• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dött kylskåp

F

F.d. 29925

Guest
Har ett E-lux RM 4605 som helt plötsligt slutade att fungera.
Har öppnat vid kretskortet där det finns 2 säkringar men som verka vara hela.
Är det någon som har haft liknande problem med liknande skåp.

(Man startar genom en enkel knapptryckning till vänster på panelen och sedan kan man välja temperatur genom upprepade tryck på en knapp till höger på panelen. Skåpet är sen 2000.)
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Dött kylskåp

Vi har samma problem med vårt kylskåp, det är kretskortet som pajat. Kylskåpet var helt dött gick varken på gas el eller batteri. Husbilsfirman har beställt ett nytt som vi väntar på. Thetford skåp i en Dethleff har vi och där sitter kortet mkt trångt till, kräver nästan lite specialverktyg att lossa det.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dött kylskåp

Misstänker samma fel för egen del. Allt som går att mäta med utgångspunkt från medföljande elschema verkar vara OK. Men själva kretskortets uppbyggnad saknas, så en fullständig felsökning är omöjlig, så att beställa ett nytt och hoppas på det bästa är nog den enklaste vägen.
Jag ser en liten brun missfärgning vid en resistor på kretskortet som jag misstänker som orsak till problemet.
Men jag skall återkomma när det har löst sig.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dött kylskåp

Decker,
när du får det nya kretskortet i din hand avläs det motståndets färg-ringar
och anteckna på ett papper!
Sedan kan vem-som-helst-elektronikkunnig avläsa färgkoden och byta det
dåliga(?) motståndet så har du genast ett reservkort!

Eller törs du posta det trasiga kortet med avlästa motståndsringar till mig
så kan jag försöka att från kretskortet "spåra" kretsschemat.
Det går faktiskt, men inte för "gemene man"!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dött kylskåp

Decker,
när du får det nya kretskortet i din hand avläs det motståndets färg-ringar
och anteckna på ett papper!
Sedan kan vem-som-helst-elektronikkunnig avläsa färgkoden och byta det
dåliga(?) motståndet så har du genast ett reservkort!

Eller törs du posta det trasiga kortet med avlästa motståndsringar till mig
så kan jag försöka att från kretskortet "spåra" kretsschemat.
Det går faktiskt, men inte för "gemene man"!


Visst skulle jag "eventuellt" kunna avläsa värdet på resistorn men problemet är att hela kretskortet är inplastat på komponentsidan så att byta enstaka komponenter är nog inget att tänka på.
Men det finns en mycket bra kopplingsschema för allt som går till och från kretskortet.
Dessutom kan det vara så att resistorn har blivit överbelastad av något relä som även finns på kortet.
Men jag tackar så här långt för hjälpen . Har lagt ut lite trevare för att få tag i ett nytt kort.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dött kylskåp

Nu är det nya kretskortet på plats, dyrt, visst med ölen får normaltemperatur igen.:)

Tydligen så har man ökat värdet på strömmen i det nya till c:a 15A på 12V sidan, på det gamla kortet var motsvarande värde 4,1A.

Priset för det nya kortet nästan 2.500.- (dyrt visst, men ett nytt skåp skulle ställa till med en otrolig massa elände med mått och annat jux.):(
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Dött kylskåp

Vi o husbilsfirman trodde vi hade fel på kretskortet, men ack vad vi bedrog oss. Nytt blev insatt fortfarande inget liv i kylskåpet.Så nu står den på husbilsfirman för ytterligare felsökning. Så inte blir det ngt åkande med hb i helgen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dött kylskåp

Vi o husbilsfirman trodde vi hade fel på kretskortet, men ack vad vi bedrog oss. Nytt blev insatt fortfarande inget liv i kylskåpet.Så nu står den på husbilsfirman för ytterligare felsökning. Så inte blir det ngt åkande med hb i helgen.

Visst är det tråkigt när man räknar med att kunna ut och åka men allt sk**er sig.
Men en liten 12V kylbox borde nog klara av de vanligaste kylbehoven under en helg och kanske lite till, även om det inskränker en del på komforten.
Såg nåt för c:a 400:- på biltema häromdagen.
Finns ingen anledning att bilen skall stå på verkstad under tiden de själva väntar på reservdelar och de felsöker absolut inte under helgen. Hämta på fredag eftermiggag och lämna på måndag morgon, för har man bra underlag och kunskap så borde det inte ta allt för lång tid att lokalisera felet. (men det kan även ta betydligt längre än vad man borde kunna räkna med.)
 
Toppen