter sina 4-benta älsklingar.
Visa bilaga 60712

Vad grundar du detta antagande på att just hundägare är dom skyldiga här? Kan vi få din motivering ?:rolleyes::rolleyes:

D

Deleted member 11118

Guest

Jag såg själv några hundägare som inte plockade upp efter hunden. Så Majzzans antagande har ganska stor bäring i verkligheten.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag såg själv några hundägare som inte plockade upp efter hunden. Så Majzzans antagande har ganska stor bäring i verkligheten.

Kanske dessa hundägare också var husbilsägare som besökte mässan. Om så är fallet spelar det ju egentligen ingen roll vem som skiter, hund eller ägare, det är lika illa.:):):)

Toppen